Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A12 |
Aplicar els principis avançats de la narrativa i el guionatge audiovisual |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A12 |
Reconeix i analitza el valor dels diferents productes de l'audiovisual contemporani
Valora els productes de l'audiovisual contemporani en termes identitaris i de subcultura
Coneix i analitza les repercussions en termes socials que tenen les intervencions en el sistema audiovisual a tots els nivells
Desenvolupa un comportament ètic a l'hora de realitzar productes audiovisuals de qualsevol tipus
Entén l'audiovisual en un context global cada cop més híbrid però on les identitats de tot tipus juguen cada cop un paper més important
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
0. Introducció a l'assignatura |
0.1. Explicació del temari
0.2. Dossier de textos
0.3. Conformació dels grups i els temes de les monografies
0.4. Sistema d’avaluació |
1. La crisi del model identitari modern |
1.1. Una introducció al concepte d'identitat
1.2. Identitat-alteritat: crisi del subjecte contemporani
1.3. Identitat, cultura, indústries culturals i cinema
1.4. El subjecte en l'era de la globalització. Globalització, (g)localització i cultura |
2. Representacions culturals del cos en la societat mediàtica |
2.1. Cos i identitat, cos i textualitat: concepcions del cos al llarg de la història.
2.2. Cossos tecnificats: cyborgs, robots i androides.
- Cibernètica, biotecnologia i post-humanisme
- Escenaris de les relacions ésser humà-màquina
- Variacions dels cyborgs
2.3. Altres representacions del cos: el cos malalt. |
3. Gènere i identitat de gènere en l’audiovisual contemporani
|
3.1. Cos i gènere, cos i sexualitat.
3.2. La Teoría Queer.
3.3. Narratives de gènere i transgènere en l’audiovisual
- Del metrosexual al freak: Noves masculinitats i noves feminitats en el cinema.
- Sexualitats perifèriques: homosexualitat, intersexualitat i travestisme.
|
4. Representant la diferència: raça i etnicitat |
4.1. Una introducció als conceptes de raça, etnicitat, multiculturalitat i transculturalitat
4.2. Les minories en el cinema. L’immigrant subsaharià en el cinema espanyol contemporani.
4.3.Minories i autorrepresentació.
|
5. Identitat i paisatge |
5.1. Espais, llocs i paisatges. Consideracions teòriques.
5.2. Representacions de classe: els suburbis en el cinema contemporani
5.3. L’univers rural: idealització i ennui.
5.4. Paisatges documentals
5.5. Identitats, viatges i desplaçaments: les road movies. |
6. Construccions i representacions identitàries nacionals
|
6.1. Una introducció als conceptes de nació, estats-nació i ‘comunitats imaginades’ i 'memòria nacional'.
6.2. Identitats híbrides: Migracions, exilis, diàspores.
6.3. Representacions nacionals i conflictes bèl·lics en el cinema contemporani.
6.4. Cinema i fronteres.
|
7. Identitat i Memòria |
7.1. Identitat i memòria(es): de la memòria oficial a les contramemòries.
7.2. El Boom de la memòria.
7.3. Cinema i història, cinema i memòria: Narratives del mal absolut.
7.4. De la memòria personal a la memòria col·lectiva: els documentals familiars de segona i tercera generació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
26 |
8 |
34 |
Seminaris |
|
10 |
33 |
43 |
Treballs |
|
5 |
20 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
20 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
6 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs. Finalment es detallarà el contingut del dossier de textos amb els que treballarem durant el curs. |
Sessió Magistral |
Durant les deu primeres setmanes, es dedicaran les dues primeres hores de classe a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumne adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar després no només els productes audiovisuals que es projectaran a l'aula, sino també els articles acadèmics relacionats amb els mateixos. |
Seminaris |
Durant les hores pràctiques de l'assignatura, es projectaran diversos exemples de pel·lícules, documentals, video-assajos, etc., que reflecteixin el contingut teòric treballat durant les sessions magistrals. Després de la projecció s'obrirà un debat amb els/les estudiants a partir de la lectura i anàlisi dels textos del dossier. |
Treballs |
Al llarg del curs els alumnes hauran de realitzar (individualment o en parelles) un projecte audiovisual sobre algun dels temes tractats en el temari. El projecte consistirà en l'elaboració d'un teaser i d'una memòria escrita on els alumnes reflexionin de manera teòrica i pràctica sobre el treball proposat.
A més, hauran de proposar un cicle audiovisual conformat per una introducció i 10 peces relacionades amb un dels temes o subtemes treballats a classe. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes (en parelles o de manera individual) hauran d'exposar oralment el seu projecte audiovisual i el cicle audiovisual. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat. |
Atenció personalitzada |
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs monogràfics que aquest hagi de realitzar) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs. |
Descripció |
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs que aquest hagi de realitzar, tant individualment com en grup) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Es valorarà la participació dels alumnes en els debats que es generin després de les projeccions a l'aula i de la lectura dels articles del dossier. |
La participacióactiva dels alumnes en aquests seminaris servirà per arrodonir, si és el cas, la nota final. |
Treballs |
|
Els alumnes (organitzats en parelles) hauran de realitzar dos treballs al llarg del curs:
- L'elaboració d'un cicle audiovisual conformat per 10 títols la temàtica centrals dels quals haurà d'estar relacionada amb algun dels punts del temari.
- La presentació d'un projecte audiovisual de ficció o no-ficció (curtmetratge, sèrie, documental, instal·lació fotogràfica, etc) que consistirà en la filmació d'un teaser/trailer i la redacció d'una memòria on s'hi faci una reflexió teòrica sobre la seva proposta. |
La qualificació del cicle constituirà el 25% de la nota final. La qualificació de la proposta de producte audiovisual constituirà el 35%. |
Presentacions / exposicions |
|
Les presentacions de cada parella d'alumnes tindran una durada màxima de 1 hora i contindran l'explicació del cicle audiovisual i de la proposta de peça audiovisual preparats amb anterioritat a la mateixa. |
La qualificació de l'exposició (individual), constituirà el 15% de la nota final. |
Proves de desenvolupament |
|
Es faran dues proves individuals al llarg del curs. Aquestes proves es faran a l'aula a partir dels textos del dossier o d'altres articles o productes audiovisuals proposats per la professora. |
La qualificació de cadascuna d'aquestes proves constituirà el 25% de la nota final (un 12,5% cada prova |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada hauran de lliurar a final de curs: 1. Un treball monogràfic sobre un dels punts del temari. El treball serà individual i el tema serà designat per la professora a principis de curs. La qualificació del treball constituirà el 20% de la nota final. 2. Dues ressenyes cinematogràfiques corresponents a algunes de les projeccions que passarem a classe al llarg del curs. Aquestes ressenyes hauran de partir dels articles del dossier, d'obligada lectura. El pes de cadascun d'aquests exercicis constituirà el 10% de la nota final (un 20% en total). 3. - L'elaboració d'un cicle audiovisual conformat per 10 títols la temàtica centrals dels quals haurà d'estar relacionada amb algun dels punts del temari. La qualificació del treball constituirà el 15% de la nota final. 4. La presentació d'una proposta de pel·lícula de ficció o no-ficció que consistirà en la filmació d'un teaser/trailer i la redacció d'una memòria on hi faci una reflexió teòrica sobre la seva proposta. La qualificació del treball constituirà el 15% de la nota final. 5. Una prova oral sobre els continguts teòrics de l'assignatura. La prova es farà el despatx i consistirà en la resposta per part de l'estudiant de les diferents preguntes que li faci la professora sobre el temari, els articles del dossier i la bibliografia obligatòria. La qualificació d'aquesta prova constituirà el 30% de la nota final. Segona convocatòria: 1. Els alumnes que suspenguin algunes algunes de les parts (proves de desenvolupament/ treballs/ exposicions) hauran d'anar a segona convocatòria a examinar-se de la part suspesa. 2. Qualsevol alumne que plagii en qualsevol de les proves i treballs avaluables de l'assignatura haurà d'examinar-se de tot a segona convocatòria. |
Bàsica |
Ella Shohat, Robert Stam, Multiculturalismo, cine y medios de comunicación, Paidós, 2002
Isabel Santaolalla, Los 'otros': etnicidad y 'raza' en el cine español contemporáneo , Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005
Laia Quílez Esteve, En el nom del pare: postmèmoria, intimitat, i dol em Papá Ivan i Encontrando a Víctor, Quaderns de cine, 5, 2010
Isolina Ballesteros, Cine(ins)urgente: Textos fílmicos y contextos culturales de la España posfranquista, Editorial Fundamentos, 2001
Burkhard Pohl, Jörg Türschmann (eds.), Miradas glocales : cine español en el cambio de milenio, Iberoamericana; Frankfurt am Main : Vervuert, 2007
Celestina Deleyto, Ángeles y Demonios: Representación e Ideología en el Cine Contemporáneo de Hollywood, Paidós, 2003
Olivier Mongin, Violencia y cine contemporáneo, Paidós, 1998
Chris Barker, Television, Globalización e Identidades Culturales, Paidós, 2003
Laia Quílez Esteve, Feminine resistances: The figure of the Republican woman in Carolina Astudillo’s documentary cinema, Catalan Journal of Communication and Cultural Studies (vol. 8, núm. 1), 2016
Laia Quílez Esteve; José Carlos Rueda Laffond, Posmemoria de la Guerra Civil y el Franquismo, Comares, 2017
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ/12234009 | GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112 | TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA/12234116 |
|
|
Altres comentaris |
1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en les proves parcials i en el projecte final.
2. Els grups d'alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració de qualsevol de les proves i treballs avaluables de l'assignatura hauran de presentar-se a segona convocatòria.
3. L'assistència a les classes és obligatòria. Els alumnes que optin per l'avaluació continuada han d'assistir a un mínim del 80% de les classes, tant les de caràcter teòric com les de caràcter pràctic.
4. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|