Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
| A8 |
Comprendre la realitat sociocomunicativa de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament empresarial) en el context espanyol, europeu i mundial. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B10 |
Tendir cap a la qualitat. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançamet de l'activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que es difonen
| | A8 |
Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i a Espanya
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B4 |
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d'allò que s'espera en el temps previst
| | B10 |
Té motivació per la qualitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
Primera part: Història de la Comunicació |
|
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics. |
|
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma |
|
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern |
|
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna |
|
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX) |
|
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon |
|
7. Les agències de notícies |
|
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40) |
|
9. Guerra, feixisme i revolució: la propaganda política moderna |
|
10. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme |
|
11. El sorgiment de la publicitat moderna |
|
12. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60) |
|
13. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80) |
|
14. La trasformació de les telecomunicacions: dels PTT als proveïdors globals de serveis i continguts |
|
Segona part: Estructura de la Comunicació |
|
15. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals |
|
16. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context global |
|
17. Principals models i actors comunicatius internacionals |
|
18. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques |
|
19. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris |
|
20. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació |
|
21. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador |
|
22. La premsa i les agències de notícies |
|
23. La ràdio |
|
24. La televisió |
|
25. Internet |
|
26. Els sectors editorial, cinematogràfic, fonogràfic i de producció audiovisual i multimèdia a Espanya i a Catalunya |
|
27. El sector publicitari a Espanya i a Catalunya |
|
28. Les telecomunicacions |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
56 |
56 |
112 |
Treballs |
|
6 |
30 |
36 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
22 |
49 |
71 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals. |
Sessió Magistral |
Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals). |
Treballs |
L'alumnat haurà d'elaborar un treball en grup que es lliurarà cap a final de curs. El professor en proporcionarà les directrius formals i de continguts. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es programaran diverses activitats durant les classes pràctiques presencials que comportaran els corresponents exercicis per a l'alumnat. A banda, aquest haurà de llegir obligatòriament tres llibres d'una llista proporcionada pel professor i fer-ne sengles proves de lectura. |
Descripció |
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resondre qualsevol mena de dubte relacionat amb l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova de coneixement tipus test amb respostes múltiples |
50% de la qualificació final. |
Treballs |
|
Elaboració d'un treball de curs en grup d'acord amb les directrius que el professor lliurarà per escrit a principi de curs |
30% del total de la qualificació final |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Avaluació de les pràctiques dutes a terme en el marc de les sessions de pràctiques presencials, i de les proves de lectura dels llibres. |
20% de la qualificació final. |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Caldrà aprovar cada una de les tres parts de l'avaluació per separat per fer mitjana en l'avaluació continuada. Si no es supera alguna de les parts caldrà recuperar-la/les en segona convocatòria. En segona convocatòria només serà imprescindible aprovar l'examen per fer mitjana amb les altres qualificacions. |
Bàsica |
|
Dossier de lectures de l’assignatura (veure lectures assignades a cada tema en el calendari).
Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid: Síntesis.
Briggs, Asa i Peter Burke (2002): De Gutenberg a Intenet. Madrid: Taurus.
Consell de l’Audiovisual de Catalunya (2009): Informe sobre l’audiovisual a Catalunya 2008. www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/altres/Informe_sobre_l_audiovisual_a_Catalunya_2008.pdf.
De la Peña, José (2003): Historias de las telecomunicaciones. Barcelona: Ariel.
Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marín Otto (eds.): Historia del periodismo universal. Madrid: Síntesis.
Institut d’Estadística de Catalunya (2009): Estadística de l'audiovisual a Catalunya 2008. <www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/altres/eac2008.pdf>.
International Encyclopedia of Communication: <www.communicationencyclopedia.com> (accessible només des de la URV).
Moragas, Miquel de et al. (2009): Informe de la Comunicació a Catalunya 2007-2008. Diversos capítols. <www.portalcomunicacion.com/informe>.
Winston, Brian (1998): Media, technology and society. A history: from the telegraph to the internet. Londres i Nova York: Routledge. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|