DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA I ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ Codi 12244105
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de l'evolució història de les tecnologies, els mitjans, les organitzacions i les modalitats o formes de la comunicació social, des de la invenció de la impremta fins a l'actualitat, posant l'accent en les dimensions sociopolítica i sociocultural.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
 A8 Comprendre la realitat sociocomunicativa de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament empresarial) en el context espanyol, europeu i mundial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançamet de l'activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que es difonen
 A8 Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i a Espanya
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d'allò que s'espera en el temps previst
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Primera part: Història de la Comunicació
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics.
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX)
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon
7. Les agències de notícies
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40)
9. Guerra, feixisme i revolució: la propaganda política moderna
10. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme
11. El sorgiment de la publicitat moderna
12. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60)
13. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80)
14. La trasformació de les telecomunicacions: dels PTT als proveïdors globals de serveis i continguts
Segona part: Estructura de la Comunicació
15. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals
16. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context global
17. Principals models i actors comunicatius internacionals
18. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques
19. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris
20. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació
21. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador
22. La premsa i les agències de notícies
23. La ràdio
24. La televisió
25. Internet
26. Els sectors editorial, cinematogràfic, fonogràfic i de producció audiovisual i multimèdia a Espanya i a Catalunya
27. El sector publicitari a Espanya i a Catalunya
28. Les telecomunicacions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A1
A8
B3
56 56 112
Treballs
A1
A8
B3
B4
B10
C3
C4
6 30 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
B10
C3
C4
22 49 71
Atenció personalitzada
B3
B4
B10
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals.
Sessió Magistral Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals).
Treballs L'alumnat haurà d'elaborar un treball en grup que es lliurarà cap a final de curs. El professor en proporcionarà les directrius formals i de continguts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es programaran diverses activitats durant les classes pràctiques presencials que comportaran els corresponents exercicis per a l'alumnat. A banda, aquest haurà de llegir obligatòriament tres llibres d'una llista proporcionada pel professor i fer-ne sengles proves de lectura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resondre qualsevol mena de dubte relacionat amb l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A8
B3
Prova de coneixement tipus test amb respostes múltiples 50% de la qualificació final.
Treballs
A1
A8
B3
B4
B10
C3
C4
Elaboració d'un treball de curs en grup d'acord amb les directrius que el professor lliurarà per escrit a principi de curs 30% del total de la qualificació final
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
B10
C3
C4
Avaluació de les pràctiques dutes a terme en el marc de les sessions de pràctiques presencials, i de les proves de lectura dels llibres. 20% de la qualificació final.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Caldrà aprovar cada una de les tres parts de l'avaluació per separat per fer mitjana en l'avaluació continuada. Si no es supera alguna de les parts caldrà recuperar-la/les en segona convocatòria. En segona convocatòria només serà imprescindible aprovar l'examen per fer mitjana amb les altres qualificacions.


Fonts d'informació

Bàsica

Dossier de lectures de l’assignatura (veure lectures assignades a cada tema en el calendari).

 

Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid: Síntesis.

Briggs, Asa i Peter Burke (2002): De Gutenberg a Intenet. Madrid: Taurus.

Consell de l’Audiovisual de Catalunya (2009): Informe sobre l’audiovisual a Catalunya 2008. www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/altres/Informe_sobre_l_audiovisual_a_Catalunya_2008.pdf.

De la Peña, José (2003): Historias de las telecomunicaciones. Barcelona: Ariel.

Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marín Otto (eds.): Historia del periodismo universal. Madrid: Síntesis.

Institut d’Estadística de Catalunya (2009): Estadística de l'audiovisual a Catalunya 2008. <www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/altres/eac2008.pdf>.

International Encyclopedia of Communication: <www.communicationencyclopedia.com> (accessible només des de la URV).

Moragas, Miquel de et al. (2009): Informe de la Comunicació a Catalunya 2007-2008. Diversos capítols. <www.portalcomunicacion.com/informe>.

Winston, Brian (1998): Media, technology and society. A history: from the telegraph to the internet. Londres i Nova York: Routledge.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent