DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) AULA DE POSTPRODUCCIÓ: IMATGE I SO Codi 12234210
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FERNÁNDEZ CÀRDENAS, DAVID
Adreça electrònica david.fernandezc@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ CÀRDENAS, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura dedicada a conèixer els processos de postproducció dins el marc del llenguatge audiovisual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Utilitzar tècniques avançades de producció, realització en directe, animació, muntatge i postproducció de productes audiovisuals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Aprèn les possibilitats de la postproducció de so i imatge amb eines desenvolupades
Valora l’edició en quant a la creació de sentit narratiu
Adquireix les habilitats necessàries per a emprar equips de postproducció d’imatge i so
Practica la postproducció sonora i d’imatge per a dominar els equipaments necessaris
Reflexiona sobre el valor de la postproducció en el procés creatiu audiovisual
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Identifica possibles riscos inherents al projecte
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la postproducció i al software de l'assignatura Breu història i evolució
El caràcter dràmatic i narratiu de la postproducció
Software de l'assignatura
Alguns elements de l'edició no lineal

El tractament de la imatge estàtica
Introducció a l' ús de keyframes
Imatge estàtica i en moviment
Animació de fotografies mitjançant keyframes
El color i la llum Introducció al color i la llum
El color i la llum com a element expressiu
Instruments mesuradors
Les correccions primàries Els correctors de lluminància
Els correctors de crominància
Estètiques del color El blanc i negre
Ús expressiu del color
Les correccions de color secundàries Correccions de color secundàries
Color Finesse
El tracking Utilitats
El planar tracker i el motion tracker; el programa Mocha
El tracking en perspectiva
Integració a After Effects
Transicions Tipus de transicions
Utilitats narratives i estètiques (de Raúl Ruiz a Ryan Trecartin)
Les màscares
Els modes de fusió
El keying El keying en el video; Zbignieff Rybczynsky
Tipus de keyings
El chroma key
El muntatge Perspectiva històrica
Teories del muntatge
Tipus de muntatge
Aspectes pràctics del muntatge
La continuïtat
La futilitat de tot plegat
El muntatge sonor El so respecte l'acció
El so com a element narratiu i dramàtic
El so diegètic i extradiegètic
Les associacions sonores
Tipus i tècniques de muntatge sonor
El so Instruments mesuradors
La normalització
La compressió
Les foses
La neteja d'audio
L'ambient sonor So realista i so subjectiu
Les galeries d'efectes de so
El disseny acústic i l'espai (Reverberació, equalització i retalls de freqüències)
La música La música com a element narratiu i dramàtic
La integració musical
El leitmotiv

Les compressions Elements de la compressió
Compressió per dispositius móbils
Compressió per Internet
Comnpressió per DVD; Adobe Encore
Compressió HD i Blu-Ray

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A14
B8
B11
C2
20 10 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A14
B8
B11
C2
20 30 50
Atenció personalitzada
17 4 21
 
Proves pràctiques
A14
B8
B11
C2
2 45 47
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aquestes activitats serveixen per presentar el software que utilitzaran els alumnes en les seves pràctiques; After Effects, Premiere, Audition, Mocha, Color Finesse...
Sessió Magistral Cada classe tindrà una sessió magistral de dos hores de duració que anirà acompanyada de visionats dirigits a compendre les diferents estratègies en el muntatge i l'edició, així com també els fonaments teòrics dels processos tècnics que l'acompanyen.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Les classes comptaran també amb un apartat de dues hores dirigit a la realització d'exercicis on puguin ficar en pràctica els continguts teòrics introduïts previàment a la sessió magistral.
Atenció personalitzada Els alumnes podràn sol·licitar informació o aclarar qualsevol dubte mitjançant el correu electrònic, com també demanar atenció presencial mitjançant una tutoria.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant la realització de les pràctiques a l'aula els alumnes comptaran amb l'assistència del professor. També podràn sol·licitar informació o aclarar qualsevol dubte mitjançant el coreu electrònic, com també demanar atenció presencial mitjançant una tutoria.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A14
B8
B11
C2
Els alumnes tindràn que solucionar una sèrie d'exercicis pràctics introduïts a cada classe. Finalitzada l'assignatura hauràn d'entregar aquests exercicis per poder ser evaluats. Aquests exercicis no han d'estar finalitzats exclusivament a l'aula. No seràn exercicis en grup sinò de caràcter individual. 65%
Proves pràctiques
A14
B8
B11
C2
Els alumnes tindran que editar i muntar el material filmat a l'assignatura de direcció de fotografia. Aquesta prova es realitzarà en grup, no hi ha inconvenient doncs a realitzar-la encara que no s'estigui cursant dita assignatura. 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els requisits per superar la segona convocatòria seràn similars als de la primera, és a dir; la correcte presentació de les pràctiques introduïdes a l'aula, així com també la presentació d'una video-peça que respecti les pautes donades prèviament. El pes de les dos proves és del 50%.


Fonts d'informació

Bàsica Sánchez-Biosca, V., El Montaje cinematográfico : teoría y análisis, Paidós, 1996, Barcelona
Fernández Casado, J.L.; Nohales, T., Postproducción digital : cine y vídeo no lineal, Andoain : Escuela de Cine y Vídeo, 1999
Morales Morante, Fernando, Montaje audiovisual : teoría, técnica y métodos de control, Editorial UOC, 2013, Barcelona
van Hurkman, Alexis, Color Correction handbook; professional techniques for video and cinema, Peach Pit, 2013
Gustems, Josep, Música y sonido en los audiovisuales, Universitat de Barcelona, 2012
Marimon, Joan, El montaje cinematográfico; del guión a la panatalla., Universitat de Barcelona, 2013
Hullfish, Steve, The art and technique of digital color correction, Focal Press, 2012

Complementària McGrath, D., Montaje y posproducción, Océano, 2002, Barcelona
Ruiz, R., Poética del cine, Editorial Sudamericana, 2000, Santiago de Chile
, http://www.creativecow.net/, ,
van Hurkman, Alexis, Color Correction Look Book: Creative Grading Techniques for Film and Video, PeachPit Press, 2013

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIRECCIÓ DE FOTOGRAFIA I DE SO/12234212

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12234006
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103
HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12234115
NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL/12234111
PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL/12234114
 
Altres comentaris
Es recomana cursar aquesta assignatura simultàniament amb la de direcció de fotografia.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent