DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA Codi 12244101
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
ARIAS OLIVA, MARIO
Adreça electrònica mario.arias@urv.cat
xavier.ponce@urv.cat
Professors/es
ARIAS OLIVA, MARIO
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant En esta asigntura se verán los conceptos fundamentales de economía y gestión de empresas

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
 A5 Conèixer l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa, parant una atenció especial a les empreses periodístiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i comprèn el funcionament de l'economia capitalista i contemporània i dels seus elements i factors bàsics
Coneix i comprèn els conceptes bàsics de l'estudi de la macroeconomia i de l'economia d'empresa
 A5 Distingeix entre els diferents tipus d'organització empresarial
Comprèn el funcionament econòmic de l'empresa capitalista moderna: organització, finançament, màrqueting, fiscalitat...
És capaç d'elaborar un projecte d'empresa bàsic i viable
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
[ECONOMIA] Tema 1. Pensar com un economista 1.1. Què sabem i què no sabem
1.2. Les dades d'una economia
1.3. Els models econòmics
[ECONOMIA] Tema 2. La Microeconomia: com funcionen els mercats? 2.1. La demanda i l'oferta
2.2. L'autoregulació del mercat
2.3. Les fallades del mercat
[ECONOMIA] Tema 3. La Macroeconomia: com superar una crisi econòmica?
3.1. La crisi de 1929
3.2. La crisi de 1973
3.3. La crisi de 2009
[EMPRESA] Tema 4. Conceptes bàsics de gestió empresarial 4.1. L'entorn organizatiu
4.2. Definició d'organització
4.3. Les funcions directives básiques
[EMPRESA] Tema 5. Gestió d'àrees funcionals de l'empresa 5.1. Les àrees funcionals
5.2. Direcció de Recursos Human.
5.3. Direcció de Marketing
5.4. Altres àrees funcionals
[EMPRESA] Tema 6: Tècniques de gestió empresarial 6.1. eBusiness
6.2. Tècniques avançades de gestió empresarial
6.3. Projecte empresarial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A5
B1
5 5 10
Sessió Magistral
A1
A5
40 80 120
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A5
20 20 40
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves pràctiques
A1
A5
B1
B4
5 10 15
Proves objectives de tipus test
A1
A5
B1
B4
5 5 10
Proves de desenvolupament
A1
A5
B4
5 10 15
Proves orals
A5
B1
B4
C4
5 5 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Sessions de treball per resoldre els problemes específics de cada alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Atendre i resoldre dubtes dels estudiants, tant en entorns presencials com virtuals

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A1
A5
B1
B4
Desenvolupar un pla d'empresa, resoldre problemes o casos 42,5%
Proves objectives de tipus test
A1
A5
B1
B4
Preguntes tipus test sobre els continguts de l'assignatura 32,5%
Proves de desenvolupament
A1
A5
B4
Proves que incloruren preguntes sobre un tema, on l'estudiant ha de desenvolupar, relacionar, organizar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. 20%
Proves orals
A5
B1
B4
C4
Exposiciò i defensa d'un treball 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1a convocatòria (avaluació continuada). Es realitzaran diferents proves i activitats al llarg el curs. La nota final serà la mitjana de l'obtinguda en el 1r quadrimestre ("Economia") i en el 2n quadrimestre ("Empresa"). No cal tenir aprovada cada part, sinó que és suficient amb que la nota mitjana entre "Economia" i "Empresa" sigui superior a 5.

2a convocatòria (examen final). Només s'ha de realitzar l'examen de la part no aprovada en 1a convocatòria. És a dir, si la nota en 1a convocatòria de la part de "Economia" o de "Empresa" és superior a 5, no cal avaluar-se de nou a la 2a convocatòria d'aquesta part.


Fonts d'informació

Bàsica Eduardo Bueno Campos, Curso Básico de Economía de la Empresa, 1ª, 2004
Eduardo Bueno Campos, Organización de Empresas: Estructura, Procesos y Modelos, 2ª, 2007
N. Gregory Mankiw, Principios de Economía, 5ª, 2009
Juan Tugores Ques, Economía internacional : globalización e integración regional , 6ª, 2006
Andrew A. Adams, Juan Carlos Yáñez-Luna, Pedro I. González Ramírez, Mario Arias-Oliva, Kiyoshi Murat, "The social impact of Snowden’s revelations on Mexican youngsters", Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 2017
Jorge PELEGRÍN-BORONDO; Emma JUANEDA-AYENSA; Mario Arias-OLIVA; Carlos GONZÁLEZ-MENORCA, Umbrales psicológicos de precios: modelo de valoración de la oferta competitiva, Cuadernos de Estudios Empresariales, 2014
Jorge Pelegr?n-Borondo; Mario Arias-Oliva; Cristina Olarte-Pascual, Emotions, price and quality expectations in hotel services, Journal of Vacation Marketing, 2016
J. C. Yáñez-Luna, M. Arias-Oliva, M-learning : aceptación tecnológica de dispositivos móviles en la formación online, Revista de Tecnología, Ciencia y Educación, 2018
Andrew A. Adams, Mario Arias-Oliva, Ana María Lara Palma, Kiyoshi Murata, "Surveillance following Snowden: a major challenge in Spain", Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 2017

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent