DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL Codi 12244102
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.perezportabella@urv.cat
Professors/es
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Web http://http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Assignatura destinada a que l'alumnat conegui i domini les tècniques bàsiques de locució i presentació per al mitjans audiovisuals i altres escenaris de comunicació interpersonal.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Pren consciència de la importància de la comunicació oral per a un desenvolupament professional d'èxit en qualsevol activitat relacionada amb la comunicació social
Domina les bases retòriques de la comunicació oral dirigida a auditoris grupals
Domina les tècniques bàsiques de la locució per a ràdio i televisió
Coneix i domina els elements bàsics de la comunicació no verbal com a aspecte inseparable d'una comunicació oral d'èxit
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Reflexiona sobre el seu procés d'aprenentatge i necessitats d'aprenentatge
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
A. La Locució i l'ús de la veu com a eina de comunicació 1. Aspectes fisiològics i expressius de la veu
2. Característiques pròpies de la sintaxi sonora: tècniques d’entonació
3. Adequació de la veu a registres informatius, publicitaris, d’entreteniment i/o ficció.
4. Tècniques bàsiques de redacció per ràdio i televisió.
5. Aplicació del ritme de la veu a la comunicació audiovisual.
6. Principis bàsics de la locució amb música
B) La presentació televisiva 1. Factors que intervenen en la presentació televisiva
2. L'adequació de la veu i el cos als espais televisius
3. La improvisació
4. Tècniques d'ús del teleprompter
La comunicació interpersonal 1. L'estructura: les parts del discurs
2. L'adequació a l'espai i l'entorn de les presentacions orals
3. Tècniques de relaxació i respiració
4. L'estil lingüístic
5. Elaboració del material de suport. Tècniques de visualització de la informació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
B4
B10
4 0 4
Sessió Magistral
A4
B4
B10
11 8 19
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
B4
B10
3 6 9
Presentacions / exposicions
A4
B4
B10
9 20 29
Pràctiques a laboratoris
A4
B4
B10
22 42 64
Pràctiques a través de TIC
A4
B4
B10
2 8 10
Atenció personalitzada
2 3 5
 
Proves de desenvolupament
A4
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura. Realització de primers diagnòstics de la veu i resta d'habilitats comunicatives que es desenvoluparan durant el curs.
Sessió Magistral Sessions a l'aula teòriques pràctiques que presenten les diferents tècniques i paràmetres d'anàlisi i creació de la locució als mitjans audiovisuals i en situacions de comunicació interpersonal.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Els alumnes realitzaran un e-portafoli propi que reculli les pràctiques realitzades i altres evidències que mostrin el desenvolupament de les competències orals. Aquest treball inclourà la reflexió i l'autovaloració de l'estudiant.
Presentacions / exposicions D'acord amb una altre assignatura, es prepararà i s’avaluarà una presentació oral amb assaig enregistrat, anàlisi del material de suport i l'estructura del discurs i diagnòstics de l’ús de la veu i el cos.
Nota: activitat pendent de confirmació.
Pràctiques a laboratoris Realització de diverses pràctiques de locució (estudi de ràdio i de televisió) destinades a l'aprenentatge i de l'adquisició de les tècniques específiques de la redacció i la locució. Es realitzen enregistraments i sessions d'anàlisi i avaluació formativa.
Pràctiques a través de TIC Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics supervisats pel docent.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories individuals on es fa anàlisi del portafoli per fer el seguiment de l'avaluació continua i altres aspectes relacionats amb l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
B4
B10
Al llarg del curs, l'alumne elabora un portafoli que inclou les seves pràctiques i reflexions que seran analitzades en les tutories individuals. La construcció del portafoli i l’autoavaluació de l’alumne seran els criteris claus de l’avaluació.

Es farà servir al final la coavaluació per decidir aquesta qualificació
10%
Presentacions / exposicions
A4
B4
B10
Realització d'una presentació oral dins del marc d'una altre assignatura on s'avaluaran el aspectes referits a l'expressió oral.

Es fara servir l'heteroavaluació.
10%
Pràctiques a laboratoris
A4
B4
B10
Es farà servir l'avaluació entre iguals i la coavaluació al llarg de les sessions d'audició i visionat als laboratoris. 60%
Pràctiques a través de TIC
A4
B4
B10
Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics.

Es farà servir l'avaluació entre iguals supervisada pel docent.
10%
Proves de desenvolupament
A4
Realització d'una prova de seguiment de coneixements on l'alumne realitza un anàlisi i respon a preguntes curtes relacionades amb els continguts tractats a l'assignatura.

Es fara servir l'heteroavaluació.
10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura, els alumnes han de realitzar i assistir a totes les pràctiques programades. No hi ha possibilitat d'aprovar mitjançant una prova única final.


Fonts d'informació

Bàsica

Verderver, Rudulf (2006): Comunícate. Thomsom Paraninfo. México

Alons,Carmen M. et al. (2004): La radio que convence: manual para creativos ylocutores publicitarios. Barcelona: Ariel.

Guevara,Alejandro (2003): Locución: el entrenador personal. Buenos Aires: Catapultaeditores.

Huertas,A. i J. J. Perona (1999): Redacción y locución en medios audiovisuales: laradio. Barcelona: Bosch.

Polode Guinea, E. et al. (1997): Locución y presentación televisiva. Madrid:Instituto Oficial de Radio y Televisión.

Rodero,Emma (2003): Locución Radiofónica. Madrid: IORTV i Universidad Pontificia.

Rodríguez, José Manuel (2000): Técnicas de locuciónradiofónica. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.

Agost,Rosa (1999): Traducción y doblaje: palabras, voces e imágenes. Barcelona:Ariel.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FONAMENTS DEL PERIODISME/12224104
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12224103


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12224006
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12224010
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent