IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) CONTEMPORARY AUDIOVISUALS AND IDENTITIES Code 12234209
Study programme
Bachelor's Degree in Audiovisual Communication (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional Fourth 2Q
Language
Català
Department Communication Studies
Coordinator
ARAÜNA BARO, NURIA
E-mail nuria.arauna@urv.cat
Lecturers
ARAÜNA BARO, NURIA
Web
General description and relevant information <p>The objective of this course is to reflect on the images and discourses in relation to identities (national, gender, sexual, cultural, ethnic, social class, etc.) that circulate in contemporary audiovisual media, focusing on cinema. Throughout the course, we will explore the main trends in contemporary representational models that occur either on television or in fiction and non-fiction cinema, and we will discuss outstanding examples that will allow us to tackle the relationships between audiovisual production and the building of identities, as well as the very complexity of the term "identity". Likewise, throughout the course, the students will delve into what they consider their own identity, and develop an audiovisual project that in some way challenges their understanding (this could be done through fiction, as everything else!). </p><p>This work can be carried out individually or collectively with other peers in the classroom, but it will always be required to choose as a topic some aspects of identity dealt with in the classroom, that have a relevance for the students involved.</p>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A12 Aplicar els principis avançats de la narrativa i el guionatge audiovisual
Type B Code Competences Transversal
 CT3 Solve problems critically, creatively and innovatively in their field.
 CT5 Communicate information clearly and precisely to a variety of audiences.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A12 Reconeix i analitza el valor dels diferents productes de l'audiovisual contemporani
Valora els productes de l'audiovisual contemporani en termes identitaris i de subcultura
Coneix i analitza les repercussions en termes socials que tenen les intervencions en el sistema audiovisual a tots els nivells
Desenvolupa un comportament ètic a l'hora de realitzar productes audiovisuals de qualsevol tipus
Entén l'audiovisual en un context global cada cop més híbrid però on les identitats de tot tipus juguen cada cop un paper més important
Type B Code Learning outcomes
 CT3 Identify the situation as a problem in the field and be sufficiently motivated to face up to it.
Follow a systematic method to divide a problem into parts, identify the causes and apply the knowledge specific to the discipline.
Design a new solution by using all the resources necessary to cope with the problem.
Include the details of the proposed solution in a realistic model.
Reflect on the model proposed, find shortcomings and suggest improvements.
 CT5 Produce quality texts that have no grammatical or spelling errors, are properly structured and make appropriate and consistent use of formal and bibliographic conventions.
Draw up texts that are structured, clear, cohesive, rich and of the appropriate length.
Draw up texts that are appropriate to the communicative situation, consistent and persuasive.
Use the techniques of non-verbal communication and the expressive resources of the voice to make a good oral presentation.
Construct a discourse that is structured, clear, cohesive, rich and of the appropriate length.
Produce a discourse that is appropriate to the communicative situation, consistent and persuasive, and interact effectively with the audience.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
0. Introducció a l'assignatura 0.1. Explicació del temari
0.2. Dossier de textos
0.3. Conformació dels grups i dinàmica de les pràctiques.
0.4. La recerca creativa: vosaltres mateixes com a punt de partida de la indagació audiovisual.
0.5. Les possibilitats de la càmera i el muntatge per a interrogar les identitats (i construir-les?).
0.6. La identitat narrativa i l'autoficció: com us expliqueu la història de la vostra vida?
0.4. Sistema d’avaluació
1. La crisi del model identitari modern 1.1. Una introducció al concepte d'identitat
1.2. Identitat-alteritat: crisi del subjecte contemporani
1.3. Identitat, cultura, indústries culturals i cinema
1.4. El subjecte en l'era de la globalització. Globalització, (g)localització i cultura
2. Representacions culturals del cos en la societat mediàtica 2.1. Cos i identitat, cos i textualitat: concepcions del cos al llarg de la història.
2.2. Cossos tecnificats: cyborgs, robots i androides.
- Cibernètica, biotecnologia i post-humanisme
- Escenaris de les relacions ésser humà-màquina
- Variacions dels cyborgs
2.3. Altres representacions del cos: el cos malalt.
3. Gènere i identitat de gènere en l’audiovisual contemporani
3.1. Cos i gènere, cos i sexualitat.
3.2. La Teoría Queer.
3.3. Narratives de gènere i transgènere en l’audiovisual
- Del metrosexual al freak: Noves masculinitats i noves feminitats en el cinema.
- Sexualitats perifèriques: homosexualitat, intersexualitat i travestisme.
4. Representant la diferència: raça i etnicitat 4.1. Una introducció als conceptes de raça, etnicitat, multiculturalitat i transculturalitat
4.2. Les minories en el cinema. L’immigrant subsaharià en el cinema espanyol contemporani.
4.3.Minories i autorrepresentació.
5. Identitat i paisatge 5.1. Espais, llocs i paisatges. Consideracions teòriques.
5.2. Representacions de classe: els suburbis en el cinema contemporani
5.3. L’univers rural: idealització i ennui.
5.4. Paisatges documentals
5.5. Identitats, viatges i desplaçaments: les road movies.
6. Construccions i representacions identitàries nacionals
6.1. Una introducció als conceptes de nació, estats-nació i ‘comunitats imaginades’ i 'memòria nacional'.
6.2. Identitats híbrides: Migracions, exilis, diàspores.
6.3. Representacions nacionals i conflictes bèl·lics en el cinema contemporani.
6.4. Cinema i fronteres.
7. Identitat i Memòria 7.1. Identitat i memòria(es): de la memòria oficial a les contramemòries.
7.2. El Boom de la memòria.
7.3. Cinema i història, cinema i memòria: Narratives del mal absolut.
7.4. De la memòria personal a la memòria col·lectiva: els documentals familiars de segona i tercera generació.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
3 3 6
Lecture
CT3
26 8 34
Seminars
CT3
CT5
10 33 43
Assignments
CT3
CT5
5 20 25
Presentations / oral communications
CT3
CT5
8 20 28
Personal attention
CT3
2 0 2
 
Extended-answer tests
CT3
CT5
6 6 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació i la creativitat i capacitat d'experimentació que es requereix de l'alumnat. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs. Finalment es detallarà el contingut del dossier de textos amb els que treballarem durant el curs.
Lecture Durant part de les classes s'explicaran els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura amb exemples, per tal que l'alumnat pugui tenir referents amb els quals dur a terme els seus propis exercicis audiovisuals, així com debatre i comentar després no només els productes audiovisuals que es projectaran a l'aula, sino també els texts de referència i allò que vegin més enllà de l'aula.
Seminars Durant les hores pràctiques de l'assignatura, es projectaran diversos exemples de pel·lícules, documentals, video-assajos, etc., que reflecteixin el contingut teòric treballat durant les sessions magistrals. Després de la projecció s'obrirà un debat amb els/les estudiants a partir de la lectura i anàlisi dels textos del dossier. Algunes semanes, les pel·lícules es miraran com a "deures" a casa, i es comentaran a l'aula.
Assignments Al llarg del curs els alumnes hauran de realitzar preferentment en parelles una sèrie de pràctiques audiovisuals que acabaran confluint en un projecte final. El projecte consistirà en una investigació sobre la seua pròpia identitat, a través d'una forma audiovisual dialògica, amb la que aprofundiran, des de les seues pròpies experiències i llenguatges audiovisuals, en els temes tractats. L'aula serà un dels espais on s'aniran comentant i exposant els projectes, així com els debats que susciten.
Presentations / oral communications Els alumnes (en parelles o de manera individual) hauran d'exposar oralment el seu projecte audiovisual i els diferents exercicis de què el farem constar. Cada setmana alguns dels alumnes hauran d'exposar la seua feina, cosa que garantirà l'avaluació continuada i ens permetrà generar un ambient de col·laboració mútua. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat.
Personal attention Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne en les hores lectives i fora de les hores lectives quan es vagi apropant l'entrega del projecte final. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs.

Personalized attention
Description

Cal que durant les classes hi hagi un seguiment de l'alumne (especialment dels treballs que aquest hagi de realitzar, tant individualment com en grup) de manera que és responsabilitat de cada estudiant seguir el ritme de l'assignatura i comprometre's amb el bon desenvolupament de l'ambient creatiu de l'aula. La intenció del seguiment és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs, i també ajudar a l'interès personal i professional del projecte resultant del curs.


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Seminars
CT3
CT5
Es valorarà la participació dels alumnes en els debats que es generin després de les projeccions a l'aula i de la lectura dels articles del dossier. La participacióactiva dels alumnes en aquests seminaris servirà per arrodonir, si és el cas, la nota final.
Assignments
CT3
CT5
Els alumnes (organitzats en parelles) hauran de realitzar diversos exercicis audiovisuals (curtmetratge, sèrie, documental, instal·lació fotogràfica, etc., format lliure) de recerca creativa de la pròpia identitat. S'emprarà una metodologia dialògica i alhora una experimentació per cercar el llenguatge audiovisual que millor s'escaigui a com és cada alumne. L'alumnat, finalment, haurà d'analitzar i reflexionar sobre els exercicis duts a terme durant el curs per tal de decidir quines seran les estratègies que emprarà per al seu projecte final. La qualificació del conjunt d'exercicis durant el curs suposarà un 40% de la nota, mentre que el projecte resultant al final en suposarà un altre 40%.
Presentations / oral communications
CT3
CT5
Les presentacions de cada parella d'alumnes tindran una durada màxima de 1 hora i contindran l'explicació de la pràctica o exercici de la setmana ue els hagi tocat, a més de la del seu projecte final. La qualificació de l'exposició constituirà el 10% de la nota final.
Extended-answer tests
CT3
CT5
Es faran una prova individual al llarg del curs. Aquesta prova es farà a l'aula a partir del contingut del temari, dels textos del dossier o d'altres articles o productes audiovisuals proposats per la professora. També es podrà preguntar sobre els projectes de companys de classe exposats a l'aula. El conjunt de les proves comptarà un 10% de la nota.
Others  
 
Other comments and second exam session

Cal una assistència continuada a l'assignatura per poder-la desenvolupar adequadament.

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. 


Sources of information

Basic Ella Shohat, Robert Stam, Multiculturalismo, cine y medios de comunicación, Paidós, 2002
Isabel Santaolalla, Los 'otros': etnicidad y 'raza' en el cine español contemporáneo , Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005
Isolina Ballesteros, Cine(ins)urgente: Textos fílmicos y contextos culturales de la España posfranquista, Editorial Fundamentos, 2001
Burkhard Pohl, Jörg Türschmann (eds.), Miradas glocales : cine español en el cambio de milenio, Iberoamericana; Frankfurt am Main : Vervuert, 2007
Celestina Deleyto, Ángeles y Demonios: Representación e Ideología en el Cine Contemporáneo de Hollywood, Paidós, 2003
Olivier Mongin, Violencia y cine contemporáneo, Paidós, 1998
Chris Barker, Television, Globalización e Identidades Culturales, Paidós, 2003
Laia Quílez Esteve, Feminine resistances: The figure of the Republican woman in Carolina Astudillo’s documentary cinema, Catalan Journal of Communication and Cultural Studies (vol. 8, núm. 1), 2016
Laia Quílez Esteve; José Carlos Rueda Laffond, Posmemoria de la Guerra Civil y el Franquismo, Comares, 2017
Núria Araüna i David Archibald., Ragged Cinema: Twelve theses on the making of Comrades together-apart/ Camarades junts-i-a-banda (Araüna Baró and Archibald, Catalonia/Scotland, 2021)., Framework. The Journal of Cinema and Media, 63 (2).., 2022
Núria Araüna, Estrategias para una memoria feminista en el documental contemporáneo producido en España. En Margarita Sánchez Romero y Marta del Moral Vargas (Eds.) Género e historia pública. Difundiendo el pasado, Comares, 2021

Complementary

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
CONTEMPORARY AESTHETIC CURRENTS IN COMMUNICATION/12234009
AUDIOVISUAL GENRES AND FORMATS/12234112
NARRATIVE AND THE AUDIOVISUAL SCRIPT/12234111
THEORY AND ANALYSIS OF CINEMA AND TELEVISION/12234116
 
Other comments
0. Cursar l'assignatura demana una actitud oberta i creativa a l'hora de ficcionalitzar la pròpia vida i construir un personatge d'un/a mateix/a. 1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en les proves parcials i en el projecte final. 2. Els grups d'alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració de qualsevol de les proves i treballs avaluables de l'assignatura hauran de presentar-se a segona convocatòria. 3. L'assistència a les classes és obligatòria. Els alumnes que optin per l'avaluació continuada han d'assistir a un mínim del 80% de les classes, tant les de caràcter teòric com les de caràcter pràctic. 4. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.