Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Adquireix eines d’interpretació de la vida política i jurídica
Coneix els sistemes d’organització política
Coneix el procés de configuració de l'Estat constitucional
Comprèn el funcionament genèric del sistema de fonts del dret
Coneix l’estructura institucional de l’Estat i de la Generalitat de Catalunya i les funcions dels seus òrgans
Coneix el sistema de protecció dels drets fonamentals i el sistema de garanties jurisdiccionals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
I INTRODUCCIÓ
1.- L'Esat
2.- La Constitució
II. PRINCIPIS ESTRUCTURALS
3.- L'Estat social i democràtic de Dret
4.- Drets i deures constitucionals (I)
5.- Drets i deures constitucionals (II)
6.- L'Estat autonòmic i l'Estatut d'autonomia de Catalunya (I)
7.- L'Estat autonòmic i l'Estatut d'autonomia de Catalunya (II)
8.- La monarquia parlamentària
III. ELS ÒRGANS DE L'ESTAT
9.- Les Corts Generals
10.- El Govern
11. El Poder Judicial
12.-El Tribunal Constitucional
IV. LES FONTS DEL DRET
13.- El sistema de fonts
14.- Els tractats internacionals i l'integració a la Unió Europea
|
1. L'Estat. Concepte i elements de l'Estat. Formes d'Estat i formes de govern.
2. La Constitució. Concepte. Tipus de constitució. Funcions de la Constitució. La Constitució espanyola de 1978.
3. L'Estat social i democràtic de Dret. L'Estat de Dret. Els principis configuradors. L'Estat democràtic. La sobirania popular. L'Estat Social. La constitució econòmica.
4. Drets i deures constitucionals (I). El règim general dels drets i llibertats. Classificació dels drets i deures constitucionals.
5. Drets i deures constitucionals (II). Garanties no jurisdiccionals i jurisdiccionals. La suspensió individual i els estats excepcionals.
6.L'Estat autonòmic i l'Estatut d'autonomia de Catalunya (I). Principìs constitucionals. El sistema de distribució de competències.
7. L'Estat autonòmic i l'Estatut d'autonomia de Catalunya (II). Les institucions d'autogovern. Les relacions entre Estat i les Comunitats Autònomes.
8.La monarquia parlamentària. La Corona. La contrasignatura.
9. Les Corts Generals. Organització i funcionament. Funcions de les Corts Generals. Relacions entre les Corts i el Govern. La investidura. La moció de censura i la qüestió de confiança. La dissolució de les cambres.
10. El Govern. Composició i funcions. L'Administració pública: principis constitucionals.
11. El Poder Judicial. Principis constitucionals. Organització i funcions. El Consell General del Poder Judicial.
12.El Tribunal Constitucional. Composició, organització i funcionament. Competències.
13. El sistema de fonts. La Constitució com a font del dret. Les lleis de revisió constitucional. Les Sentències del Tribunal Constitucional. Concepte de llei. La llei orgànica.Normes del Govern amb rang de llei. El decret-llei. El decret legislatiu. El Reglament. Relació del Reglament amb la Llei.
14. Els tractats internacionals i l'integració a la Unió Europea. Els tractats internacionals: concepte, tipus i rang. la integració a la Unió Europea. Els tractats relatius a la Unió Europea: el Dret Comunitari. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Treballs |
|
7 |
10 |
17 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
7 |
10 |
17 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
30 |
34 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es destinarà a exposar el desenvolupament i dinàmica del curs.
|
Sessió Magistral |
Sessions basades en l'exposició oral dels continguts de l'assignatura per part del professor a través de power point i interacció de l'estudiant a través de la participació. |
Treballs |
La realització d'un REPORTATGE D'INVESTIGACIÓ en grup multidisciplinar en que cada ensenyament participarà preferentment en la seva matèria.
El grup presentarà el reportatge a la classe en una presentació oral, un video, un guió en paper, un pòster i un vídeo-clip.
Al finalitzar hi haurà un petit debat entre tota la classe.
|
Resolució de problemes, exercicis |
DEBATS consistents en fòrums de discussió/lliga de debats sobre temes i notícies de premsa que tinguin una relació directa amb la temàtica de l'assignatura, amb l'objectiu de despertar l'interès de l'alumne per l'actualitat política del moment i aprendre a interpretar la notícia i estimular l'expressió oral.
|
Atenció personalitzada |
Qualsevol dubte podrà ser consultat al professor, bé en les seves hores de despatx que seran comunicades degudament, o bé per correu electrònic.
L'alumne podrà seguir l'assignatura en una pàgina web creada pel professor específicament per la matèria.
Es podran sol·licitar sessions de tutoria per aquells estudiants que necessitin una orientació específica en el seguiment de l'assignatura. |
Descripció |
Al llarg del curs, el professor responsable de l'assignatura podrà establir tutories amb els estudiants per analitzar l'evolució de l'aprenentatge de cadascun i atendre i resoldre dubtes en relació a un tema en concret. Tota vegada que tindrà a disposició dels estudiants el seu correu electrònic. Qualsevol estudiant podrà conectar amb el professor per resoldre els dubtes, aclarir conceptes o quedar a hores de despatx.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
REPORTATGE D'INVESTIGACIÓ en grup relacionat amb un tema del programa de l'assignatura, que inclourà un vídeo, una presentació oral, un guió en paper, un pòster i un vídeo-clip. |
30% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
LLIGA DE DEBATS sobre temes d'actualitat política/social/econòmica relacionats amb l'assignatura, en la que els equips competiran per aconseguir la màxima puntuació en una avaluació sobre 2 punts de la nota final. També es farà un test per pujar nota al final de curs |
20% |
Proves mixtes |
|
La part teòrica de la primera convocatòria s'avaluarà a través de dos paràmetres: a) cinc tests (quinzenal) amb un valor total de 2.5%. b) prova escrita de desenvolupament/tipus test al final, amb un valor de 2.5% .
La no superació de la mitjana de les proves mixtes suposarà que l'estudiant s'haurà de presentar a la segona convocatòria. |
50% |
Altres |
|
L'assistència a classe i el grau d'integració i interès podran ser valorats |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de la segona convocatòria consistirà en un únic examen puntuable fins a 10 punts, en el que hi entrarà tota la matèria donada al curs, mitjançant preguntes teòriques i preguntes pràctiques per a tots els estudiants. |
Bàsica |
LÓPEZ GUERRA, L, Introducción al Derecho Constitucional, Tirant lo Blanch, València, 1995
APARICIO PÉREZ, M.A, Introducción al sistema político y constitucional español, Ariel, Barcelona, 1994
RIDAO, J., Curs de Dret Públic de Catalunya, Destino, Barcelona, 2007
PÉREZ ROYO, J, Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid, 2003
MOLAS BATLLORI, I, Derecho Constitucional, Técnos, Madrid, 2008
BARCELÓ, M.; VINTRÓ, J (Coordinadors), Dret Públic de Catalunya, Atelier, Barcelona, 2011
APARICIO PÉREZ, M.A. (Director i Coordinador), Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2016
FOSSAS ESPADALER, E. / PÉREZ FRANCESCH, J. L., Lliçons de Dret Constitucional, Pòrtic, Barcelona, 2001 (reimp. 2008)
GARCÍA RUIZ, J. L., Introducción al derecho constitucional, Universidad de Càdis, Cadis, 2010
|
Es recomana la utilització dels següents webs: Pàgina web de l'assignatura: CARRERAS CASANOVAS, A.: https://sites.google.com/site/constiaccperiodisme/ http://www.congreso.eshttp://www.senado.eshttp://www.parlament.cathttp://www.casareal.es/http://www.poderjudicial.eshttps://sede.mjusticia.gob.es/cs/Satellite/Sede/es/1215197884559/DetalleInicioTramites.html http://www.tribunalconstitucional.eshttp://www.defensordelpueblo.eshttp://www.la-moncloa.eshttp://www.gencat.cat/generalitat/cat/govern/index.htmhttp://www.juntaelectoralcentral.es/portal/page/portal/JuntaElectoralCentral/JuntaElectoralCentral http://www.sindic.cathttp://www.cac.cat http://europa.eu
http://www.boe.es
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana destinar un temps de trebal i estudi fora de l'aula d'aproximanadament 1,30 hores diaries per aquesta assignatura. HI HA MOLTA MATÈRIA I CAL UN TREBALL CONSTANT DES DEL PRIMER DIA DE CURS. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|