DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL Codi 12244103
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Anglès
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
BINIMELIS ADELL, MARIA DEL MAR FRANCINA
WILLEM , CILIA MARGARETA MICHAEL
MONTAGUT CALVO, MARTA
Adreça electrònica marta.montagut@urv.cat
cilia.willem@urv.cat
Professors/es
MONTAGUT CALVO, MARTA
WILLEM , CILIA MARGARETA MICHAEL
Web
Descripció general i informació rellevant l'assignatura planteja l'adquisició d'uns coneixements bàsics del llenguatje audiovisual, tant en el terreny teòric com en el terreny pràctic. ATENCIÓ: s'ofereix la possibilitat de cursar la part teòrica d'aquesta assignatura en anglès. En un grup matrícula s'impartirà la matèria teòrica, els exemples i les anàlisis dels fragments audiovisuals en anglès (una hora setmanal). En canvi, tant les pràctiques com les proves (presentacions i exàmens) es poden desenvolupar en català/castellà. L'alumne, a l'hora de matricular-se, haurà de decidir en quina llengua vol cursar l'assignatura. Places limitades en ambdos grups, per ordre de matrícula.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet.
 A6 Produir productes periodístics audiovisuals aplicant la gramàtica específica del so i de la imatge fixa i en moviment i dominant els aspectes bàsics de la producció, el guionatge, el muntatge i la postproducció de programes i productes audiovisuals periodístics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B9 Saber planificar i organitzar.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Es capacita en les possibilitats expressives tant de la imatge com del so
 A6 Construeix productes visuals i sonors, independentment del seu gènere
Adquireix hàbits de treball col·laboratiu de simulació professional en què es valori tant el procés com el resultat final
Adquireix les bases del llenguatge audiovisual en matèria d’espai visual, planificació i espai sonor, composició, muntatge i utilització retòrica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
 B9 Té capacitat de planificació i organització
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció general Imatge i so 1.1.-Pla
-Distància de càmera
-Angle de càmera
-Fora de Camp: visual/sonor
1.2.-Posada en escena
-Composició
1.3.-Espai sonor
-Elements de la banda sonora
2.- Moviments de càmera -Enquadrament en moviment
-Tipus de moviment de càmera
-Edició dins del pla
-Espai i moviment
3.- Video Digital 3.1. - Principis bàsics del vídeo digital
3.2.- Compressió i optimització del vídeo digital
3.3 - Vídeo interactiu i vídeo online
4.- Composició 4.1 Posada en escena: fotografia
-Fotografía de cinema i video digital
-Formats de cuadre: especificacions técniques
-Formats de cuadre: forma i significat
4.2.-Il•luminació
-Il•luminació de tres punts
-Sistemas de registre i textures: del Super 8 al video digital
-Blanc i Negre, escala de grisos i color
-Tipus de lents
4.3 Posada en Escena: altres elements de la composició
5.- Muntatge 5.1.-Transicions
5.2.-Montage
-L'efecte Kuleshov
-Racord i continuitat
-La regla dels 180º
-Pla i contrapla
5.3.-El temps i la narració
6.- Llenguatge sonor 6.1.-Paraula
-To, Intensitat i timbre
-Color de la veu
-Construcció melòdica
-Aplicació paraula/imatge o només paraula
6.2.- Efectes Sonors
-Font sonora/objecte sonor
-Del naturalisme a l'expressionisme
6.3.-Música
-Diegètica // Extradiegètica
-Usos descriptius, narratius i/o retòrics
-Polisemitisme
6.4.- Construcció espai sonor
-Plans sonors
-Registre
-Edició mescles
6.5.-Silenci

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A3
B9
B10
25 34 59
Pràctiques a laboratoris
A3
A6
B5
B10
44 70 114
Atenció personalitzada
B9
20 28 48
 
Proves mixtes
A3
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: ojectius, metodologia, calendari de pràctiques
Sessió Magistral Aproximació analítica als elements del llenguatge audiovisual amb la idea d'aprendre a reconèixer els seus diferents elements en qualsevol producte audiovisual, i saber utilizar-los a posteriori en les pràctiques professionals.
Pràctiques a laboratoris Posada en pràctica els elements del llenguatge audiovisual que s'analitzen en les sessions magistrals.
Atenció personalitzada Visualització comentada i correcció de les pràctiques de laboratori amb els estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Es desenvoluparan sessions grupals amb els diferents equips de treball en què s'organitzin les pràctiques per discutir les propostes i avaluar conjuntament els resultats.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A3
A6
B5
B10
Aplicació dels coneixements adquirits a les classes magistrals a traves de la realitzacio d'exercicis practics. Assistencia obligtaoria 70% de la nota final
Proves mixtes
A3
Examen final on s'avalua el nivell de coneixements adquirits durant el curs a traves de l'analisi d'un fragment d'un producte audiovisual I preguntes breus sobre el temari. 30% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nota final i segona convocatòria
Per tal de superació l'assignatura cal aprovar tant la part teòrica com la pràctica per separat. La nota pràctica es una mitjana entre totes les practiques. No es repetiran les pràctiques a segona convocatòria.

Avaluació única

En cas que l'alumne no pugui seguir l'avaluació continuada, haurà de posar-se en contacte amb els professors de l'assignatura abans del 2 d'octubre per tal de pactar una avaluació alternativa i única. Si no avisa abans d'aquesta data no tindrà dret a acollir-se a aquest tipus d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010
G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000
D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995
S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000

E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010

G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010

Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005

S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000

D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995

S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000

Benet, Vicente J, La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, 2004

Otero, J.M., El cine en Internet, Fundación Instituto Universitario de Investigación José Ortega y Gasset, 2010

Pladevall, T., Eterno cine versus vídeo... ahora digital, , 2002

Willem, C. , La Web Audiovisual, Laertes, 2009

, www.streamingmedia.com, ,

, http://openvideoalliance.org, ,

, http://forum.sorensonmedia.com, ,

, www.datacompression.info, ,

, http://provideocalition.com, ,

Balsebre, Armand, El lenguaje radiofónico, Catedra, 1998

Arheim, Rudolf, Estética Radiofónica, Gustavo Gili,

Benet, Vicente J. (2004). La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Barcelona, Paidós

Complementària Television Studies, Miller, Toby, BFI,
Arhemim, Rudolf, Estética radiofónica, Gusrtavo Gili,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent