DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 12234401
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Pràctiques Externes obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Adreça electrònica marta.montagut@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
jordi.prades@urv.cat
Professors/es
MONTAGUT CALVO, MARTA
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
PRADES TENA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="MsoNormal">Les pràctiques externes curriculars consisteixen en&nbsp;<b>la incorporació de l’estudiant al procés i a les rutines productives d’una empresa o institució de l’àmbit de la comunicació durant un període de 300 hores</b>, sense contraprestació econòmica en concepte de salari i sota l’empara d’un conveni signat entre la Universitat Rovira i Virgili i l’empresa/entitat.&nbsp;</p><p class="MsoNormal">Els i les estudiants de grau que facin pràctiques curriculars han de tenir superats 168 del total de crèdits necessaris per assolir el títol en el moment de començar l'estada en pràctiques.</p><p>Les pràctiques externes són una de les activitats formatives més importants per als i les estudiants de Comunicació, perquè permeten posar en pràctica els coneixements adquirits en un entorn laboral i empresarial real. Realitzar de forma satisfactòria les pràctiques comporta generalment deixar una bona imatge d’un mateix que en un futur pot traduir-se en una oferta laboral en la mateixa empresa o en d’altres del sector. D’altra banda també redunda en una bona consideració social de la universitat, la qual prestigia el títol que obtingui l’estudiant i, a més, ajuda als i les alumnes que hagin de fer pràctiques en el futur a la mateixa empresa o institució.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Conèixer l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa, parant una atenció especial a les empreses de producció i difusió audiovisual
 A7 Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual
 A8 Comprendre l’estructura del sistema audiovisual de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial
 A11 Dominar el marc jurídic de la comunicació audiovisual, tant en matèria de drets fonamentals com des del punt de vista del dret mercantil
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneix el funcionament d’una empresa de comunicació audiovisual
 A7 És capaç d’integrar-se en les rutines laborals de les empreses de comunicació audiovisual
 A8 S'adapta a les activitats de les empreses de comunicació audiovisual, al seu marc legal, al seu finançament i a la seva posició en el sistema mediàtic
 A11 Treballa respectant els drets fonamentals que es deriven de les professions comunicatives
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

DESENVOLUPAMENT DE LES PRÀCTIQUES 

- Sessió informativa 
Sessió informativa on s'explica la finalitat i funcionament de les pràctiques externes. 

- Selecció de posició de pràctiques 
En iniciar el curs, i després de la sessió informativa, l'alumnat, a partir del llistat d'empreses disponible, tria les empreses en les quals li agradaria fer la seva estada i envia la seva petició a la coordinadora de pràctiques. 

-Assignació de pràctiques
Les coordinadores de pràctiques de cada grau (Periodisme, Comunicació Audiovisual i Publicitat i RRPP) assignaran les places de pràctiques en funció de les preferències de l'estudiant, la nota de l'expedient acadèmic, el nombre de crèdits superats i la disponibilitat de les empreses dels directoris dels estudis. 

- Estada / execució de pràctiques 
Estada de pràctiques segons el període i horaris acordats al conveni de pràctiques.

El funcionament de les pràctiques es detalla al document adjunt.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
A5
CT2
CT5
CT7
0 1 1
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
A5
CT2
CT5
0 1 1
Estada de pràctiques
A5
A7
CT3
CT4
CT5
CT7
0 295 295
Atenció personalitzada
CT5
1 0 1
Memòria
CT5
CT6
CT7
0 1 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió informativa on s'expliquen la finalitat i funcionament de les pràctiques externes.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor acadèmic i del tutor professional.
Estada de pràctiques Realització de l'estada de pràctiques segons l'acordat al conveni.
Atenció personalitzada Atenció personal del tutor acadèmic per resoldre els problemas i dubtes que sorgeixin en el procés d'elaboració de les practiques externes
Memòria Elaboració d’una memòria final, en la qual hi ha de figurar, entre d’altres: la descripció i valoració de tasques i treballs desenvolupats, les competències desenvolupades, els problemes trobats amb la proposta de resolució i una autoavaluació de les pràctiques i suggeriments de millora.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

L'alumne/a tindrà dos interlocutors al llarg de les seves pràctiques: el tutor o tutora a de pràctiques de la universitat, i el tutor o tutora de l'empresa, el que implica la relació amb tot dos.

Mecanismes de coordinació i seguiment: els tutors i la coordinadora de pràctiques curriculars vetllaran pel bon funcionament de les pràctiques. Les empreses i l'alumnat poden adreçar-se al tutor/a responsable per resoldre dubtes i comentar les incidències que considerin oportunes. 

 L'atenció personalitzada es pactarà individualment. L'alumnat haurà d'enviar un correu-e al seu tutor/a de pràctiques per acordar una cita. Tota la informació actualitzada sobre els procediments de les pràctiques externes estarà disponible a l'espai moodle.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
A5
CT2
CT5
CT7
Mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor acadèmic i del tutor professional. 10%
Estada de pràctiques
A5
A7
CT3
CT4
CT5
CT7
Qualificació per part de l'empresa. 70%
Memòria
CT5
CT6
CT7
Elaboració d’una autoavaluació i una memòria final, en la qual hi ha de figurar, entre d’altres: la descripció i valoració de tasques i treballs desenvolupats, les competències desenvolupades, els problemes trobats amb la proposta de resolució i una autoavaluació de les pràctiques i suggeriments de millora. 20%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La qualificació de pràctiques depèn de dos elements:

Seguiment, memòria de pràctiques i fitxa d'autoavaluació (30% de la nota)

Avaluació per part de l'empresa (70% de la nota)

Per superar l'assignatura s'ha de treure una mitjana global de 5.

Cada estudiant estarà tutoritzat/da durant la seva estada de pràctiques per a) un/a professor/a de la URV i b) per un/a responsable de l'empresa on la desenvoluparà, els quals s'encarregaran d'avaluar l'estudiant en funció de la seva capacitat d'adaptació i la seva actitud davant de les tasques que se li encomanin.

Les Pràctiques Externes s'avaluen en convocatòria única.

L'alumne que termini les pràctiques després del tancament de l'acta de juny tindrà un NP i serà avaluat en l'acta de setembre. En cas de suspendre les pràctiques, haurà de tornar-se a matricular de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

no correspon

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent