DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) GÈNERE, SEXUALITATS I COMUNICACIÓ Codi 12234225
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura&nbsp;se&nbsp;centra en l'anàlisi crítica de les representacions del gènere i les sexualitats. De forma participativa, i a partir de lectures i exemples, explorem les mediacions de les feminitats, les masculinitats, la diversitat sexual, els cossos no normatius i les relacions sexuals i afectives des d'una doble perspectiva. Per una banda, reflexionem sobre les discriminacions i les relacions de poder que contenen les produccions mediàtiques i, per l'altra, identifiquem representacions alternatives que&nbsp;transformen&nbsp;l'hegemònic.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 És capaç d'analitzar de forma crítica les representacions de gènere en els mitjans de comunicació
Assoleix una sensibilitat per les qüestions d'igualtat de gènere
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Al llarg del curs explorarem quines són les imatges i discursos que construeixen els mitjans al voltant de la masculinitat, la feminitat, les identitats sexuals i les relacions sexuals i afectives en diversos formats audiovisuals. Els temes que treballarem són:
1. Introducció Introducció de la dinàmica de l'assignatura i dels conceptes bàsics que guiaran la nostra feina al llarg del quadrimestre.
Mediatitzacions del:

2. Postfeminisme
3. Masculinitats
4. Relacions sexuals i afectives
5. Violència de gènere
6. Diversitat sexual
7. Cossos dissidents
8. Envelliment
9. Grassofòbia/antigrassofòbia
10. Apropiacions
Introduirem els principals resultats de la recerca en aquest àmbit i quins han estat els conceptes teòrics que han servit per a fonamentar els diferents estudis i les seves conclusions.
En les diverses sessions, i en relació a aquests temes, debatrem sobre els patrons que caracteritzen les representacions mediàtiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
5 0 5
Sessió Magistral
A2
CT7
25 0 25
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2
CT6
CT7
0 15 15
Presentacions / exposicions
A2
CT6
CT7
14 0 14
Atenció personalitzada
CT6
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A2
CT6
CT7
0 50 50
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
0 15 15
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
0 25 25
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels blocs temàtics i pautes per a les activitats que s'han de realitzar a l'aula.
Sessió Magistral Presentació, per part del la professora, dels continguts del programa. Debat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Visionat de textos mediàtics. Anàlisi en grup de textos mediàtics.
Presentacions / exposicions Presentació de casos per part de l'alumnat. Presentació de casos per part de la professora.
Atenció personalitzada Tutories individuals i grupals per a consultes relacionades amb el contingut de l'assignatura i l'avaluació.

Atenció personalitzada
Descripció

Per a les tutories grupals, consulta el calendari de l'assignatura. Per a sol·licitar un altre tipus de tutoria, cal escriure a: iolanda.tortajada@urv.cat. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A2
CT6
CT7
FÒRUM. Participació al fòrum de l’assignatura que consistirà en dinamitzar un dels temes del programa de l’assignatura (a partir de les lectures obligatòria i opcional del tema, en grup), i participar individualment en 6 dels 10 fòrums restants. 40%
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
PRESENTACIÓ. Per grups, cal escollir una de les lectures obligatòries i presentar-ne algun dels conceptes o categories que s’hi discuteixen tot aplicant-los a un o més textos mediàtics. Es facilitarà un llistat de lectures i, prèviament a la presentació, s’acordarà l’objecte d’anàlisi.
30%
Proves pràctiques
A2
CT6
CT7
PARTICIPACIÓ. La participació consisteix en l’assistència a les diferents sessions i al treball desenvolupat en el marc d’activitats guiades que tindran lloc a l’aula. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a presentar-se a segona convocatòria, cal haver participat en un 40% de les activitats puntuables.

La segona convocatòria consistirà en la recuperació d'aquelles proves que no hagin estat superades (sempre que aquestes, en conjunt, no superin el 70% del valor total de la nota). Si no, caldrà fer examen final (per un valor del 100% de la nota).


Fonts d'informació

Bàsica

Bernárdez, A. (2015). Mujeres en medio(s): Propuestas para analizar la comunicación masiva con perspectiva de género. Madrid: Fundamentos.

Connell, R.W. (2005). Masculinities. Cambridge: Polity Press.

De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no: feminismo, semiótica, cine. Valencia: Universitat de València.

Dyer, R. (1993). The Matter of Images: Essays on Representations. London: Routledge.

Gill, R. (2007). Gender and the media. Cambridge: Polity.

Gross, L. (2002). Up from Invisibility: Lesbians, Gay Men and the Media in America. New York: Columbia University Press.

Kaplan, E. A. (1992). Motherhood and representation: the mother in popular culture and melodrama. London: Routledge.

Kimmel, M. (2019). Hombres (blancos) cabreados. La masculinidad al final de una era. Valencia: Barlin Libros.

Krijnen, T., Nixon, P.G., Ravenscroft, M. & Scarcelli, C.M. (Eds) (2023). Identities and Intimicies on Social Media. Transnational Perspectives. London: Routledge.

Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Madrid: Cátedra.

Hall, S. (ed.). (1997). Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage.

McRobbie, A. (2009). The Aftermath of feminism: gender, culture and social change. London: Sage.

Mulvey, L. (1988). Placer visual y cine narrativo. Valencia: Universitat de València.

Postigo Gómez, I. & Vera Balanza, T. (Eds.) (2022). La agenda de la comunicación feminista en el siglo XXI. Salamanca: Comunicación Social.

Trujillo, G. (2022). El feminismo queer es para todo el mundo. Madrid: Catarata.

Van Zoonen, L. (1994). Feminist media studies. London: Sage.

Zecchi, B. (2014). La pantalla sexuada. Madrid: Cátedra.

Zurian, F. A. (Ed.). (2011). Imágenes del Eros. Género, sexualidad, estética y cultura audiovisual. Madrid: Ocho y medio.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent