Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix de quina manera aborda la psicologia l'estudi científic dels processos mentals subjacents al comportament humà, tenint en compte els models teòrics i metodològics d’aquesta disciplina
Comprèn el funcionament bàsic del psiquisme humà, els seus fonaments biològics i la seva dimensió social
Es familiaritza amb els principals conceptes teòrics i procediments d’investigació utilitzats en l’estudi dels processos psicològics bàsics
Reconeix la incidència dels factors psicològics i dels seus condicionants biològics i socials en l’àmbit de les ciències de la comunicació
Projecta els coneixements psicològics adquirits en els diversos camps aplicats de les ciències de la comunicació (publicitat, periodisme, comunicació audiovisual)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Introducció a la psicologia |
1.1.- Introducció
1.2.- La Psicologia com a ciència
1.3.- Àrees d’estudi de la Psicologia |
2.- Breu historia de la psicologia |
2.1.- Antecedents
2.2.- Estructuralisme
2.3.- Funcionalisme
2.4.- Gestalt
2.5.- Psicoanàlisi
2.6.- Conductisme
2.7.- Psicologia cognitiva |
3.- Fonaments biològics de la conducta |
3.1.- La neurona:
- Estructura
- L’impuls nerviós
- La sinapsi
- Neurotransmissors
3.2.- El sistema nerviós:
- Divisió
- La medul·la espinal
- El cervell |
4.- Atenció |
4.1.- Concepte
4.2.- Classificació
4.3.- Propietats
4.4.- Factors determinants de l’atenció |
5.- Sensació i percepció |
5.1.- Introducció: el procés perceptiu
5.2.- Sensació
5.3.- Fisiologia dels sentits
5.4.- Percepció visual:
- Les lleis de la Gestalt
- Constància perceptiva
- Percepció de l’espai tridimensional |
6.- Aprenentatge |
6.1.- Introducció
6.2.- Condicionament clàssic
6.3. Condicionament operant
6.4. Aprenentatge per observació |
7.- Memòria |
7.1.- Introducció
7.2.- Els tres magatzems de la memòria
7.3. Aspectes significatius del procés de codificació
7.4. Aspectes significatius del procés de recuperació
7.5. L’oblit
7.6. Alteracions de la memòria |
8.- Motivació |
8.1.- Concepte i definició
8.2.- Variables motivacionals
8.3. Motivacions de la conducta humana
8.4. Altres aspectes relacionats amb la motivació |
9.- Emoció |
9.1.- Introducció a l’estudi de les emocions
9.2.- Classificació de les emocions
9.3.- Funcions de les emocions
9.4.- Teories clàssiques de les emocions |
10.- Raonament |
10.1.- Introducció
10.2.- Els conceptes
10.3.- El raonament:
- Raonament deductiu
- Raonament inductiu
10.4.- Solució de problemes |
11.- Llenguatge |
11.1.- Llenguatge i pensament: la hipòtesi de Sapir-Whorf
11.2.- Llenguatge i comunicació: l’esquema de Hockett
11.3.- La percepció del llenguatge
- Percepció de la parla
- Reconeixement de paraules
- Processament sintàctic
11.4.- Pragmàtica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
0 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
38 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
- Presentació de l'assignatura, dels continguts teòrics i dels treballs pràctics.
- Exposició precisa dels criteris d'avaluació i del calendari del curs.
- Preguntes d'orientació per guiar al professor sobre els coneixements previs de l'aula. |
Sessió Magistral |
- Exposició dels continguts de l'assignatura.
- Visionat de vídeos il·lustratius dels conceptes teòrics exposats.
- Resolució de dubtes i debat crític dels materials. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
- Realització de experiments psicològics clàssics a l'aula i posterior discussió.
- Realització d'exercicis teòrics/pràctics i anàlisis de casos particulars. |
Resolució de problemes, exercicis |
- Redacció d'informes sobre els exercicis pràctics realitzats a l'aula.
- Solució de problemes de forma autònoma posteriorment a les explicacions teòriques. |
Descripció |
En l'horari d'atenció l'alumne tindrà l'oportunitat de plantejar problemes concrets i discutir els dubtes que puguin sorgir durant el desenvolupament de l'assignatura, en referència tant als continguts teòrics com pràctics. També serà un espai de retroalimentació i comunicació bidireccional del que tant alumnes com professor se'n podran veure beneficiats. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Els exercicis de realització externa a l'aula seran entregats i avaluats com a mesura del grau de comprensió assolit per l'alumne. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
Mitjançant les proves objectives s'avaluaran tots els continguts impartits a l'assignatura, tant teòrics, com pràctics. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Lahey, B., Introducción a la psicología, Última edición., Editorial Mc Graw-Hill.
|
|
Complementària |
Myers, David G. , Psicología, 5ª ed. , Madrid : Editorial Médica Panamericana, cop. 1999
Goldstein, E.B., Sensación y percepción, Última edición., México: International Thomson Editores, 1999.
LEAHEY, T. H., Historia de la Psicología, Última edición. , Madrid: Prentice-Hall.
Domjan, M. , Principios del aprendizaje y la conducta, Última edición. , México: International Thomson Editores.
Papalia, D. E., Psicología, Última edición. , Editorial Mc Graw-Hill. 2009.
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|