DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) AULA DE POSTPRODUCCIÓ: IMATGE I SO Codi 12234210
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FERNÁNDEZ CÀRDENAS, DAVID
Adreça electrònica david.fernandezc@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ CÀRDENAS, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Assignatura dedicada a conèixer els processos de postproducció dins el marc del llenguatge audiovisual. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Utilitzar tècniques avançades de producció, realització en directe, animació, muntatge i postproducció de productes audiovisuals
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Aprèn les possibilitats de la postproducció de so i imatge amb eines desenvolupades
Valora l’edició en quant a la creació de sentit narratiu
Adquireix les habilitats necessàries per a emprar equips de postproducció d’imatge i so
Practica la postproducció sonora i d’imatge per a dominar els equipaments necessaris
Reflexiona sobre el valor de la postproducció en el procés creatiu audiovisual
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la postproducció i al software de l'assignatura Breu història i evolució
El caràcter dràmatic i narratiu de la postproducció
Software de l'assignatura
Alguns elements de l'edició no lineal

El tractament de la imatge estàtica
Introducció a l' ús de keyframes
Imatge estàtica i en moviment
Animació de fotografies mitjançant keyframes
El color i la llum Introducció al color i la llum
El color i la llum com a element expressiu
Instruments mesuradors
Les correccions primàries Els correctors de lluminància
Els correctors de crominància
Les correccions de color secundàries Correccions de color secundàries
Eines avançades de Resolve
El tracking Utilitats
El planar tracker i el motion tracker; el programa Mocha
El tracking en perspectiva
Integració a After Effects
Transicions Tipus de transicions
Utilitats narratives i estètiques (de Raúl Ruiz a Ryan Trecartin)
Les màscares
Els modes de fusió
El keying El keying en el video; Zbignieff Rybczynsky
Tipus de keyings
El chroma key
El muntatge sonor El so respecte l'acció
El so com a element narratiu i dramàtic
El so diegètic i extradiegètic
Les associacions sonores
Tipus i tècniques de muntatge sonor
El so Instruments mesuradors
La normalització
La compressió
Les foses
La neteja d'audio
L'ambient sonor So realista i so subjectiu
Les galeries d'efectes de so
El disseny acústic i l'espai (Reverberació, equalització i retalls de freqüències)
La música La música com a element narratiu i dramàtic
La integració musical
El leitmotiv


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A14
CT2
12 32 44
Sessió Magistral
A14
CT2
20 39 59
Projectes
A14
CT2
4 18 22
Atenció personalitzada
22 0 22
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aquestes activitats serveixen per presentar el software que utilitzaran els alumnes en les seves pràctiques; After Effects, Premiere, Audition, Mocha, Color Finesse...
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Les classes comptaran també amb un apartat de dues hores dirigit a la realització d'exercicis on puguin ficar en pràctica els continguts teòrics introduïts previàment a la sessió magistral.
Sessió Magistral Cada classe tindrà una sessió magistral de dos hores de duració que anirà acompanyada de visionats dirigits a compendre les diferents estratègies en el muntatge i l'edició, així com també els fonaments teòrics dels processos tècnics que l'acompanyen.
Projectes Es treballaran els projectes filmats a direcció de fotografia
Atenció personalitzada Els alumnes podràn sol·licitar informació o aclarar qualsevol dubte mitjançant el correu electrònic, com també demanar atenció presencial mitjançant una tutoria.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant la realització de les pràctiques a l'aula els alumnes comptaran amb l'assistència del professor. També podràn sol·licitar informació o aclarar qualsevol dubte mitjançant el coreu electrònic, com també demanar atenció presencial mitjançant una tutoria.

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A14
CT2
Els alumnes tindràn que solucionar una sèrie d'exercicis pràctics introduïts a cada classe. Finalitzada l'assignatura hauràn d'entregar aquests exercicis per poder ser evaluats. Aquests exercicis no han d'estar finalitzats exclusivament a l'aula. No seràn exercicis en grup sinò de caràcter individual. 65%
Projectes
A14
CT2
&lt;p&gt; Amb el material filmat a l'assignatura de direcció de fotografia, els alumnes hauran de realitzar la postproducció d'un episodi de la webserie &quot;La mà trencada&quot;. &lt;/p&gt; 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. 


Fonts d'informació

Bàsica van Hurkman, Alexis, Color Correction handbook; professional techniques for video and cinema, Peach Pit, 2013
Gustems, Josep, Música y sonido en los audiovisuales, Universitat de Barcelona, 2012
Marimon, Joan, El montaje cinematográfico; del guión a la panatalla., Universitat de Barcelona, 2013
Hullfish, Steve, The art and technique of digital color correction, Focal Press, 2012
Morales Morante, Fernando, Montaje audiovisual : teoría, técnica y métodos de control, Editorial UOC, 2013, Barcelona
Fernández Casado, J.L.; Nohales, T., Postproducción digital : cine y vídeo no lineal, Andoain : Escuela de Cine y Vídeo, 1999
Sánchez-Biosca, V., El Montaje cinematográfico : teoría y análisis, Paidós, 1996, Barcelona

Complementària van Hurkman, Alexis, Color Correction Look Book: Creative Grading Techniques for Film and Video, PeachPit Press, 2013
Ruiz, R., Poética del cine, Editorial Sudamericana, 2000, Santiago de Chile
, http://www.creativecow.net/, ,
McGrath, D., Montaje y posproducción, Océano, 2002, Barcelona

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent