DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) AUDIOVISUAL CONTEMPORANI I IDENTITATS Codi 12234209
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
Adreça electrònica laia.quilez@urv.cat
Professors/es
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu de l'assignatura és rastrejar i reflexionar sobre els discursos que circulen en els diferents mitjans audiovisuals en tant que generadors i forjadors d'identitats (nacionals, de gènere, de raça, de classe social, etc.). Al llarg de l'assignatura identificarem les principals tendències en els models representacionals contemporanis que es donen a la televisió i al cinema.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A12 Aplicar els principis avançats de la narrativa i el guionatge audiovisual
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A12 Reconeix i analitza el valor dels diferents productes de l'audiovisual contemporani
Valora els productes de l'audiovisual contemporani en termes identitaris i de subcultura
Coneix i analitza les repercussions en termes socials que tenen les intervencions en el sistema audiovisual a tots els nivells
Desenvolupa un comportament ètic a l'hora de realitzar productes audiovisuals de qualsevol tipus
Entén l'audiovisual en un context global cada cop més híbrid però on les identitats de tot tipus juguen cada cop un paper més important
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Experimenta amb procediments nous
Troba nous mètodes per fer les coses
Troba nous mètodes de fer les coses d’una altra manera
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
0. Introducció a l'assignatura 0.1. Explicació del temari
0.2. Dossier de textos
0.3. Conformació dels grups i els temes de les monografies
0.4. Sistema d’avaluació
1. La crisi del model identitari modern 1.1. Una introducció al concepte d'identitat
1.2. Identitat-alteritat: crisi del subjecte contemporani
1.3. Identitat, cultura, indústries culturals i cinema
1.4. El subjecte en l'era de la globalització. Globalització, (g)localització i cultura
2. Estudis sobre el cos en la societat mediàtica 2.1. Cos i identitat, cos i textualitat
2.2. El cos tecnificat: el cyborg
2.3. El desvalgut triomfant: discapacitat i cinema.
2.4. Cossos adolescents: identitats juvenils en les sèries de televisió.
3. Gènere i identitat de gènere en l’audiovisual contemporani
3.1. Cossos sexuats, identitats sospeses: homosexualitat i travestisme
3.2. Cossos en femení: La 'femme fatale', la 'vamp' i la 'prostituta'
3.3. La masculinitat en crisi: del metrosexual al freak.
4. Representant la diferència: raça i etnicitat 4.1. Una introducció als conceptes de raça, etnicitat, multiculturalitat i transculturalitat
4.2. Les minories en el cinema. L’immigrant subsaharià en el cinema espanyol contemporani.
4.3.Minories i autorrepresentació.
5. Identitat i paisatge 5.1. Espais, llocs i paisatges. Consideracions teòriques.
5.2. Representacions de classe: els suburbis en el cinema contemporani
5.3. L’univers rural: idealització i ennui.
5.4. Paisatges documentals
5.5. Identitats, viatges i desplaçaments: les road movies.
6. Construccions i representacions identitàries nacionals
6.1. Una introducció als conceptes de nació, estats-nació i ‘comunitats imaginades’ i 'memòria nacional'.
6.2. Identitats híbrides: Migracions, exilis, diàspores.
6.3. Representacions nacionals i conflictes bèl·lics en el cinema contemporani.
6.4. Cinema i fronteres.
7. Identitat i institucions: religió, educació i família
7.1. El pes de la religió
7.2. Identitats a les aules
7.3. El jo en família
8. Identitat i Memòria 8.1. Memòria oficial, memòria col·lectiva i memòria familiar.
8.2. Representacions de la memòria traumàtica en el cinema i la televisió.
8.3. En el nom del pare: cinema i arrels genealògiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Sessió Magistral
B3
22 8 30
Seminaris
B3
C4
10 33 43
Treballs
B3
C4
5 20 25
Presentacions / exposicions
B3
C4
8 20 28
Atenció personalitzada
C4
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
B3
C4
6 6 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs. Finalment es detallarà el contingut del dossier de textos amb els que treballarem durant el curs.
Sessió Magistral Durant les deu primeres setmanes, es dedicarà la primera hora de classe a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumne adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar després no només els productes audiovisuals que es projectaran a l'aula, sino també els articles acadèmics relacionats amb els mateixos.
Seminaris Durant les hors pràctiques de l'assignatura, es projectaran diverses exemples pel·lícules que reflecteixin el contingut teòric treballat durant les sessions magristrals. Després de la projecció s'obrirà un debat amb els estudiants a partir de la lectura i anàlisi dels textos del dossier.
Treballs Al llarg del curs els alumnes hauran de realitzar un treball monogràfic en grups de dues o tres persones. El tema del treball girarà al voltant d'algun dels nusos conceptuals tractats a les classes magistrals.
Presentacions / exposicions Els alumnes, organitzats en grups de dues o tres persones, hauran d'exposar oralment el seu treball monogràfic. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat.
Atenció personalitzada Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs monogràfics que aquest hagi de realitzar) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs.

Atenció personalitzada
Descripció
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs que aquest hagi de realitzar, tant individualment com en grup) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B3
C4
Es valorarà la participació dels alumnes en els debats que es generin després de les projeccions a l'aula i de la lectura dels articles del dossier. La participacióactiva dels alumnes en aquests seminaris servirà per arrodonir, si és el cas, la nota final.
Treballs
B3
C4
L'alumne, de manera individual, haurà de realitzar dos treballs al llarg del curs:
- L'elaboració d'un cicle audiovisual conformat per 10 títols la temàtica centrals dels quals haurà d'estar relacionada amb algun dels punts del temari.
- La presentació d'una proposta de pel·lícula de ficció o no-ficció que consistirà en la filmació d'un teaser/trailer i la redacció d'una memòria on hi faci una reflexió teòrica sobre la seva proposta.
La qualificació del cicle constituirà el 30% de la nota final. La qualificació de la proposta de producte audiovisual constituirà el 40%.
Presentacions / exposicions
B3
C4
Les presentacions de cada alumne tindran una durada màxima de 1 hora i contindran l'explicació del cicle audiovisual i de la proposta de peça audiovisual preparats amb anterioritat a la mateixa. La qualificació de l'exposició (individual), constituirà el 10% de la nota final.
Proves de desenvolupament
B3
C4
Es faran dues proves individuals al llarg del curs. Aquestes proves es faran a l'aula a partir dels textos del dossier o d'altres articles o productes audiovisuals proposats per la professora. La qualificació de cadascuna d'aquestes proves constituirà el 20% de la nota final (un 10% cada prova
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada hauran de lliurar a final de curs:

1. Un treball monogràfic sobre un dels punts del temari. El treball serà individual i el tema serà designat per la professora a principis de curs. La qualificació del treball constituirà el 20% de la nota final.

2. Dues ressenyes cinematogràfiques corresponents a algunes de les projeccions que passarem a classe al llarg del curs. Aquestes ressenyes hauran de partir dels articles del dossier, d'obligada lectura. El pes de cadascun d'aquests exercicis constituirà el 10% de la nota final (un 20% en total).

3. - L'elaboració d'un cicle audiovisual conformat per 10 títols la temàtica centrals dels quals haurà d'estar relacionada amb algun dels punts del temari. La qualificació del treball constituirà el 15% de la nota final.

4. La presentació d'una proposta de pel·lícula de ficció o no-ficció que consistirà en la filmació d'un teaser/trailer i la redacció d'una memòria on hi faci una reflexió teòrica sobre la seva proposta. La qualificació del treball constituirà el 15% de la nota final.

5. Una prova oral sobre els continguts teòrics de l'assignatura. La prova es farà el despatx i consisitirà en la resposta per part de l'estudiant de les diferents preguntes que li faci la professora sobre el temari, els articles del dossier i la bibliografia obligatòria. La qualificació d'aquesta prova constituirà el 30% de la nota final.

Segona convocatòria:

1. Els alumnes que suspenguin algunes algunes de les parts (proves de desenvolupament/ treballs/ exposicions) hauran d'anar a segona convocatòria a examinar-se de la part suspesa.

2. Qualsevol alumne que plagii en qualsevol de les proves i treballs avaluables de l'assignatura haurà d'examinar-se de tot a segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Ella Shohat, Robert Stam, Multiculturalismo, cine y medios de comunicación, Paidós, 2002
Isabel Santaolalla, Los 'otros': etnicidad y 'raza' en el cine español contemporáneo , Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005
Laia Quílez Esteve, En el nom del pare: postmèmoria, intimitat, i dol em Papá Ivan i Encontrando a Víctor, Quaderns de cine, 5, 2010
Isolina Ballesteros, Cine(ins)urgente: Textos fílmicos y contextos culturales de la España posfranquista, Editorial Fundamentos, 2001
Burkhard Pohl, Jörg Türschmann (eds.), Miradas glocales : cine español en el cambio de milenio, Iberoamericana; Frankfurt am Main : Vervuert, 2007
Celestina Deleyto, Ángeles y Demonios: Representación e Ideología en el Cine Contemporáneo de Hollywood, Paidós, 2003
Olivier Mongin, Violencia y cine contemporáneo, Paidós, 1998
Chris Barker, Television, Globalización e Identidades Culturales, Paidós, 2003

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ/12234009
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112
TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA/12234116
 
Altres comentaris
1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en les proves parcials i en el projecte final. 2. Els grups d'alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració de qualsevol de les proves i treballs avaluables de l'assignatura hauran de presentar-se a segona convocatòria. 3. L'assistència a les classes és obligatòria. Els alumnes que optin per l'avaluació continuada han d'assistir a un mínim del 80% de les classes, tant les de caràcter teòric com les de caràcter pràctic. 4. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent