DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TEORIES DE LA COMUNICACIÓ Codi 12244004
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Teories de la Comunicació presenta el saber acumulat a partir del desenvolupament teòric i la recerca en l'àmbit de la comunicació i els mitjans. És una assignatura de metateoria, és a dir, parlarem de teories (no farem teoria) i les exposarem seguint una classificació teòrica, això és, centrant-nos en com enfoquen l'explicació del fenomen comunicatiu.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix i comprèn la presència de la comunicació i la informació en el sistema social
Interpreta les formes bàsiques d’impacte dels mitjans de comunicació sobre els seus públics
Coneix la investigació comunicativa actual i els seus principals mètodes, resultats, teories i escoles
Analitza els elements més rellevants de la comunicació que intervenen en l’activitat dels professionals del sector
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
tema 1 - Per què i com estudiar els mitjans?


Mediatització. Representació i realitat. Recerca en comunicació.
tema 2 - El context de la comunicació Revolució tecnològica i transformacions socials.
tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament estructuralista.


Funcions i disfuncions dels mitjans, teoria de sistemes, determinisme tecnològic, determinisme econòmic, semiòtica estructuralista.
tema 4 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament subjectivista.


Constructivisme, interaccionisme simbòlic.
tema 4 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament crític.


Escola de Frankfurt. Teoria de l'acció comunicativa. Estudis culturals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A2
C3
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
C3
5 5 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
C3
20 20 40
Atenció personalitzada
15 0 15
 
Proves pràctiques
A2
C3
2 20 22
Proves de desenvolupament
A2
C3
2 28 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels i de les alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Durant les cinc primeres setmanes, es contextualizarà l'assignatura i es plantejarà un recorregut per les diferents teories (3-4 hores setmanals durant les 5 primeres setmanes). Les següents 10 setmanes, continuarem desenvolupant el contingut de l'asignatura durant 2 hores setmanals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant les cinc primeres setmanes, a banda de l'exposició magistral, es destinaran 5 hores a plantejar i resoldre problemàtiques a l'aula.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant les 10 darreres setmanes, el grup es dividirà en dos i es treballaran continguts pràctics en forma de tallers amb investigadors i investigadores, seminaris de lectura, estudis de cas, etc.

Atenció personalitzada
Descripció
L'horari d'atenció personalitzada és els dimecres, de 11:30 a 12:30h., al despatx 3.27. Per organitzar millor l'espai d'atenció, cal demanar cita prèviament per correu-e (yolanda.tortajada@urv.cat), amb una antelació de 24h.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
C3
Participació de l'estudiant en les activitats que es proposen a l'aula en forma de debat o resolució de problemes. 10%
Proves pràctiques
A2
C3
Es plantejaran 2 treballs pràctics per relacionar els conceptes apresos i aplicar-los. 20% (prova pràctica 1)
30% (prova pràctica 2)
Proves de desenvolupament
A2
C3
La prova de desenvolupament consistirà en un treball sobre les lectures obligatòries de l'assignatura a partir de preguntes guiades que l'estudiant haurà d'elaborar, de forma autònoma, i sota la supervisió de la professora. 40%
Altres  

Els i les estudiants que segueixin i superin l'avaluació continuada, havent aprovat totes les proves programades, finalitzaran la seva avaluació en primera convocatòria. Aquells i aquelles estudiants que no superin les diferents proves hauran de recuperar-les en segona convocatòria. Per a participar a la segona convocatòria cal haver fet, com a mínim, una de les activitats d'avaluació que tingui no menys d'un 30% de pes a la nota.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Baudrillard, J. (2001), La guerra del Golfo no ha tenido lugar, Barcelona, Anagrama.

Bourdieu, P. (1997), Sobre la televisió, Barcelona, Edicions 62.

Bryant, J. & Zillmann, D. (comps.) (1996), Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías, Barcelona, Paidós.

Castells, M., (1997-1998), La era de la información: economía, sociedad y cultura, 3 vols., Madrid, Alianza.

Dayan, D. (comp.) (1997),  En busca del público, Barcelona, Gedisa. 

Eco, U. (1999), La estrategia de la ilusión, Barcelona, Lumen.

Giroux, H. (2003), Cine y entretenimiento, Barcelona, Paidós.

Goffman, E. (1991), Los momentos y sus hombres, Barcelona, Paidós.

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M. & Flecha, R. (2006), Metodología comunicativa crítica, Barcelona, El Roure.

Habermas, J. (1987), Teoría de la acción comunicativa, 2 vols., Madrid, Taurus.

Igartua, J.J & Muñiz, C. (eds.) (2007), Medios de comunicación, inmigración y sociedad, Salamanca, Universidad de Salamanca.

Jensen, K.B. & Jankowski, N.W.  (1993), Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas, Barcelona, Bosch.

Luhmann, N. (2000), La realidad de los medios de masas, Barcelona, Anthropos.

Marcuse, H. (1993), El hombre unidimensional, Barcelona, Planeta-De Agostini.

Mattelart, A. (1998), La mundialización de la comunicación, Barcelona, Paidós.

McLuhan, M. (1996), Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano, Barcelona, Paidós.

Morley, D. (1996), Televisión, audiencias y estudios culturales, Buenos Aires, Amorrortu.

Silverstone, R. (2004), ¿Por qué estudiar los medios?, Buenos Aires, Amorrortu.

Snyder, I. (comp.) (2004), Alfabetismos digitales. Comunicación, innovación y educación en la era electrónica, Málaga, Aljibe.

Thompson, J.B. (1998), Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós.

Tuchman, G. (1983), La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad, Barcelona, Gustavo Gili.

Wimmer, R. & Dominick, J. (2001), Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación, México, International Thomson.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
OPINIÓ PÚBLICA/12224005


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent