DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) GLOBALITZACIÓ, CULTURA I SOCIETAT Codi 12234206
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una assignatura que es focalitza en els debats sobre la globalització de la cultura i el seu impacte social. Està estructurada en quatre parts. Parteix del debat entorn el concepte del “xoc de civilitzacions” per capbussar-se en la qüestió de la multiculturalitat i les identitats. En segon terme es proposa un viatge cap a las ideas de “societat líquida” i postmodernitat, que enllacen amb una reflexió entorn a fenòmens culturals massius (esport, cinema, música). Es planteja, de tercer, una incursió als conceptes de transnacionalitat i cultura diaspòrica. Es tanca amb la relectura del concepte d’hegemonia, i l’articulació de noves tendències en l’àmbit del soft-power, la geopolítica cultural i la societat-xarxa. És una assignatura de reflexió i debat però també pràctica i en què hi haurà exposició de materials diversos (documentals, sèries, cinema, etc.). En conjunt, planteja exercicis i reptes intel·lectuals per entendre millor els fenòmens culturals globales i transculturals, i conèixer els pensadors que marquen les tendències actuals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Adquirir sensibilització pels temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquireix la capacitat d’analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
S'introdueix en els conceptes sociològics per explicar la realitat social
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entén les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Els debats en un món globalitzat 1.1 Un xoc de civilitzacions?
1.2 Multiculturalitat. Concepte i crítica
1.3 Identitats: cosmopolitisme, postnacionalisme i nacionalisme banal
1.4. Globalització, consum i sostenibilitat
2. Cultura líquida i hipercultura 2.1 El món líquid
2.2 Postmodernitat, hipermodernitat
2.3 Cultura global massiva
3. Cultura transnacional 3.1. World music i world cinema
3.2 Hibridacions televisives
3.3 Cultura diaspòrica i local
4. Xarxes, cultura i poder 4.1 Hegemonia al segle XXI
4.2 Soft-power i geopolítica cultural
4.3 Societat-xarxa i ciutadania

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
30 0 30
Treballs
A1
C4
11 33 44
Presentacions / exposicions
A1
C4
10 8 18
Atenció personalitzada
C4
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
C4
2 19 21
Proves pràctiques
A1
B7
C4
4 30 34
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Realització d'un treball indivisual en forma d'assaig sobre les temàtiques tractades.
Presentacions / exposicions Exposició en grup sobre projecte de d'assaig audiovisual
Atenció personalitzada El seguiment tutoritzat de la feina de l'estudiant tindrà com a culminació una presentació individualitzada d'avaluació de les competències assolides.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant el curs hi haurà tutories personalitzades per resoldre dubtes i guiar la feina dels estudiants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
C4
Assaig sobre les temàtiques tractades 30%
Proves mixtes
A1
C4
Examen 30%
Proves pràctiques
A1
B7
C4
Videoassaig 30%
Altres  

Es tindrà en compte la participació activa dels alumnes a l'aula

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que vulguin presentar-se en primera convocatòria hauran de lliurar les diferents proves dintre del calendari establert. Si alguna de les proves queda suspesa es recuperarà en segona convocatòria.

Els alumnes que vulguin presentar-se a segona convocatòria hauran de realitzar dues proves pràctiques a pactar amb el professor (60%) i una prova escrita dels continguts teòrics dintre del calendari establert per l'assignatura (40%).


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia preliminar (a actualitzar)

Bauman, Zygmunt (2010) Mundo consumo. Ética del individuo en la aldea global. Barcelona: Paidós.

Bauman, Zygmunt (2013) La cultura en el mundo de la modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica. México.

Beck, Ulrik (2004) Qué és la globalización? Falacias del globalismo, respuestas a la globalización. Barcelona: Paidós.

Beck, Ulrik (2008) La Europa cosmopolita. Sociedad y política en la segunda modernidad. Barcelona: Paidós.

Billig, Michael (2009[1995]) Nacionalisme banal. El món de les nacions. València: Publicacions de la U. de València.

Bohlman, Philip (2002) World music. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

Buonanno, Milly (2008) The age of television. Experiences and theories. Bristol. Intellect.

Castelló, Enric (2011) Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: Ediuoc.

Castells, Manuel (2009) Comunicació i poder. Barcelona: Ediuoc.

Castells, Manuel (2012) Redes de indignación y esperanza. Madrid: Alianza.

Deninsong, Stephanie i Lim, Song Hwee (2006) Remapping World Cinema. Identity, culture and politics. Londres: Wallflower Press.

Chomsky, Noam y Dieterich, Heinz (1996) La aldea global. Tafalla: Txalaparta.

Habermas, Jürgen (1989) Identidades nacionales y postnacionales. Madrid: Tecnos.

Duricková, Natasha i Newman, Kathleen (2010) World cinemas, transnational perspectives. New York: Routledge.

Giddens, A. (1997) Modernización reflexiva: política, tradición y estética en el orden social moderno. Madrid: Alianza.

Hernández i Martí, G-M. (2005) La condición global. Hacia una sociología de la globalización. Valencia: Germania.

Hopper, Paul (2007) Understanding cultural globalization. Cambridge. Polity Press.

Huntington, Samuel P. (2006[1996]) El xoc de civilitzacions i el nou ordre mundial. Barcelona: Proa.

Kymlicka, Will (1999) Ciutadanía multicultural. Una teoria liberal dels drets de ls minories. Barcelona: Ediuoc.

Kymlicka, Will (2009) La política vernácula. Nacionalismo, multiculturalismo y ciudadanía. Barcelona: Paidós.

Lipovetsky, G. (2007). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Madrid. Anagrama.

Lipovetsky, G. 2010. El Occidente globalizado. Madrid. Anagrama.

Llull, James (2013[2000]) Medios, comunicación y cultura. Buenos Aires: Amorrurtu.

Lule, Jack (2012) Globalization and the media. Lanham: Rowman and Littlefield.

Martel, Frédéric. 2011. Cultura Mainstream. Cómo nacen los fenómenos de masas. Taurus. Madrid.

Nye, Joseph (2004) Soft-power. The means to sucess in world politics. New York: Public Affairs.

 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12234004
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12234007
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12234010
 
Altres comentaris
Les mancances en l'expressió oral i escrita tenen conseqüències en l'avaluació de les proves. Als estudiants que no tinguin un mínim nivell se'ls requerirà que treballin autònomament les qüestions d'ortografía, gramàtica o estil pertinents. L'assignatura requereix un nivell d'anglés mínim que permeti la lectura de materials i la comprensió oral.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent