DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ) Codi 12244010
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretèn establir el concepte d'estàndard aplicat a la llengua espanyola, per facilitar a l'alumnat les eines necessàries per a l'anàlisi, la millora i la creació de textos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Reconeix les característiques bàsiques del castellà o del català estàndard i de les varietats de la llengua, així com les seves característiques específiques en els mitjans de comunicació
Consolida els coneixements ortogràfics, gramaticals i lèxics de la llengua pròpia
Redacta diferents tipus de textos (tant periodístics com publicitaris) en la llengua pròpia, tenint en compte la correcció i l’adequació al seu univers comunicatiu
Pren consciència de la importància d’una bona expressió oral i escrita per al desenvolupament professional i personal
Reconeix les característiques bàsiques de l’oralitat i les seves funcions
Coneix les característiques i els elements condicionants dels textos orals, especialment els dels mitjans audiovisuals
Identifica i corregeix els problemes d’expressió oral més comuns
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. L'espanyol estàndard i les varietats de la llengua espanyola 1.1. Llengua i varietats de la llengua
1.2. Conceptes d'estàndard i de norma
1.3. Relació estàndard-norma
1.4. Relació i diferències entre l'oral i l'escrit
1.5. Situacions de la comunicació oral
1.6. Comunicació verbal i no verbal
2. El nivell fonològic i fonològic. Ortografia 2.1. Articulació i pronunciació de l'espanyol
2.1.1. Sons i fonemes de l'espanyol
2.1.2. Variants i influències dialectals
2.1.3. La síl·laba
2.1.4. Problemes de pronunciació
2.2. Ortografia de la lletra
2.2.1. Accentuació
2.2.2. Puntuació
2.2.3. Majúscules
2.2.4. Abreviacions
3. El nivell morfològic i sintàctic 3.1. El substantiu: gènere i nombre
3.2. El determinant
3.3. Els pronoms
3.4. El verb: qüestions normatives
3.5. Concordança subjecte-verb
3.6. L'adverbi
3.7. La preposició
3.8. Discordàncies i anacoluts
4. El nivell lèxico-semàntic 4.1. Adequació lèxica
4.2. Precisió lèxica
4.3. Varietat lèxica
4.4. Principals errors lexicosemàntics
4.5. Cohesió i coherència textual

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
8 10 18
Sessió Magistral
A4
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
C4
15 30 45
Pràctiques a través de TIC
A4
C4
2 10 12
Treballs
A4
C4
5 20 25
Presentacions / exposicions
A4
C4
10 20 30
Fòrums de discussió
A4
C4
1 3 4
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
A4
2 10 12
Proves pràctiques
A4
C4
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de les diferents proves i treballs.
Sessió Magistral Explicació del contingut teòric de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i resolució d'exercicis pràctics a l'aula.
Pràctiques a través de TIC Plantejament i resolució d'exercicis pràctics mitjançant Moodle.
Treballs Elaboració de dos treballs de grup: un sobre qüestions relacionades amb l'estàndard escrit de l'espanyol i un altre destinat a l'anàlisi lingüística d'un fragment audiovisual.
Presentacions / exposicions Presentació dels treballs pràctics en grup davant la resta de la classe.
Fòrums de discussió Intervenció als diversos debats i fòrums oberts: errors de caire ortogràfic, fonètic, morfosintàctic i lèxic.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà les consultes dels alumnes dins el seu horari d'atenció, com també mitjançant la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A4
C4
Realització de tres activitats mitjançant Moodle 15%
Treballs
A4
C4
Treballs de reflexió i anàlisi en grup. 25%
Presentacions / exposicions
A4
C4
Presentació davant la classe dels treballs de grup de l'assignatura. 5%
Fòrums de discussió
A4
C4
Participació als fòrums de l'assignatura. 5%
Proves pràctiques
A4
C4
Part pràctica de cadascuna de les dues proves de l'avaluació contínua. 30%
Proves objectives de tipus test
A4
Part teòrica de cadascuna de les dues proves de l'avaluació contínua. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura és contínua. Les activitats pràctiques realitzades a l'aula (i també de forma autònoma) suposaran el 50% de la nota final; el 50% restant correspondrà a les dues proves de caràcter teoricopràctic. Per tal de fer la mitja, serà imprescindible aprovar ambdues parts. En totes les proves i activitats s'avaluarà la correcció i adequació dels escrits.


Fonts d'informació

Bàsica

ALCOBA, S. (coord.); AGUILAR, L.; LUQUE, S.; MACHUCA, M. (2000). La expresión oral, Barcelona, Ariel.

ALCOBA, S. (coord.); CASTELLÓ, A.; DEL CAÑO, A.; LUQUE, S. (1999). La oralización, Barcelona, Ariel.

ALVAR EZQUERRA, M. et al. (1998). Manual de redacción y estilo. Madrid: Istmo.

BRIZ, A. (coord.) (2008). Saber hablar. Madrid, Instituto Cervantes – Aguilar.

BUITRAGO, A.; TORIJANO, A. (2000). Guía para escribir y hablar correctamente el español. Madrid: Espasa.

CALSAMIGLIA, H.; TUSÓN, A. (1999). Las cosas del decir, Barcelona, Ariel.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. I. Teoría y práctica (La tertulia), Madrid, Arco Libros.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. II (El debate), Madrid, Arco Libros.

GÓMEZ TORREGO, L.  (1997). Gramática didáctica del español. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L. (2000). Ortografía de uso del español actual. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L.  (2003). Nuevo manual de español correcto, 2 vols. Madrid: Arco Libros.

GUERRERO SALAZAR, S. (2002). Medios de comunicación y español actual, Málaga, Aljibe.

GUERRERO SALAZAR, S.; MEDINA GUERRA, A. M. (coord.) (2005). Lengua española y medios de comunicación: norma y uso. Málaga: Aljibe.

MARTÍNEZ DE SOUSA, J. (2007). Manual de estilo de la lengua española. MELE 3. Gijón: Trea.

MONTOLÍO, E. (coord.) (2000). Manual práctico de escritura académica, 3 vols. Barcelona: Ariel.

POYATOS, F. (1994). La comunicación no verbal, Madrid, Istmo.

QUILIS, A. (1997). Principios de fonología y fonética españolas, Madrid, Arco Libros.

RAE (1999). Ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

RAE (2005). Diccionario panhispánico de dudas, Madrid, Santillana. (También en línea: www.rae.es)

ROMERO GUALDA, M. V. (1993). El español en los medios de comunicación, Madrid, Arco/Libros.

SÁNCHEZ LOBATO, J. (coord.) (2006). Saber escribir. Madrid: Santillana.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent