DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) TALLER DE RÀDIO Codi 12234227
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MARCHESI ., MÓNICA OLIVIA
Adreça electrònica monicaolivia.marchesi@urv.cat
Professors/es
MARCHESI ., MÓNICA OLIVIA
Web
Descripció general i informació rellevant En l'assignatura s'aprofundeix sobre l'ús del so per a la construcció del discurs radiofònic entenent al discurs com una estructura narrativa més complexa que inclou els efectes, la música, els ambients, els silencis i la paraula

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
 A3 Dominar el maquinari i el programari de producció audiovisual i multimèdia
 A4 Aplicar la llengua pròpia a l’elaboració de productes audiovisuals factuals i de ficció, construint missatges orals i escrits destinats a la seva difusió audiovisual que siguin eficaços, correctes i atractius, adoptant els recursos lingüístics i no verbals i les estratègies retòriques més adequades
 A7 Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Treballa una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i els emmarca en el seu procés de construcció social
És capaç d’analitzar críticament, des del punt de vista de la història dels corrents estètics, qualsevol producte comunicatiu de masses
Adquireix la capacitat d’analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
 A3 Coneix i identifica els diferents sistemes i formats de captació, gravació, edició i tractament d’imatge i so
Es capacita en les possibilitats expressives tant de la imatge com del so
 A4 Pren consciència de la importància d’una bona expressió oral i escrita per al desenvolupament professional i personal
Reconeix les característiques bàsiques de l’oralitat i les seves funcions
Coneix les característiques i els elements condicionants dels textos orals, especialment els dels mitjans audiovisuals
Identifica i corregeix els problemes d’expressió oral més comuns
Domina les tècniques bàsiques de la locució per a ràdio i televisió
 A7 Coneix i sap aplicar el concepte d'actualitat periodística i de noticiabilitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d'aprenentatge proposats pel professor
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
El llenguatge de la ràdio - La paraula
- La música
- Els efectes
- El silenci
Radioarte - Experimentació sonora
- Radioarte concret i abstracte
- Paisatges sonors, poesia sonora i música experimental
Discurs Radiofònic - Gèneres i formats radiofònics
Dramatització - Monòleg
- Radioteatre
- Radionovela
El documental sonor - Elements del documental sonor
- L'ús de les fonts
- El muntatge

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A4
B1
B3
4 4 8
Presentacions / exposicions
A4
B3
12 12 24
Treballs
A7
C3
16 20 36
Pràctiques a laboratoris
A3
C4
6 30 36
Debats
B3
B6
4 4 8
Pràctiques a través de TIC
A3
C4
6 12 18
Sessió Magistral
A1
A7
4 0 4
Atenció personalitzada
A4
B3
8 8 16
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació d'assignatura: objectius, metodologia, calendari de pràctiques i treballs
Presentacions / exposicions Presentació i discussió dels temes més rellevants relacionats amb la producció radiofònica
Treballs Investigació, documentació i producció de les diferents practiques amb els continguts establerts a classe
Pràctiques a laboratoris Posar en pràctica els elements del llenguatge radiofònic els quals han estat prèviament discutits en les sessions magistrals.
Debats Anàlisi, discussió i intercanvi de idees sobre l’estat actual de la producció radiofònica
Pràctiques a través de TIC Difondre adequadament els continguts produïts al llarg del taller a través de diferents suports en línea
Sessió Magistral Explicació de l’estat actual de la producció radiofònica i les noves tendències. Diferenciar els diferents gèneres i formats utilitzats a la ràdio
Atenció personalitzada Discussió i correcció de les pràctiques de laboratoris i els treballs amb els alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà acompanyament als equips de treballs i pràctiques sobre la planificació, desenvolupament i avaluació de les diferents activitats proposades

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A4
B3
Es faran exposicions orals per part dels estudiants 10
Treballs
A7
C3
Els estudiants realitzaran informes sobre diferents temes de la producció radiofòniques 25
Pràctiques a laboratoris
A3
C4
Es faran pràctiques radiofòniques utilitzant els contingut teòrics treballats a classe 35
Debats
B3
B6
Es faran dues discussions a classe 5
Pràctiques a través de TIC
A3
C4
Es difondran els continguts produïts al llarg del taller a través de diferents suports en línea 10
Atenció personalitzada
A4
B3
Es realitzarà acompanyament als equips de treballs i pràctiques sobre la planificació, desenvolupament i avaluació de les diferents activitats proposades 10
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Balsebre, Armand, El Lenguaje radiofónico, Cátedra, 1996
Estévez, Mayra, Vio-Bog. Estudios sonoros de la región andina, http://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/1180/1/CON-001-EST%C3%89VEZ-Estudios%20sonoros.pdf, 2008
Camacho, Lydia, El radioarte, Trillas, 1996
Martínez-Costa, M y Díez, Ramón, Lenguaje, géneros y programas de radio, EUNSA, 2005
Martínez-Costa, María (Coord). , Información radiofónica. Cómo contar noticias en la radio hoy, Ariel Comunicación, 2002
Merayo, A y Pérez, C., La magia radiofónica de las palabras. Aproximación a la lingüística en el mensaje de la radio, Cervantes, 2001
Haye, Ricardo, Sobre Radio y Estética. Una Mirada desde la Filosofía del Arte, http://www.infoamerica.org/teoria_articulos/haye1.htm, 2006
López Vigil, I., Manual de Radioapasionados, http://radioteca.net/media/uploads/manuales/2013_10/ManualUrgenteRadialistas.pdf, 1997

Complementària Rodero, Emma, El sentido y la belleza melódica del mensaje informativo radiofónico o cómo entonar las noticias en la radio, Comunicación y Sociedad, 2002
Soengas, Xosé, El discurso radiofónico. Particularidades de la narración sonora, Revista Prisma, 2006

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent