DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FONAMENTS DEL PERIODISME Codi 12244104
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CÀMARA TURULL, MARC
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
PRADES TENA, JORDI
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
jordi.prades@urv.cat
alexanderjose.hernandez@urv.cat
anna.plaza@urv.cat
marc.camara@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
PRADES TENA, JORDI
HERNANDEZ FERNANDEZ, ALEXANDER JOSÉ
PLAZA POBLET, ANNA
CÀMARA TURULL, MARC
Web
Descripció general i informació rellevant Fonaments del periodisme és un curs destinat a transmetre els coneixements bàsics clàssics de la professió periodística però, al mateix temps, té l’objectiu de recollir les noves tendències que impulsen, reformulen i a vegades assetgen la professió. L’assignatura planteja una reflexió sobre la funció del periodisme avui, temes bàsics com la noticiabilitat, l’ètica periodística, la influència de les relacions públiques o l’evolució de les narratives periodístiques. Els estudiants s’inicien en la producció de peces periodístiques. Sense deixar de conèixer l'ortodòxia periodística, l’estudiant és immers en una reflexió sobre les noves formes de periodisme, els reptes actuals de la professió i com els valors periodístics clàssics han d’adaptar-se a un entorn complex. És una assignatura pensada per i dirigida als estudiants de comunicació en general, tant aquells interessats en aspectes més ètics com en elements de l'estètica de la comunicació periodística.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix i sap aplicar correctament els fonaments del llenguatge escrit aplicat als diversos gèneres periodístics
 A7 Coneix els drets i deures professionals del periodista tal com els recull la legislació vigent i el codi deontològic
Analitza i interpreta l'actualitat periodística des d'un punt de vista crític a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum de productes periodístics
Coneix i sap aplicar el concepte d'actualitat periodística i de noticiabilitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
a. Bases teòriques i criteris periodístics 1. La professió periodística i la mediatització de la societat
2. Els gèneres escrits i audiovisuals
3. Els criteris de noticiabilitat (newsworthiness)
4. Ètica periodística i codi deontològic
b. Estil i escriptura periodística 5. L’estil periodístic
6. Estructura de la notícia: titulació
7. Citar fonts en periodisme escrit
8. Crònica, entrevista i reportatge

c. La producció d’informació (newsmaking) 9. Les rutines de producció
10. Fonts d’informació, agències i gabinets (newsgathering)
11. Tendències de producció periodística
12. Periodisme de proximitat, noves narratives i xarxes socials


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A7
B3
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A7
B3
30 40 70
Pràctiques a laboratoris
A4
A7
B3
C4
52 43 95
Pràctiques de camp/sortides
A4
A7
C4
4 10 14
Atenció personalitzada
1 2 3
 
Proves mixtes
A7
B3
2 40 42
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Classes on es transmet contingut de l'assignatura. Les sessions són complementades amb lectures.
Pràctiques a laboratoris Al llarg de l'assignatura es realitzen pràctiques a laboratoris d'edició i de redacció
Pràctiques de camp/sortides L'estudiant ha de treballar també autònomament per cobrir esdeveniments o preparar les pràctiques a laboratoris.
Atenció personalitzada Preparació de práctiques i comentaris

Atenció personalitzada
Descripció
El professor destinarà temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. S'informarà a principis de curs sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A4
A7
B3
C4
Hi ha pràctiques que combinen treball a laboratori amb treball de camp
70%
Proves mixtes
A7
B3
Examen de coneixements
E1
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'estudiant realitza un test d'actualitat i de lectures que tenen repercussió a l'avaluació final. A la primera convocatòria cal obtenir com a mínim un 4 a l'examen de coneixements per a superar l'assignatura. Per superar la segona convocatòria s'han de superar (5) separadament teoria i pràctica.


Fonts d'informació

Bàsica

Alsius, S., & de Carreras i Serra, L. (1998). Ètica i periodisme. Barcelona: Pòrtic.

Burgueño, J. M., González Urbaneja, F. (2010). Cuestión de confianza :La credibilidad, el último reducto del periodismo del siglo XXI. Barcelona: Editorial UOC.

Carrillo, N. (2013) El periodismo volátil. ¿Cómo atrapar la información política que se nos escapa? Barcelona: Editorial UOC.

Castelló, E. (2012) (ed.) La mediatización del conflicto político. Discursos y narrativas en el contexto español. Laertes: Barcelona.

Cobo, S. (2012) Internet para periodistas. Kit de supervivencia para la era digital. Barcelona: Ediuoc.

Comas Arnal, E. (2009). La ràdio en essència :Els sons de la realitat a la ràdio informativa. Barcelona: Trípodos.

Cuní, J. (1999). La ràdio que triomfa :L'abecedari d'això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic.

Ferré, C. (2013) Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: Ediuoc.

Gomis, L. (1989). Teoria dels gèneres periodístics. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Centre d'Investigació de la Comunicació.

Huertas Bailén, A. y Perona Páez, J. J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: La radio. Barcelona: Bosch.

Jiménez, Roger (2016) Cien casos. La ética periodística en tiempos de precariedad. Barcelona: Edicions de la UB.

Jiménez Martín, S. (2008). La creatividad en los informativos radiofónicos: Pautas para elaborar informaciones atractiva. Madrid: Fragua.

López, M. (2004). Cómo se fabrican las noticias: Fuentes, selección y planificación (Nueva ampl ed.). Barcelona: Paidós.

Miró, David (2016) Periodisme samurai. Les claus per a ser un bon periodista polític. Ediuoc. Barcelona.

O'Donnell, H. (2007). Noticias y ciudadanía :El telespectador, el poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre.

Ortega, F., & Humanes, M. L. (2000). Algo más que periodistas :Sociología de una profesión. Barcelona: Ariel.

Pastor, Lluís (2010) Escritura sexy. EdiUOC. Barcelona

Randall, D. (1999). El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Newman, N. Et al (2018) Digital News Report 2018. Reuters Institute. University of Oxford: https://agency.reuters.com/content/dam/openweb/documents/pdf/news-agency/report/journalism-media-technology-trends-and-predictions-2018.pdf

Sáez, Albert (2015) El periodisme després de Twitter. Notes per repensar l’ofici. València: 3i4.

Tascón, M. (2012) Escribir para internet. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Torre, B. d. l., & Llauradó, E. (1999). Una imatge val més :La feina de l'ENG-videoperiodista. Barcelona: Pòrtic.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12244010
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12244007
 
Altres comentaris
Les mancances en l'expressió oral i escrita tenen conseqüències en l'avaluació de les proves. Als estudiants que no tinguin un mínim nivell se'ls requerirà que treballin autònomament les qüestions d'ortografía, gramàtica o estil pertinents.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent