DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) COMUNICACIÓ POLÍTICA Codi 12234226
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Adreça electrònica arantxa.capdevila@urv.cat
Professors/es
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En aquesta assignatura els i les estudiants adquiriran competències relacionades amb els processos i les pràctiques de la comunicació política que, en les societats democràtiques actuals, abasten terrenys del periodisme, de la comunicació audiovisual, de la publicitat i de les relacions públiques. Al llarg del desenvolupament del temari, els i les estudiants adquiriran coneixements sobre les dinàmiques implicades en la comunicació política.&nbsp;</p><div><br /></div><div>L’objectiu bàsic d’aquesta assignatura és la definició i l’anàlisi dels principals processos implicats en la comunicació política. Al llarg del curs es focalitzarà l’atenció en els tres protagonistes fonamentals d’aquest tipus de comunicació: els polítics —partits polítics, governs, institucions, etcètera—; els mitjans de comunicació de masses —premsa, ràdio, televisió, internet i xarxes socials— i la ciutadania —opinió pública—. En aquesta assignatura s’estudia quin rol desenvolupen cadascun d’aquests actors, les relacions que s’estableixen entre ells així com els efectes que tenen en tots tres les dinàmiques d’actuació conjunta en la societat actual. El curs concentrarà particularment l’atenció en els períodes de campanya electoral, moment fonamental en el que les interaccions entre polítics, mitjans i ciutadania es fan més presents i adquireixen una major rellevància.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquireix eines d'interpretació de la vida política i jurídica
Coneix els sistemes d’organització política
Coneix el procés de configuració del Estat constitucional
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Què és la Comunicació Política? Els orígens de la Comunicació Política.
Conceptes clau en la Comunicació Política del s. XX.
Definició dels seus trets fonamentals.
Delimitació com a objecte d'estudi.
2. La comunicació política en campanya electoral. La persuasió en el centre de la comunicació.
Màrqueting polític en campanya electoral.
3. La comunicació institucional. Els partits polítics com a fonts i protagonistes de la informació.
Relacions entre sistema polític i sistema mediàtic: els gabinets de comunicació.
4. Els mitjans de comunicació de masses com actors polítics. La mediatització de la política i les seves conseqüències.
La comunicació política 2.0.
Les relacions entre mitjans i política.
5. La ciutadania. El coneixement de la ciutadania com a element central dels processos persuasius.
El paper de l'opinió pública en els processos de la comunicació política.
Les influències de la comunicació política sobre la ciutadania.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
CT3
2 0 2
Sessió Magistral
A1
23 17 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
CT3
CT7
10 67 77
Debats
A1
10 18 28
Atenció personalitzada
A1
CT3
CT7
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Realització per part dels estudiants i de les estudiants dels exercis pràctics proposars per la professora a partir dels conceptes explicats a l'aula.
Debats Debats realitzats a l'aula a partir del material audiovisual proposat per la professora fonamentats en els continguts teòrics de l'assignatura i en les lectures obligatòries.
Atenció personalitzada Tutories amb la professora.

Atenció personalitzada
Descripció
<p>S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).</p>

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
CT3
CT7
Els i les estudiants hauran de realitzar a classe els exercis pràctics proposats per la professora al voltant dels conceptes clau exposats a l'aula. 60%
Debats
A1
Discussió de les diverses estratègies comunicatives proposades durant l'assignatura. 20%
Proves objectives de tipus test
A1
Els i les estudiants aniran testant la seva evolució en l’assoliment dels conceptes teòrics mitjançant la realització dels test d’auto seguiment. En total, s’han programat quatre activitats vinculades als diferents temes que es desenvolupen a través dels materials de l'espai Moodle, així com de les sessions de debat dels conceptes. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els i les estudiants han d’escollir a principi de curs el sistema d’avaluació al que s’acolliran. Aquest pot ser avaluació continauda o avaluació no continuada. Caldrà comunicar a la professora aquesta elecció a través del correu electrònic abans del dia 1 d’octubre. Un cop escollit un dels dos sistemes no es podran realitzar canvis i l’evaluació es produirà segons el sistema escollit. IMPORTANT: Si arribada la data assenyalada, algun estudiant no informa a la professora de la modalitat d'avaluació que escull s'entendrà que opta per l'avaluació continuada.

Els i les estudiants que optin per l’avaluació continuada hauran de realitzar 3 tipus d’activitats avalutatives: (1) quatre tests online d’autoseguiment de l’assignatura (20% de la nota); (2) deu exercicis pràctics que es realitzaran durant les sessions teòrico-pràctiques (60% de la nota) i (3) quatre debats que tindran lloc durant lessessions de debat programades (20 de la nota).Per seguir aquesta modalitat d’avaluació caldrà assistir a les quatre sessions de debat que marca el calendari i a un mínim de 7 de les 10 sessions teòrico-pràctiques. En segona convocatòria els i les estudiants caldrà que lliurin o realitzin només aquelles activitats no presentades o suspeses.

Els i les estudiants que optin per l’avaluació no continuada hauran de realitzar2 tipus d’activitats avalutatives: (1) Un test sobre els continguts teòrics de l’assignatura que es realitzarà presencialment el 22 de gener de 2024 (40% de la nota) i (2) quatre treballs individuals sobre els conceptes clau de l’assignatura  (60% de la nota). Per seguir aquest modalitatd’avaluació no és obligatòria l’assistèna a les sessions teòrico-pràctiques o de debat. En segona convocatòria els i les estudiants caldrà que lliurin o realitzin només aquelles activitats no presentades o suspeses.


Fonts d'informació

Bàsica Aira, Toni, La comunicació política, 2010, Barcelona: Editorial UOC
Canel, Maria José, Comunicación política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información, 1999, Madrid: Tecnos
Canaleta, Pau, L'estratègia electoral, 2010, Barcelona: Editorial UOC
López-García, Guillermo; Gamir, José; Varela-Ordax, Lidia José, Comunicación política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información, 2018, Madrid: Editorial Síntesis

Al llarg del curs s'aniran indicant lectures específiques per a la realització dels diferents treballs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent