DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FONAMENTS DEL PERIODISME Codi 12244104
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
nuria.arauna@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
ARAUNA BARO, NURIA
Web
Descripció general i informació rellevant El periodisme està canviant constantment. Tanmateix, els darrers anys les transformacions ocorregudes en el camp de la comunicació han posat a prova les bases de la professió. Aquests canvis tenen a veure amb la irrupció d'Internet, la multiplicació de canals televisius, la democratització de l'accés als mitjans, l'evolució dels formats d'entreteniment i informació, l'apropiació de tècniques periodístiques per part d'altres tipus de comunicadors així com l'etapa de crisi social i econòmica general. Aquest moment implica grans reptes i handicaps per als periodistes, però també ofereix grans oportunitats per reinventar la professió i per trobar parcel·les comunicatives i innovar des de diversos punts de vista. Fonaments del periodisme és un curs destinat a transmetre els coneixements bàsics clàssics de la professió periodística però, al mateix temps, té l’objectiu de recollir totes les noves tendències que impulsen, reformulen i a vegades assetgen la professió. L’assignatura planteja una reflexió sobre la funció del periodisme avui, conceptes bàsics com la noticiabilitat, l’ètica periodística, la influència de les relacions públiques o els canvis en les narratives periodístiques. Sense deixar de conèixer “l'ortodòxia periodística”, l’estudiant és immers en una reflexió sobre les noves formes de periodisme, els reptes actuals de la professió i com els valors periodístics clàssics han d’adaptar-se a un entorn de complexitat. És una assignatura pensada per i dirigida als estudiants de comunicació en general, tant aquells interessats en aspectes més ètics com en elements de l'estètica de la comunicació periodística.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn els condicionats que introdueix la varietat de tecnologies i canals de difusió en el tractament de l'actualitat periodística
 A4 Coneix i sap aplicar el concepte d'actualitat periodística i de noticiabilitat
 A7 Coneix els drets i deures professionals del periodista tal com els recull la legislació vigent i el codi deontològic
Analitza i interpreta l'actualitat periodística des d'un punt de vista crític a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum de productes periodístics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La funció social del periodisme

1.1. Què és periodisme avui?
1.2. Objectivitat i interpretació
1.3. Ficció i realitat
1.4. Informar i entretenir
2. L’ètica del periodisme 2.1. Llibertat d’expressió i responsabilitat informativa
2.2. El codi deontològic
2.3. L’off the record i el secret professional
2.4. Tècniques a la frontera
3. La producció periodística 3.1. Les rutines periodístiques
3.2. La noticiabilitat
3.3. Les fonts periodístiques
3.4. Les agències d’informació i els gabinets
3.5. El paper les relacions públiques, els spin doctors i els think tanks
4. Les bases del llenguatge periodístic 4.1. Narració, descripció i dialogació
4.2. L’estil periodístic
4.3. Citar fonts i introduir declaracions
4.4. La narrativització del periodisme
5. Els gèneres del periodisme 5.1. Què són els gèneres?
5.2. L’ortodòxia informativa
5.3. El periodisme interpretatiu
6. Periodisme creatiu 6.1. El ‘vell’ nou periodisme
6.2. Noves formes de periodisme
6.3. Periodisme reflexiu i imatge fotogràfica
6.3. Periodisme on-demand
7. Tendències actuals 7.1. Periodisme d’entreteniment
7.2. Periodisme de “baix cost” i de qualitat
7.3. L’impacte d'Internet
7.4. Periodisme ciutadà

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A4
A7
B3
43 43 86
Treballs
A2
A4
A7
B3
4 56 60
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
A7
B3
10 20 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A7
B3
2 20 22
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A7
B3
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Classes
Treballs Treball de curs
Pràctiques a laboratoris S'inclouen Pràctiques i Lectura

Atenció personalitzada
Descripció
Hi haurà tutories pel treball

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A4
A7
B3
Treball de curs
T1
30%
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
A7
B3
S'inclouen Pràctiques i Lectures.
P3. 10%
P6. 20%
30%
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A7
B3
Prova de Coneixements
E1
20%
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A7
B3
Lectura 1.
L1
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Aira, Toni (2009) Els spin doctors. Com mouen els fils els assessors dels polítics. Barcelona. Columna.

Alsius, Salvador (1998) Ètica i periodisme. Barcelona: Pòrtic. Pp 135-162

Atton, Chris and James F. Hamilton (2008) Alternative journalism. London: Sage. Pp. 77-96.

Bird, Elisabeht S. (2009) ‘Tabloidization. What is it? and Does it really matter?’, pp. 40-50 in Barbie Zelizer (ed.) The changing faces of journalism. Tabloidization, technology and truthiness. London: Routledge.

Deuze, Mark (2009) ‘The future of citizen journalism’, pp. 255*264 in s. Allan and E. Thorsen (eds) Citizen Journalism. Global Perspectives. New York. Peter Lang.

Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Ediciones Tres tiempos.

Gomis, Lorenzo (2008) La teoría de los géneros periodísticos. Barcelona: UOCPress.

López, Manuel (2004) Cómo se fabrican las noticias: fuentes, selección y planificación. Barcelona: Paidós.

McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.

O’Donnell, Hugh (2008) Noticias y ciudadanía. El telespectador, el poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre.

Ortega F. i Humanes, M. L. (2002) Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Madrid: Ariel.

Randall, David (1999) El periodista universal. Madrid: Siglo XXI. pp. 1-24. (primer capítol).

Salmon, Christian (2008) Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Península. Barcelona.

Starkey, Guy (2007) Balance and Bias in Journalism. Nova York: Palgrave.

Street, John (2001) Mass Media, Politics and Democracy. Palgrave: Nova York.

Thusu, Dayan K. (2007) News as entertainment. The rise of global infotainment. Londres: Sage. Pp. 1-10.

Tuchman, Gaye (1983) La construcción de la noticia. Barcelona: Gustavo Gili.

Wolfe, Tom ‘El nuevo periodismo’. Barcelona. Anagrama. pp. 38-56.

Xifra, Jordi (2009) Els think tanks. Editorial UOC.

 

Algunes webs sobre les quals farem un seguiment especial:

http://www.propublica.org/

http://www.pulitzer.org/bycat

http://www.gettyimages.es/EditorialImages

http://www.nytimes.com/

http://www.vilaweb.cat/

http://www.elpais.com/

http://www.3cat24.cat/

http://www.tv3.cat/pprogrames/30minuts/30Seccio.jsp

http://www.lavanguardia.es/

http://www.lavanguardia.es/elcuartobit/index.html

http://www.rtve.es/noticias/informe-semanal/

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent