DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA Codi 12244101
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
ARIAS OLIVA, MARIO
Adreça electrònica mario.arias@urv.cat
mar.souto@urv.cat
xavier.ponce@urv.cat
Professors/es
ARIAS OLIVA, MARIO
SOUTO ROMERO, MARÍA MAR
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
 A5 Conèixer l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa, parant una atenció especial a les empreses periodístiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i comprèn el funcionament de l'economia capitalista i contemporània i dels seus elements i factors bàsics
 A5 Coneix i comprèn els conceptes bàsics de l'estudi de la macroeconomia i de l'economia de l'empresa
Distingeix entre els diferents tipus d'organització empresarial
Comprèn el funcionament econòmic de l'empresa capitalista moderna: organització, finançament, màrqueting, fiscalitat...
És capaç d'elaborar un projecte d'empresa bàsic i viable
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes intel•ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
[ECONOMIA] Tema 1. Pensar com un economista 1.1. Què sabem i què no sabem
1.2. Les dades d'una economia
1.3. Els models econòmics
[ECONOMIA] Tema 2. La Microeconomia: com funcionen els mercats? 2.1. La demanda i l'oferta
2.2. L'autoregulació del mercat
2.3. Les fallades del mercat
[ECONOMIA] Tema 3. La Macroeconomia: com superar una crisi econòmica?
3.1. La crisi de 1929
3.2. La crisi de 1973
3.3. La crisi de 2007
[EMPRESA] Tema 4. Conceptos básicos de gestión empresarial 4.1. El entorno organizativo.
4.2. Definición de organización.
4.3. Las funciones directivas básicas.
[EMPRESA] Tema 5. Gestión de áreas funcionales de la empresa 5.1. Las áreas funciones.
5.2. Dirección de Recursos Humanos.
5.2. Dirección de Marketing.
5.3. Otra áreas funcionales
[EMPRESA] Tema 6: Técnicas de gestión empresarial. 6.1. eBusiness
6.2. Ténicas avanzadas de gestión empresarial.
6.3. Proyecto empresarial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A5
B1
10 0 10
Sessió Magistral
A1
A5
40 100 140
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B1
B3
B4
10 10 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
A5
B1
B3
B4
10 10 20
Pràctiques a través de TIC
A1
A5
B1
B3
B4
0 30 30
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Prácticas en el aula de informática.
Pràctiques a través de TIC Prácticas en equipos virtuales mediante el empleo intensivo de TIC de última generación.

Atenció personalitzada
Descripció
Atendre i resoldre dubtes als estudiants tanto en entornos presenciales como virtuales

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B1
B3
B4
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu. Treballar de forma autònoma. 25%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
A5
B1
B3
B4
Desarrollo de ejercicios prácticos evaluables con herramientas informáticas que necesiten de presentación oral y trabajo en equipo. 25%
Pràctiques a través de TIC
A1
A5
B1
B3
B4
Desarrollo de ejercicios prácticos evaluables con herramientas informáticas que tengan como resultado la entrega de trabajos 25%
Altres  

Otras actividades que permitan completar la formación adaptada a las necesidades de cada alumno.

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Eduardo Bueno Campos, Curso Básico de Economía de la Empresa, 1ª, 2004
Eduardo Bueno Campos, Organización de Empresas: Estructura, Procesos y Modelos, 2ª, 2007
N. Gregory Mankiw, Principios de Economía, 5ª, 2009
Juan Tugores Ques, Economía internacional : globalización e integración regional , 6ª, 2006

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent