Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A12 |
Aplicar els principis avançats de la narrativa i el guionatge audiovisual. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A12 |
Reconeix i analitza el valor dels diferents productes de l'audiovisual contemporani
Valora els productes de l'audiovisual contemporani en termes identitaris i de subcultura
Coneix i analitza les repercussions en termes socials que tenen les intervencions en el sistema audiovisual a tots els nivells
Desenvolupa un comportament ètic a l'hora de realitzar productes audiovisuals de qualsevol tipus
Entén l'audiovisual en un context global cada cop més híbrid però on les identitats de tot tipus juguen cada cop un paper més important
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Experimenta amb procediments nous
Troba nous mètodes per fer les coses
Troba nous mètodes de fer les coses d’una altra manera
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
0. Introducció a l'assignatura |
0.1. Explicació del temari
0.2. Dossier de textos
0.3. Conformació dels grups i els temes de les monografies
0.4. Sistema d’avaluació |
1. La crisi del model identitari modern |
1.1. Una introducció al concepte d'identitat
1.2. Identitat-alteritat: crisi del subjecte contemporani
1.3. Identitat, cultura, indústries culturals i cinema
1.4. El subjecte en l'era de la globalització. Globalització, (g)localització i cultura |
2. Estudis sobre el cos en la societat mediàtica |
2.1. Cos i identitat, cos i textualitat
2.2. El cos tecnificat: el cyborg
2.3. El desvalgut triomfant: discapacitat i cinema.
2.4. Cossos adolescents: identitats juvenils en les sèries de televisió. |
3. Representant la diferència: raça i etnicitat |
3.1. Una introducció als conceptes de raça, etnicitat, multiculturalitat i transculturalitat
3.2. Les minories en el cinema. L’immigrant subsaharià en el cinema espanyol contemporani.
3.3.Minories i autorrepresentació.
|
4. Identitat i paisatge |
4.1. Espais, llocs i paisatges. Consideracions teòriques.
4.2. Representacions de classe: els suburbis en el cinema contemporani
4.3. L’univers rural: idealització i ennui.
4.4. Paisatges documentals: En construcción i El cielo gira.
4.5. Identitats, viatges i desplaçaments: les road movies. |
5. Construccions i representacions identitàries nacionals
|
5.1. Una introducció als conceptes de nació, estats-nació i ‘comunitats imaginades’ i 'memòria nacional'.
5.2. Identitats híbrides: Migracions, exilis, diàspores.
5.3. Representacions nacionals i conflictes bèl·lics en el cinema contemporani.
5.4. Cinema i fronteres.
|
6. Gènere i identitat de gènere en l’audiovisual contemporani
|
6.1. Cossos sexuats, identitats sospeses: homosexualitat i travestisme
6.2. Cossos en femení: La 'femme fatale', la 'vamp' i la 'prostituta'
6.3. La masculinitat en crisi: del metrosexual al freak. |
7. Identitat i institucions: religió, educació i família
|
7.1. El pes de la religió
7.2. Identitats a les aules
7.3. El jo en família |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
22 |
8 |
30 |
Seminaris |
|
10 |
33 |
43 |
Treballs |
|
5 |
20 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
20 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
6 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs. Finalment es detallarà el contingut del dossier de textos amb els que treballarem durant el curs. |
Sessió Magistral |
Durant les deu primeres setmanes, es dedicarà la primera hora de classe a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumne adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar després no només els productes audiovisuals que es projectaran a l'aula, sino també els articles acadèmics relacionats amb els mateixos. |
Seminaris |
Durant les hors pràctiques de l'assignatura, es projectaran diverses exemples pel·lícules que reflecteixin el contingut teòric treballat durant les sessions magristrals. Després de la projecció s'obrirà un debat amb els estudiants a partir de la lectura i anàlisi dels textos del dossier. |
Treballs |
Al llarg del curs els alumnes hauran de realitzar un treball monogràfic en grups de dues o tres persones. El tema del treball girarà al voltant d'algun dels nusos conceptuals tractats a les classes magistrals. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes, organitzats en grups de dues o tres persones, hauran d'exposar oralment el seu treball monogràfic. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat. |
Atenció personalitzada |
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs monogràfics que aquest hagi de realitzar) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs. |
Descripció |
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs que aquest hagi de realitzar, tant individualment com en grup) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Es valorarà la participació dels alumnes en els debats que es generin després de les projeccions a l'aula i de la lectura dels articles del dossier. |
La participacióactiva dels alumnes en aquests seminaris constituirà el 10% de la nota final. |
Treballs |
|
El treball escrit de les exposicions s'haura de lliurar a final de curs. Seran treballs d'investigació en què els alumnes (en grups de dues o tres persones) hauran de desenvolupar algun dels temes del temari de l'assignatura, a partir de diversos articles i d'exemples audiovisuals. |
La qualificació del treball constituirà el 35% de la nota final. |
Presentacions / exposicions |
|
Les presentacions de cada grup tindran una durada màxima de 30 minuts i aniran precides d'una projecció audiovisual (pel·lícula, capítol de sèrie, documental, etc.). |
La qualificació de l'exposició (en grups de dues o tres persones), constituirà el 15% de la nota final. |
Proves de desenvolupament |
|
Es faran quatre proves individuals al llarg del curs. Tres d'aquestes proves es faran a l'aula a partir dels textos del dossier o d'altres articles o productes audiovisuals proposats per la professora. La quarta prova consistirà en la ressenya d'algun film que estigui a la cartellera i que la professora consideri pertinent respecte al contingut del temari. |
La qualificació de cadascuna d'aquestes proves constituirà el 40% de la nota final (un 10% cada prova) |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada hauran de lliurar a final de curs: 1. Un treball monogràfic sobre un dels punts del temari. El treball serà individual i el tema serà designat per la professora a principis de curs. La qualificació del treball constituirà el 25% de la nota final. 2. Cinc ressenyes cinematogràfiques corresponents a les cinc de les projeccions que passarem a classe al llarg del curs. Aquestes ressenyes hauran de partir dels articles del dossier, d'obligada lectura. El pes de cadascun d'aquests exercicis constituirà el 10% de la nota final (un 50% en total). 3. Una prova oral sobre els continguts teòrics de l'assignatura. La prova es farà el despatx i consisitirà en la resposta per part de l'estudiant de les diferents preguntes que li faci la professora sobre el temari, els articles del dossier i la bibliografia obligatòria. La qualificació d'aquesta prova constituirà el 25% de la nota final.
Els alumnes que hagin d'anar a segona convocatòria hauran de: 1. Recuperar les proves individuals que tinguin suspeses per tal que pugui fer-los mitjana amb la nota que tinguin del treball en grup. Per a fer-ho, es farà una prova oral al despatx de la professora sobre els continguts que s'hagin de recuperar, a partir dels apunts i la bibliografia obligatòria. 2. Els alumnes que només hagin suspès el treball en grup, hauran de recuperar-lo a segona convocatòria. Hauran de tornar-me'l a lliurar amb les correccions pertinents. |
Bàsica |
Ella Shohat, Robert Stam, Multiculturalismo, cine y medios de comunicación, Paidós, 2002
Isabel Santaolalla, Los 'otros': etnicidad y 'raza' en el cine español contemporáneo , Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005
Laia Quílez Esteve, En el nom del pare: postmèmoria, intimitat, i dol em Papá Ivan i Encontrando a Víctor, Quaderns de cine, 5, 2010
Isolina Ballesteros, Cine(ins)urgente: Textos fílmicos y contextos culturales de la España posfranquista, Editorial Fundamentos, 2001
Burkhard Pohl, Jörg Türschmann (eds.), Miradas glocales : cine español en el cambio de milenio, Iberoamericana; Frankfurt am Main : Vervuert, 2007
Celestina Deleyto, Ángeles y Demonios: Representación e Ideología en el Cine Contemporáneo de Hollywood, Paidós, 2003
Olivier Mongin, Violencia y cine contemporáneo, Paidós, 1998
Chris Barker, Television, Globalización e Identidades Culturales, Paidós, 2003
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ/12234009 | GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112 | TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA/12234116 |
|
|
Altres comentaris |
1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en les proves parcials i en el projecte final.
2. Els grups d'alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració del treball monogràfic o que copiïn durant ies proves individuals que es faran al llarg del curs hauran de presentar-se a segona convocatòria.
3. L'assistència a les classes és obligatòria. Els alumnes que optin per l'avaluació continuada han d'assistir a un mínim del 80% de les classes, tant les de caràcter teòric com les de caràcter pràctic.
4. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|