DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PERIODISME I CRÍTICA CULTURAL Codi 12234217
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de l’assignatura és transmetre coneixement i conrear habilitats en l’exercici del periodisme i la crítica cultural. Es desenvolupen habilitats de producció periodística escrita i audiovisual. El curs transmet el coneixement sobre els gèneres culturals en periodisme i guia a l’estudiant per tal que produeixi en qualsevol suport mediàtic (premsa, ràdio, televisió o multimèdia).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Adquireix els conceptes bàsics de la pràctica periodística aplicada al tractament de l’actualitat cultural
Desenvolupa les habilitats de producció periodística aplicades al periodisme cultural
És capaç de produir peces periodístiques professionals sobre temàtica cultural per a qualsevol canal de comunicació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel•ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
1. El concepte de cultura i l’aplicació en la informació cultural
2. El periodisme cultural i els seus gèneres
3. Institucions i indústries culturals
4. Suplements, revistes i programes culturals
5. Periodisme sobre llibres i literatura
6. Informació cultural d’arts escèniques i musical
7. Crítica cinematogràfica i de televisió
8. Altres formes de la cultura

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
2 0 2
Sessió Magistral
A7
B1
C3
24 8 32
Pràctiques de camp/sortides
A7
B1
C3
1 10 11
Pràctiques a laboratoris
A7
B1
C3
24 48 72
Atenció personalitzada
A7
B1
C3
4 0 4
 
Proves mixtes
A7
B1
C3
2 25 27
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació
Sessió Magistral Classes teòriques
Pràctiques de camp/sortides Treball de camp per elaborar reportatge/cròniques culturals.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques d'edició i preparació d'escrits sobre periodisme cultural.
Atenció personalitzada Tutories

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories individuals o en grup per preparar treballs de reportatge/crònica cultural.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A7
B1
C3
Es realitzen reportatges, crònica i escrits crítics que requereixen treball de camp i treball a laboratoris. 80%
Proves mixtes
A7
B1
C3
Prova de coneixements 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per fer mitjana, cada apartat anterior ha de tenir una nota mínima de 4. Els estudiants de 2a convocatòria han de realitzar també pràctiques (50%), una prova de coneixements (20%) i un test d'actualitat cultural (30%).


Fonts d'informació

Bàsica

Abril, Natividad (2003) La información interpretativa en prensa. Madrid: Síntesis.

Ariño, Antonio (dir.) (2006) La participación cultural en España. Madrid: Fundación Autor.

Armañanzas, Emy (1996) La cultura, una parcela para periodistas especializados. Revista ZER. Diciembre de 1996.

Aumont, J. i M. Marie (1993) Análisis del film. Barcelona: Paidós.

Casetti, Francesco i Federico di Chio (1990) Cómo analizar un film. Barcelona. Paidós.

Carmona, Ramon (2000) Cómo se comenta un texto fílmico. Cátedra: Madrid.

Costa, Antonio (1991) Saber ver el cine. Barcelona: Paidós.

De Ramón Carrión, Manuel (2003) 10 lecciones de periodismo especializado. Madrid: Fragua.

Esteve Ramírez, F. i Fernández del Moral (1999) Áreas de especialización periodística. Madrid: Fragua.

Fernández del Moral, Javier (2004) Periodismo especializado. Barcelona: Ariel.

Generalitat de Catalunya (2002) Llibre blanc de les indústries culturals de Catalunya. Generalitat de Catalunya: Barcelona.

Jullier, Laurent (2006) ¿Qué es una buena película? Barcelona: Paidós.

Rivera, Jorge B. (1995) El periodismo cultural. Paidós: Barcelona.

Ródenas, Domingo (ed.) (2003) La crítica literaria en prensa. Marenostrum: Madrid.

Rodríguez Pastoriza, Francisco (2003) Cultura y Televisión. Una relación de conflicto. Barcelona: Gedisa.

Rodríguez Pastoriza, Francisco (2006) Periodismo Cultural. Madrid: Síntesis.

Vallejo Mejía, María Luz (1993)

La crítica literaria como género periodístico

. Pamplona: Eunsa.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent