DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) GENÈRE I COMUNICACIÓ Codi 12234225
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>El gènere i la comunicació han consolidat un camp d’estudi amb una entitat pròpia, principalment, al món anglosaxó. La preocupació tant per la dimensió de gènere en els processos comunicatius (ja siguin interpersonals, grupals, relatius a les organitzacions o mediats) com per la manera en què la comunicació participa de la construcció de les nostres feminitats, masculinitats, sexualitats, etc., caracteritzen un àmbit de coneixement molt dinàmic sobre el qual treballarem al llarg d’aquest quadrimestre.</p><p> Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 És capaç d'analitzar de forma crítica les representacions de gènere en els mitjans de comunicació
Assoleix una sensibilitat per les qüestions d'igualtat de gènere
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Al llarg del curs explorarem quines són les imatges i discursos que construeixen els mitjans al voltant de la masculinitat, la feminitat, les identitats sexuals i les relacions sexuals i afectives en diversos formats audiovisuals. Els temes que treballarem són:
1. Introducció Introducció de la dinàmica de l'assignatura i dels conceptes bàsics que guiaran la nostra feina al llarg del quadrimestre.
2. Exhibicions de gènere en una cultura popular postfeminista.
3. Masculinitats
4. Diversitat sexual
5. Envelliment, mitjans i biaixos de gènere
6. Relacions sexuals i afectives a les sèries televisives i el cinema
7. Violència de gènere
8. Recepció
Introduirem els principals resultats de la recerca en aquest àmbit i quins han estat els conceptes teòrics que han servit per a fonamentar els diferents estudis i les seves conclusions.
En les diverses sessions, i en relació a aquests temes, debatrem sobre els patrons que caracteritzen les representacions mediàtiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
5 0 5
Sessió Magistral
A2
CT7
25 0 25
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2
CT6
CT7
15 0 15
Presentacions / exposicions
A2
CT6
CT7
14 0 14
Atenció personalitzada
CT6
1 0 1
 
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
0 15 15
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
0 25 25
Proves de desenvolupament
A2
CT6
CT7
0 50 50
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels blocs temàtics i pautes per a les activitats que s'han de realitzar a l'aula.
Sessió Magistral Presentació, per part del la professora, dels continguts del programa. Debat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Visionat de textos mediàtics. Anàlisi en grup de textos mediàtics.
Presentacions / exposicions Presentació de casos per part de l'alumnat. Presentació de casos per part de la professora.
Atenció personalitzada Tutories individuals i grupals per a consultes relacionades amb el contingut de l'assignatura i l'avaluació.

Atenció personalitzada
Descripció

Per a les tutories grupals, consulta el calendari de l'assignatura. Per a sol·licitar un altre tipus de tutoria, cal escriure a: iolanda.tortajada@urv.cat.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
PRESENTACIÓ. Per grups, cal escollir una de les lectures obligatòries i presentar-ne algun dels conceptes o categories que s’hi discuteixen tot aplicant-los a un o més textos mediàtics. Es facilitarà un llistat de lectures i, prèviament a la presentació, s’acordarà l’objecte d’anàlisi.
Les qualificacions per sota de 3 no fan mitjana.
30%
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
PARTICIPACIÓ. La participació consisteix en l’assistència a les diferents sessions i al treball desenvolupat en el marc d’activitats guiades que tindran lloc a l’aula. 30%
Proves de desenvolupament
A2
CT6
CT7
FÒRUM. Participació al fòrum de l’assignatura que consistirà en dinamitzar un dels temes del fòrum i participar-ne a la resta (llegint les intervencions dels companys i companyes i realitzant un mínim d'intervencions per tema, en funció dels temes acordats amb la professora). Per fer les intervencions, cal seguir els següents criteris:
- les intervencions han de tenir entre 10 i 15 línies
- com a mínim, en una d’elles, s’ha d’incloure una cita de la lectura obligatòria del tema que correspongui, i en relació al debat
- totes les intervencions han d’estar fonamentades en dades, exemples o cites
Per a superar el fòrum cal haver citat tots els textos obligatoris. Les qualificacions per sota de 3 no fan mitjana.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a presentar-se a segona convocatòria, cal haver participat en un 40% de les activitats puntuables.

La segona convocatòria consistirà en la recuperació d'aquelles proves que no hagin estat superades (sempre que aquestes, en conjunt, no superin el 70% del valor total de la nota). Si no, caldrà fer examen final (per un valor del 100% de la nota).

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Aquesta bibliografia bàsica es completarà amb textos seleccionats per als diferents temes del programa. Hi haurà un dossier de lectures disponible per a preparar tant les presentacions com les intervencions al fòrum. 

Adams, R. i Savran, D. (eds.) (2002). The Masculinity Studies Reader. Malden-MA: Blackwell.

Bernárdez, A. (2015). Mujeres en medio(s): Propuestas para analizar la comunicación masiva con perspectiva de género. Madrid: Fundamentos.

Connell, R.W. (2005). Masculinities. Cambridge: Polity Press.

De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no: feminismo, semiótica, cine. Valencia: Universitat de València.

Dyer, R. (1993). The Matter of Images: Essays on Representations. London: Routledge.

Gill, R. (2007). Gender and the media. Cambridge: Polity.

Goffman, E. (1979). Gender Advertisements. New York: Harper and Row.

Gross, L. (2002). Up from Invisibility: Lesbians, Gay Men and the Media in America. New York: Columbia University Press.

Kaplan, E. A. (1992). Motherhood and representation: the mother in popular culture and melodrama. London: Routledge.

Kuhn, A. (1985). The Power of the Image. Essays on Representation and Sexuality. London: Routledge & Kegan Paul.

Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Madrid: Cátedra.

Hall, S. (ed.). (1997). Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage.

McRobbie, A. (2009). The Aftermath of feminism: gender, culture and social change. London: Sage.

Mulvey, L. (1988). Placer visual y cine narrativo. Valencia: Universitat de València.

Van Zoonen, L. (1994). Feminist media studies. London: Sage.

Wood, J. T. (2001). Gendered lives: communication, gender and culture (4th edition). Belmont: Wadsworth.

Zecchi, B. (2014). La pantalla sexuada. Madrid: Cátedra.

Zurian, F. A. (Ed.). (2011). Imágenes del Eros. Género, sexualidad, estética y cultura audiovisual. Madrid: Ocho y medio.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent