DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PERIODISME I CRÍTICA CULTURAL Codi 12234217
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CANOVACA DE LA FUENTE, ENRIQUE
Adreça electrònica enrique.canovacadela@urv.cat
Professors/es
CANOVACA DE LA FUENTE, ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant El periodisme cultural registra diferents formats, entre ells el molt específic de la crítica. L'assignatura tindrà com a objecte explicar aquestes formes de periodisme i donar metodologia per a saber-les implementar. El periodisme sobre les belles arts és una aventura intel·lectual que pot permetre assolir el periodisme com a gènere literari en ell mateix.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Adquireix els conceptes bàsics de la pràctica periodística aplicada al tractament de l’actualitat cultural
Desenvolupa les habilitats de producció periodística aplicades al periodisme cultural
És capaç de produir peces periodístiques professionals sobre temàtica cultural per a qualsevol canal de comunicació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel•ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
1. El concepte de cultura i l’aplicació en la informació cultural
2. El periodisme cultural i els seus gèneres
3. Institucions i indústries culturals
4. Suplements, revistes i programes culturals
5. Periodisme sobre llibres i literatura
6. Informació cultural d’arts escèniques i musicals
7. Crítica literaria, musical, cinematogràfica i d'arts escèniques i plàstiques
8. El periodisme com a gènere literari.
9. La informació en altres formes de la cultura

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
60 0 60
Presentacions / exposicions
B1
15 0 15
Treballs
C3
0 73 73
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En les primeres sessions de l'assignatura s'explica el funcionament i avaluació de l'assignatura. Així com, el seus continguts.
Sessió Magistral En aquestes sessions es desenvolupa el contingut teòric de curs.
Presentacions / exposicions En aquestes sessions, els alumnes exposen els seus treballs individuals i en grup.
Treballs Els treball consisteixien en fer una anàlisi de contingut del tractament cultural. D'altra banda, es fan treballs pràctics (esencialment, reportatges).
Atenció personalitzada Prèvia cita amb el professor mitjançant l'email

Atenció personalitzada
Descripció
Se n'informarà a principi de curs

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A7
Assistència i participació a les classes 50%
Presentacions / exposicions
B1
Presentació de treballs per part de l'alumne. 25%
Treballs
C3
Realització dels treballs 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada

Assistència a les classes magistrals i participació a les pràctiques, 50% de la nota. Presentació de treballs durant el curs; la nota dels quals donarà l'altra 50% de la nota final. Els alumnes que vulguin millorar aquesta nota ho podran fer amb la realització d'un reportatge de final de curs, proposat pel professor en el suport que l'estudiant decideixi --premsa, ràdio, televisió o periodisme digital.

Avaluació no continuada

Examen teòric final sobre les classes, no sobre la bibliografia, i presentació d'un treball en profunditat (20.000 caràcters) igualment proposat pel professor. Nota al 70% l'examen i 30 % el treball.


Fonts d'informació

Bàsica



Bibliografia

Arendt, Hannah. “El orgullo de pensar”. Gedisa, Barcelona, 2006

Barthes, Roland. “La aventura semiológica”. Paidós, Barcelona 2009

Bernal, Sebastià, i Chillón, Lluís Albert. “Periodismo informativo de creación”. Mitre, Barcelona, 1985.

Chomsky, Noam. “Estructuras sintácticas”. Siglo XXI, Madrid, 1975

Eco, Umberto. “Tratado de Semiótica General”. Lumen, Barcelona, 1985

Eco, Umberto. “Apocalípticos e integrados”. Lumen, Barcelona, 1985

Eco, Umberto. "Historia de la belleza". Random House Mondadori, Barcelona, 2010

Habermas, Jürgen. “Textos y contextos”. Ariel, Barcelona, 1996

Habermas, Jürgen. “Historia y crítica de la opinión pública”. Gustavo Gili, Barcelona, 1994

Lukács, Georg. "Estética". Grijalbo, Barcelona, 1974

Hauser, Arnold. "Historia social de la literatura y el arte". Guadarrama. 1969

Mattelart, Armand. “La cultura como empresa multinacional”. Era, México DF, 1976

Rivera, Jorge. “El periodismo cultural”. Paidós, Barcelona, 1995

Serrano, Sebastià. “Signes, Llengua i cultura”. Edicions 62, Barcelona, 1980

Lévi-Strauss, Claude. “Mirar, escuchar, leer”. Siruela, Madrid, 1995

Vallejo, MªLuz. “La crítica literaria como género periodístico”. Eunsa, Pamplona, 1993

Weiss, Peter. "La estética de la eesistencia". Hiru, Hondarribia, 1999

 

 

Complementària

Gaziel. “La península inacabada”. Selecta, Barcelona, 1989.

Pla, Josep. “Cròniques parlamentàries”. Destino, Barcelona, 1982

Vázquez Montalbán, Manuel. Obra periodística. Debate, 2010

Xammar, Eugeni. “L’ou de la serp”. Quaderns Crema. Barcelona, 1998

 

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es preceptiva l'assistència a les classes, que començaran amb puntualitat, i la participació en les pràctiques per seguir l'avaluació continuada. Els alumnes que vulguin optar a la 2ª Convocatòria seran avaluats en un examen final.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent