DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INFODISSENY Codi 12234215
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.perezportabella@urv.cat
Professors/es
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Assignatura de caràcter pràctic destinada a millorar les habilitats relacionades amb el disseny de la comunicació interpersonal, audiovisual, multimèdia i escrita amb domini d'infografia, de compaginació i altres tècniques de disseny i de la visualització de la informació.</p><p><strong>Resultats d'aprenentatge específics serien: presentacions interactives, compaginació de publicacions, creació de diagrames o animacions didàctiques.</strong> </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Saber dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, audiovisuals i digitals, i en qualsevol tipus de suport gràfic, així com per a l’ús de les tècniques i eines per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Es consciencia de la importància de la infografia com a recolzament per a una millor transmissió i comunicació de la informació
Es familiaritza amb els conceptes bàsics de la representació gràfica de la informació
Obté les habilitats tècniques bàsiques per a generar productes d'infografia en qualsevol suport i canal: premsa, televisió i multimèdia interactiu
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció al disseny de la informació. Aproximació terminològica.
Infodisseny, infografia, infonomia, arquitectura de la informació, disseny d'experiències.
L'estructura del llenguatge icònic i graus d'iconocitat. Signes, marques, senyals i símbols. Fluxos, direccions, accions i objectes.
Del pensament a la representació:
El disseny de la informació a la comunicació interpersonal.
Instruments i tècniques. El guionatge i la visualització del discurs. La presentació com instrument eficaç de transmissió d'idees i conceptes.
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació als suports multimèdia. Disseny a la informació als suports multimèdia. Criteris d'usabilitat i navegació. Interactivitat i animació com a factors de construcció de la realitat. Eines i tècniques de disseny.
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació a la televisió. Disseny a la informació televisiva. L'ús de la imatge sintètica. Eines i tipologies de creació.Us i eficàcia de la imatge sintètica.
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació a la premsa Disseny a la informació a la premsa escrita. Eines i tipus d'infogràfics. Processos de selecció i creació infogràfica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A10
CT2
CT5
5 0 5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
CT2
CT5
15 20 35
Presentacions / exposicions
A10
CT2
CT5
5 10 15
Sessió Magistral
A10
CT2
CT5
15 2 17
Pràctiques a través de TIC
A10
CT2
CT5
3 73 76
Atenció personalitzada
A10
CT2
CT5
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions pràctiques destinades a l'aprenentatge d'eines i software de creació d'aplicacions d'infodisseny.
Presentacions / exposicions Davant públic real, farem una presentació on optimitzarem al màxim totes les tècniques possibles del disseny de la informació.
Sessió Magistral Sessions a l'aula que pretenen amb el suport d'exemples identificar i donar claus de les diferents tècniques del disseny de la informació
Pràctiques a través de TIC Treballs amb diferents eines i software per crear treballs de visualització de la informació
Atenció personalitzada Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment de cadascú dels treballs de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
<p> S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)</p>

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
CT2
CT5
Anàlisi i avaluació oberta dins de l'aula de les pràctiques realitzades a la llar de l'alumne 25%
Presentacions / exposicions
A10
CT2
CT5
Visionat, anàlisi i avaluació de l'exposició realitzada davant públic real. 25%
Pràctiques a través de TIC
A10
CT2
CT5
Anàlisi i avaluació oberta dins de l'aula de les pràctiques realitzades a la llar de l'alumne 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es necessari realitzar i superar totes les pràctiques previstes a l'assignatura tant en un sistema d'avaluació continuada com d'avaluació única. En cas de no assolir algun resultat d'aprenentatge associat amb les pràctiques a l'avaluació continuada, l'estudiant pot fer les recuperacions específiques a la segona convocatòria per poder superar l'assignatura.

Dins del sistema d'avaluació continuada, l'alumnat que superi una mitjana de 8 a les pràctiques es qualificarà com excel·lent el final de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Alberto Cairo, El arte funcional: Infografía y visualización de información, , 2016
Alberto Cairo, http://www.thefunctionalart.com/, ,
Garr Reynolds, http://www.garrreynolds.com/books-dvds/, ,
Wang Shaoqiang, Infografía: Diseño y visualización de la información, Promopres,

BOUNFORD, TREVOR, DIAGRAMAS DIGITALES: COMO DISEÑAR Y PRESENTAR INFORMACION GRAFICA, Gustavo Gili, 2001
McAdams, Mindy , Flash Journalism: How to Create Multimedia News Packages, Focal Press, 2005
PABLOS, JOSE MANUEL DE, INFOPERIODISMO: EL PERIODISTA COMO CREADOR DE INFOGRAFIA, Ed. Sintesis, 1999
Juan Carlos Dürsteler, Infovis, http://www.infovis.net/, 2004-08
de VALERO SANCHO, JOSE LUIS, LA INFOGRAFIA: TECNICAS, ANALISIS Y USOS PERIODISTICOS, UAB, 2002
Holmes, NIGEL, Nigel Holmes: Perfiles de la Comunicación Gráfica. , Jorge Pinto Books Inc., 2006
REYNOLDS, GARR, Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery, New Riders Press, 2008
ROAM, DAM, The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures, Portfolio Hardcover, 2008

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent