Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els factors estructurants de les societats avançades des d'una perspectiva analítica sociològica
Analitza els debats teòrics actuals sobre l’explicació de les transformacions de la societat avançada
Treballa una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i els emmarca en el seu procés de construcció social
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. La noció d'estructura social |
1. El concepte d’estructura social.
2. L’estructura social com a xarxa de relacions.
3. El canvi social en el segle XX: De la societat industrial a la societat postindustrial.
|
Tema 2. Pautas demogràfiques en les societats avançades. |
4. Estructura demogràfica i societat.
5. Canvis migratoris.
|
Tema 3. Les transformacions en la família. |
6. La vigencia de la societat patriarcal.
7. Noves formes familiars.
|
Tema 4. Classes socials i desigualtat en les societats avançades. |
8. Descripció i propostes analítiques per a la determinació de les classes socials.
9. Els factors de la desigualtat social.
|
Tema 5. Les transformacions en el treball. |
10. Revisió crítica del concepte de treball.
11. Canvis en l’organització del treball.
|
Tema 6. Política i estructura social. |
12. Estructures de poder polític i estructura social.
13. Formes institucionals i no institucionals de l’acció política.
|
Tema 7. Estructura cultural i estructura social. |
14. Les transformacions dels valors en les societats avançades.
15. La (re)producció cultural en la societat.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
12 |
0 |
12 |
Sessió Magistral |
|
21 |
25 |
46 |
Presentacions / exposicions |
|
14 |
20 |
34 |
Treballs |
|
8 |
39 |
47 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
6 |
7 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicacions sobre les qüestions introductòries de la matèria |
Sessió Magistral |
Exposicions per part del professor dels continguts del temari amb la utilització de mitjans tècnics adequats |
Presentacions / exposicions |
Exposicions orals sobre determinats temes inclosos al programa de l'assignatura i sobre les lectures complementàries |
Treballs |
1) Elaboració d'un treball pràctic
2) Realització d'un treball d'investigació sobre un dels subtemes de l'assignatura
|
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes sobre la teoria |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada Tutories personalitzades, individuals o grupals, en funció de les necessitats dels alumnes |
Descripció |
El professor / a guiarà als alumnes de forma individual i grupal a la realització de les activitats de l'assignatura, i en els treballs en els següents aspectes:
1. L'elecció del tema escollit a desenvolupar.
2. La metodologia a desenvolupar.
3. L'anàlisi de les dades a realitzar.
4. La presentació final.
Es reunirà amb el grup al llarg del curs per tractar els aspectes puntuals que vagin sorgint al voltant del treball. La atenció personalitzada es per resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura, i es farà presencialment i per correu electrònic. S’ha de demanar cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentacions orals / visuals de treballs en grup sobre els continguts del temari |
20% |
Treballs |
|
1) L'elaboració de 4 qüestionaris (10%)
2) La realització d'un treball d'investigació sobre un dels subtemes de l'assignatura (40%)
|
50% |
Proves de desenvolupament |
|
Una prova tipo test a respondre el dia de l'examen |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final és la nota mitja de les tres proves. Els alumnes que no hagin seguit l'avaluació continuada tindran accés a un examen de desenvolupament pel 100% en la 1ª i 2ª convocatòria. Així mateix, es pot guardar la nota de qualsevol de les tres proves de la 1ª convocatòria per a la 2ª convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Bàsica |
Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., (2007) Desarrollo, industria y empresa, Tecnos, Madrid
Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., (2013) Capitalismo global: aspectos sociológicos, Grupo 5, Madrid
Brunet, I.; Böcker Zavaro, R. et al., (2017) Formación Profesional e Innovación en Cataluña, Edicions Bellaterra, Barcelona
Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., (2023) A contracorriente del Neoliberalismo Global. Posfascismos y populismos políticos, Tirant Editorial, Valencia
Crompton, R., (1993) Clase y estratificación. Una introducción a los debates actuales., Tecnos, Madrid
Giddens, A., (1998) Sociologia, Alianza Editorial, Madrid
Lucas Marin, A. (coord.), (2006) Estructura social. La realidad de las sociedades avanzadas, Pearson Prentice Hall, Madrid
|
Altres referències bibliogràfiques: Aguilar, S. (2001): Ordre i desordre. Manual d’estructura i canvi de les societats. Ed. Hacer. Barcelona. Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós. Barcelona. Beltrán. M. (2004): La estructura social. Ariel Sociología. Barcelona. Caravana, J., De Francisco, A. (comp.) (1993): Teorías contemporáneas de las clases sociales. Ed. Pablo Iglesias. Madrid. De Francisco, A. (1997). Sociología y cambio social. Ariel. Barcelona. Giddens, A. (1991): La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Alianza. Madrid. Giner, S. (1984): Historia del pensamiento social. Ariel. Barcelona. Heller, A. (2002): Sociología de la vida cotidiana. Ed. Península. Barcelona. Inglehart, R. (1990): El cambio cultural en las sociedades avanzadas. CIS. Madrid. Kerbo, H. R. (1998): Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica y comparada. McGraw-Hill. Madrid. Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània. Proa-UAB. Barcelona. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|