DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES Codi 12244106
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
ZELER , ILEANA LIS
Adreça electrònica ileana.zeler@urv.cat
Professors/es
ZELER , ILEANA LIS
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una assignatura introductòria sobre els conceptes bàsics, les teories i les tècniques de la publicitat i les relacions públiques. Per això s'estructura en dues parts, una per cada disciplina i quadrimestre. És una assignatura anual, teòrica i pràctica, que ofereix una visió global dels principals coneixements de la comunicació des de les vessants publicitària i de relacions públiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Conèixer els fonaments de la comunicació publicitària i de les relacions públiques canalitzada a través de qualsevol mitjà o tecnologia: teories, conceptes bàsics, organització, producció, gestió, finançament, aplicacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix i comprèn els fonaments de la comunicació publicitària moderna: principals tècniques, actors i estructures
Coneix i comprèn el funcionament de l'agència de publicitat com a estructura bàsica de la planificació, l'execució i el seguiment de les campanyes publicitàries
Coneix com es planifica la comunicació publicitària en les empreses i les institucions mitjançant el desenvolupament dels diversos aspectes i passos que comporta la realització d'una campanya publicitària
Adquireix una visió global de les relacions públiques, introduint-se en els seus conceptes clau, la seva terminologia específica, els seus elements distintius i les seves principals tècniques
Adquireix una perspectiva general de la pràctica de les relacions públiques (actors principals, departaments i agències, funcions i estructures), així com de les característiques i particularitats dels professionals de les relacions públiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Publicitat:
Tema 1: Conceptes bàsics.
Tema 2: Efectes de la publicitat.
Tema 3: Estructura de la publicitat.
Tema 4: L'anunciant.
Tema 5: Les agències de publicitat.
Tema 6: La campanya de publicitat.
Tema 7: El briefing.
Tema 8: El consumidor.
Tema 9: Objectius de la campanya.
Tema 10: Pressupost publicitari.
Tema 11: Estratègia creativa.
Tema 12: Estratègia de mitjans.
Tema 13: Execució i avaluació de la campanya.
Tema 14: Publicitat No Convencional (BTL).
Tema 15: Noves formes publicitàries.
Relacions públiques:
Tema 16: Introducció a les relacions públiques (rrpp). Conceptes bàsics.
Tema 17: Models teòrics.
Tema 18: Història de les rrpp.
Tema 19: La investigació en rrpp.
Tema 20: Planificació en rrpp.
Tema 21:La Responsabilitat Pública i les Relacions Públiques
Tema 22: Els Públics a les Relacions Públiques
Tema 23: Activitats i tècniques més usuals de Relacions Públiques
Tema 24:El departament intern dintre de l’organigrama de l’empresa
Tema 25: Les agències de Relacions Públiques
Tema 26: Els nous usos comunicatius d'Internet

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
1 0 1
Atenció personalitzada
A9
C4
1 0 1
Sessió Magistral
A9
50 0 50
Pràctiques a laboratoris
A9
B5
14.5 55 69.5
Presentacions / exposicions
A9
B5
12.5 40 52.5
Atenció personalitzada
A9
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A9
8 40 48
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor explicarà en què consistirà l'assignatura.
Atenció personalitzada La primera sessió de l'assignatura serà introductòria. En ella s'explicarà el pla docent, el temari, la planificació i l'avaluació.
Sessió Magistral L'assignatura es composa de 50 sessions magistrals de classes teòriques que es corresponen amb el temari. El contingut impartit pel professor en aquestes sessions serà completat pels alumnes i avaluat en les proves quadrimestrals.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran pràctiques en grup que es començaran treballant a les classes pràctiques.
Presentacions / exposicions Aquestes pràctiques s'exposaran a classe.
Atenció personalitzada Els alumnes podran adreçar-se al professor per qualsevol dubte o aclariment i tindran una atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran dirigir-se a les professores i rebran atenció personalitzada al seu despatx en els horaris d'atenció a l'estudiant que aquestes comuniquin a principi de curs. Es prega sol·licitar cita prèvia per email 24 hores abans.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A9
B5
Cada quadrimestre els alumnes realitzaran pràctiques en grup, que posteriorment presentaran amb un Power Point a classe. 40%
Presentacions / exposicions
A9
B5
Es faran presentacions de les pràctiques realitzades en grup. 10%
Proves objectives de tipus test
A9
Es faran entre 2 i 4 proves objectives de tipus test 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-La part de publicitat (1er quadrimestre) i la part de relacions públiques (2n quadrimestre) s'avaluaran per separat. Cada part representa el 50% de la nota final de l'assignatura.

-Les dues parts han d'aprovar-se obligatòriament de forma independent amb un 5 per poder aprovar l'assignatura.

-Per superar l'assignatura en segona convocatòria cal que l'alumne realitzi les pràctiques i superi l'examen final amb la nota de 5.


Fonts d'informació

Bàsica Grunig, J. & Hunt, T., Dirección de relaciones públicas, 2003, Gestión 2000
Wilcox, D., Cameron, G. & Xifra, J., Relaciones públicas. Estrategias y tácticas, 2006, Pearson/Prentice Hall
Fernández Cavia, J. y Huertas, A., Redacción en relaciones públicas, 2009, Pearson/Prentice Hall
Victoria, J.S., Reestructuras del sistema publicitario, 2005, Ariel Comunicación
Tellis, G.J. & Ambler, T., The Sage Handbook of Advertising, 2007, Sage Publications
Tellis, G.J., Estrategias de publicidad y promoción, 2001, Addison Wesley
Ortega, Enrique, La comunicación publicitaria, 2004, Pirámide
González Lobo, M. A., Curso de Publicidad, 1998, Eresma & CelesteE Ediciones
Oliveira, A., Capriotti, P. y Matilla, K., “Conception and strategic management of publics in the energy companies in Spain”, 2015, Communication & Society (España), Nº 28 (1

Complementària

Publicitat:

Pérez Ruiz, M.A. (1996). Fundamentos de las estructuras de la publicidad. Editorial Síntesis, Madrid.

Rodríguez del Bosque, I.; Suárez, A. y García de los Salmones, M.M. (2008). Dirección publicitaria. Editorial UOC, Barcelona.

Pérez-Latre, F. J. (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Ariel Comunicación, Barcelona.

Sánchez Guzmán, J.R. (1993). Teoría de la publicidad. Tecnos, Madrid.

Hernández Martínez, C. (2004). Manual de creatividad publicitaria. Síntesis, Madrid.

Méndiz, A. (2007). Nuevas formas publicitarias. Univ. de Málaga, Málaga.

Ries, A. & Ries, L. (2003). La caída de la publicidad y el auge de las relaciones públicas. Urano, Barcelona.

Klein, N. (2001). NoLogo. El poder de las marcas. Paidós, Barcelona.

Relacions Públiques:

Agee, W.K.; Ault, P.H.; Cameron, G.T. i Wilcox, D.L. (2001):Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas. Addison Wesley, Madrid.

Arceo, J.L. (1999): Tratado de Publicidad y Relaciones Públicas. ICIE, Madrid.

Center, A. H. & Jackson, P. (2003). Public Relations Practices. Managerial Case Studies and Problems. Prentice Hall, New Jersey.

Harrison, S. (2002): Relaciones Públicas: una introducción. Thomson, Australia.

L’Etang, J. & Pieczka, M. (2006). Public Relations. Critical Debates and Contemporary Practice. Laurence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey.

Tench, R. & Yeomans, L. (2006). Exploring Public Relations. Prentice Hall, Harlow.

Theaker, A. (2001). The Public Relations Handbook. Routledge, London.

Xifra, J. (2007). Técnicas de las Relaciones Públicas. UOC, Barcelona.

ADECEC (1997): El libro práctico de la comunicación y las relaciones públicas. Folio, Barcelona.

Atkin, C.K. i Rice, R.E. (2001): Public communication campaigns. SAGE, Thousand Oaks.

Black, S. (1994): Las relaciones públicas. Un factor clave de gestión. Ed. Hispano Europea, Barcelona.

(1999): ABC de las relaciones públicas. Todos los secretos y fundamentos de las relaciones públicas. Gestión 2000, Barcelona.

Broom, G.M.; Cutlip, S.M.; Center, A.H. (2001): Relaciones públicas eficaces. Gestión 2000. Barcelona.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent