DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 12234301
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Treball fi de grau Quart AN conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Adreça electrònica laia.quilez@urv.cat
antonio.perezportabella@urv.cat
nuria.arauna@urv.cat
cilia.willem@urv.cat
Professors/es
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
ARAÜNA BARO, NURIA
WILLEM ., CILIA MARGARETA MICHAEL
Web
Descripció general i informació rellevant El TFG del Programa Formatiu de Grau en Comunicació suposa la realització, per part de l’estudiant, d’un treball en què s’apliquin, s’integrin i es desenvolupin els coneixements i les competències adquirits en l’ensenyament corresponent. Aquest treball es farà en grup i està orientat a l’avaluació de competències associades al títol i conclou amb l’aprovació i defensa pública del treball. Les principals competències que desenvoluparà el TFG en el Programa Formatiu de Grau en Comunicació són la B8 (Gestionar projectes tècnics o professionals) i la C6 (Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dominar el maquinari i el programari de producció audiovisual i multimèdia
 A4 Aplicar la llengua pròpia a l’elaboració de productes audiovisuals factuals i de ficció, construint missatges orals i escrits destinats a la seva difusió audiovisual que siguin eficaços, correctes i atractius, adoptant els recursos lingüístics i no verbals i les estratègies retòriques més adequades
 A7 Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual
 A12 Aplicar els principis avançats de la narrativa i el guionatge audiovisual
 A13 Conèixer de forma crítica i analítica els diversos gèneres i formats de la comunicació audiovisual, parant un atenció especial a la seva transformació creativa
 A14 Utilitzar tècniques avançades de producció, realització en directe, animació, muntatge i postproducció de productes audiovisuals
 A16 Desenvolupar projectes complexos de programes i programacions audiovisuals i de productes interactius d’entreteniment i creació
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix el funcionament dels equipaments necessaris per a poder realitzar un producte audiovisual
 A4 Produeix textos i discursos audiovisuals escrits i orals correctes i adaptats a cada situació comunicativa concreta
 A7 Produeix textos audiovisuals periodístics adequats als criteris professionals, a la legislació vigent i als codis ètics de la professió
 A12 Realitza guions per a diferents tipologies de productes audiovisuals
 A13 Crea productes audiovisuals de diferents gèneres
 A14 Sap produir i realitzar productes audiovisuals
 A16 Sap crear i desenvolupar projectes mediàtics multisuport
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
 B8 Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l'equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l'execució del projecte
Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’àrea on es desenvolupa el projecte
Fa una estimació de l’eficàcia i l’eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Procediments de selecció i assignació
Procediments

Organització

Hi han 4 modalitats de TFG: Periodisme, Publicitat, Comunicació Audiovisual i Recerca. Cadascuna d'elles conformarà la seva organització i característiques dins d’una assignatura diferenciada on hi haurà un professor coordinador. Aquest serà l’encarregat de tutoritzar, d’informar als alumnes dels tipus de treball a escollir, els procediments a seguir,  de nomenar el tribunal que valorarà la defensa pública dels TFG i de prendre aquelles decisions organitzatives que no estiguin recollides en aquestes directrius.. 

 Matrícula i calendari d’elaboració i avaluació del TFG

Per matricular el TFG cal tenir superats com a mínim 168 crèdits del grau corresponent. 

El calendari general d’organització del TFG per al curs 2015_2016 és el següent:

  • Finals de maig de 2015: realització d’una reunió informativa sobre el TFG entre l’alumnat de tercer dels graus de Comunicació Audiovisual, de Periodisme i de Publicitat i Relacions Públiques.
  • Principis de juliol de 2015 (dates per determinar): matrícula del TFG, juntament amb la resta d’assignatures del curs 2015_2016.
  • Primera setmana de setembre de 2015: Reunions informatives més detallades sobre els TFGs per grau i per tipus de treball.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
A4
A7
A10
A11
A14
B1
B3
B6
B8
C1
C3
C4
3 0 3
Selecció/assignació del treball de fi de grau / màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
B1
B3
B6
B8
C1
C3
C4
4 0 4
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau / màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
B1
B3
B6
B8
C1
C3
C4
10 0 10
Elaboració del treball de fi de grau / màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
B1
B3
B6
B8
C1
C3
C4
0 266 266
Memòria
A3
A4
A7
A12
A13
A14
A16
B1
B3
B6
B8
C1
C3
C4
1 10 11
Presentació i defensa del treball de fi de grau / màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
B1
B3
B6
B8
C1
C3
C4
0.5 5.5 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessions introductòries amb la coordinadora del PDF en Comunicació i amb el coordinador del TFG.
Selecció/assignació del treball de fi de grau / màster Cada estudiant haurà de dur a terme un procés de reflexió previ a la selecció del tipus i la temàtica del treball que vol dur a terme.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau / màster Tutories entre l'estudiant i el tutor/a del TFG.
Elaboració del treball de fi de grau / màster Treball autònom de l'estudiat per tal de dur a terme el TFG.
Memòria Cada membre del grup redactarà individualment una memòria. El document inclourà els següents apartats bàsics, a més dels que determini cada comissió de TFG:
Reflexió sobre l'evolució de l'execució del treball des de la idea inicial fins al producte final, raonant els canvis i les decisions preses.
Tasques realitzades i repartiment de responsabilitats en cas de treballs en grup.
Reflexió valorativa sobre el procés d’elaboració del treball i autoavaluació de l'assoliment de les competències.
Presentació i defensa del treball de fi de grau / màster Presentació i defensa del treball de fi de Grau i la seva preparació.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

El calendari d’avaluació del TFG per als lliuraments finals al mes de juny és: 

  • 25 de setembre de 2015: data límit per a la presentació davant del tutor/a de la idea i del pla de treball. En el cas dels treballs de recerca caldrà presentar un índex provisional.
  • 18 de desembre de 2015: data límit per a la presentació davant del tutor/a dels resultats parcials del treball assolits fins al moment, d’acord amb els requisits i les condicions pactats prèviament entre l’estudiant i el tutor/a.
  • 18 de març de 2016: data límit per a la presentació davant del tutor/a dels resultats parcials del treball assolits fins al moment, d’acord amb els requisits i les condicions pactats prèviament entre l’estudiant i el tutor/a.
  • 3 de juny de 2016: data límit per al lliurament del producte final i de la memòria individual.
  • Setmana del 21 al 25 de juny de 2015: defensa pública del treball. 

El tutor convocarà les tutories que consideri necessàries per comentar els lliuraments.

El calendari del TFG per als lliuraments als tutors (que no necessàriament han de ser tutories presencials, sinó lliuraments online) finals al mes de setembre (veure apartat 1.6) és:

  • 25 de setembre de 2015: data límit del lliurament al tutor/a de la idea del pla de treball. En el cas dels treballs de recerca caldrà presentar un índex provisional.
  • 18 de desembre de 2015: data límit del lliurament dels resultats parcials del treball assolits fins al moment, d’acord amb els requisits i les condicions pactats prèviament entre l’estudiant i el tutor/a.
  • Data a pactar amb el tutor: data límit del lliurament dels resultats parcials del treball assolits fins al moment, d’acord amb els requisits i les condicions pactats prèviament entre l’estudiant i el tutor/a.
  • 2 de setembre de 2016: data límit del lliurament del producte final i de la memòria individual.
  • 8 i 9 de setembre de 2016: defensa pública del treball.

Tots els lliuraments són obligatoris i puntuen.

L’alumnat que vulgui realitzar el TFG durant una estada Erasmus o SICUE realitzarà les tutories de manera virtual d’acord amb les indicacions del tutor o tutora del treball.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una autoavaluació (per part de l'estudiant)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau / màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
B1
B3
B6
B8
C1
C3
C4
Seguiment de les tutories i les entregues parcials d'acord amb el que estipula la Normativa i les Directrius del treball de fi de grau (TFG) de les titulacions de Comunicació, curs 2013/2014 i el que s'acordi entre l'estudiant i el tutor/a 40%
Elaboració del treball de fi de grau / màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
B1
B3
B6
B8
C1
C3
C4
Elaboració i presentació del treball d'acord amb les directrius proporcionades a la Normativa del treball de fi de grau (TFG) de les titulacions de Comunicació, curs 2013/2014 (penjada al moodle de l'assignatura) 40%
Memòria
A3
A4
A7
A12
A13
A14
A16
B1
B3
B6
B8
C1
C3
C4
La memòria final, de lliurament obligatori en tots els tipus de treball, tindrà una extensió mínima de 1.200 paraules. Cada membre del grup redactarà individualment una memòria. El document inclourà els següents apartats bàsics, a més dels que determini cada comissió de TFG:
Reflexió sobre l'evolució de l'execució del treball des de la idea inicial fins al producte final, raonant els canvis i les decisions preses.
Tasques realitzades i repartiment de responsabilitats en cas de treballs en grup.
Reflexió valorativa sobre el procés d’elaboració del treball i autoavaluació de l'assoliment de les competències.
10%
Presentació i defensa del treball de fi de grau / màster
A3
A4
A7
A10
A11
A14
B1
B3
B6
B8
C1
C3
C4
La defensa pública és obligatòria i es durà a terme davant d’un tribunal nomenat ad hoc pel coordinador/a de TFG dels Estudis de Comunicació. No obstant, només es podran defensar públicament els treballs que hagin estat autoritzats prèviament pel tutor/a corresponent.

El tutor de l’assignatura comunicarà a cada estudiant el dia, l’hora i el lloc de defensa pública del seu treball, amb una antelació mínima de set dies.

A més a més de les llengües oficials de la URV, el TFG es podrà realitzar i defensar en anglès. D’aquesta manera quedarà assolida la competència nuclear C1 (dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, especialment l’anglès).

L’acte de defensa pública de cada treball tindrà una durada aproximada de 20?30 minuts i haurà de seguir preferentment la següent estructura:

Exposició per part dels estudiants. En el cas dels treballs de recerca, aquesta ha d’incloure els objectius, la metodologia i les conclusions del treball. En el cas dels treballs professionals es presentarà l’objectiu del producte elaborat, una breu explicació de com ha transcorregut la seva elaboració i una valoració dels punts forts i febles del producte final. La durada de l’exposició dels estudiants ha de ser de 10-15 minuts.

Formulació de comentaris i preguntes per part del tribunal.

Respostes dels estudiants si el tribunal els planteja preguntes directes.

Deliberació del tribunal.

Es valorarà: l’estructura i el contingut de la presentació, la comunicació verbal i no verbal i el material de suport audiovisual emprat.
10%
Altres 0%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Les fonts d'informació variaran depenent de la temàtica i el tipus de treball seleccionat. Se seleccionaran amb l'ajut del tutor o tutora del TFG.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent