IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) THEORY AND ANALYSIS OF PROFESSIONAL PRACTICES IN JOURNALISM Code 12244111
Study programme
Bachelor's Degree in Journalism (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 1Q
Language
Català
Department Communication Studies
Coordinator
MONTAGUT CALVO, MARTA
E-mail marta.montagut@urv.cat
Lecturers
MONTAGUT CALVO, MARTA
Web
General description and relevant information This course offers journalism productions tools of analysis linked with the main communication theories and methodologies. The main aims of the course are: a) have a complete view of the profession, b) context analysis, c) production routines and content analysis and d) new journalism trends around the world.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A2 Comprèn els condicionaments que introdueixen les diferents tecnologies i canals de difusió en el tractament de l'actualitat periodística
 A7 Coneix els condicionaments de la producció (econòmics, polítics i culturals), els processos interns de producció d’actualitat (organització, maneres i rutines de producció), i el resultat d’aquest procés (productes culturals en l’àmbit de l’actualitat periodística en un sentit ampli)
Adquireix el coneixement i les habilitats per a realitzar una anàlisi dels mitjans de comunicació de masses a partir de les eines i les metodologies bàsiques en l’estudi de la comunicació
Type B Code Learning outcomes
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Type C Code Learning outcomes
 C3 Locate and access information effectively and efficiently.
 C4 Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
1. Journalism as a job Journalist sociological profile
Roles and functions (watchdog/gatekeeper/reframer)
Newsroom as social space (or not)
Media Economical Policies
2. News Production Analysis Spiral of Cynicism and he Virtous Circle
Production rutines and processes
relationship with sources: "the dark side" or the general mediatization
Agenda and frame building
3. News content analysis introduction Topics and agenda analysis
News as discourse: an introduction
Narratives and frames
Image and sound power in news building process
4. News production tendencies Newsrrom Innovation Processes
Convergence, polivalence and multiplatform
Laboral conditions
Genre Hibridation: Infotaintment, politaintment
Production sinergies in journalism: polyvalence and/or scarcity
Freelance jobs
5. Model changes and/or news opportunities Professional metamorphosis
Online journalism, new platforms, new consumers
Net power
Citizen Journalism
Hiperspecialization
News values in news contents
Re-legitimation and social value of new forms in journalism

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A2
A7
30 30 60
Debates
B3
C4
23 23 46
Presentations / oral communications
B3
C3
C4
1 5 6
Assignments
C3
1 31 32
Personal attention
5 0 5
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del curs
Lecture Durant dues hores a la setmana dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari.
Debates Cada setmana hi haurà una lectura obligatòria, una projecció o una xerrada amb algun professional del periodisme que servirà de punt de partida per fer un debat a classe. Els estudiants han de fer un resum de la lectura, la projecció o la xerrada i preparar idees per al debat.
Presentations / oral communications En grups de dues persones, s'haurà de presentar a classe un cas relacionat amb el contingut de l'assignatura i coordinar el debat que es generi d'aquesta presentació. El cas presentat a classe pot ser la base per fer el treball teòric final.
Assignments En grups de dues persones, els estudiants fan un treball de curs d'anàlisi de la cobertura informativa d'un tema concret per part de diferents mitjans de comunicació.
Personal attention Atenció al despatx en horaris de tutoria, però també podeu sol·licitar tutories a través del correu electrònic.

Personalized attention
Description
L'horari d'atenció al despatx està pensat perquè pugueu consultar dubtes sobre la teoria i les activitats pràctiques a mesura que es desenvolupa el curs. Per sol·licitar hora de tutoria és indispensable enviar un mail de confirmació prèvia al professor: marta.montagut@urv.cat

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Debates
B3
C4
Els resums o comentaris de lectures, projeccions i xerrades per al debat s'entregaran via Moodle i seran avaluats pel professor. 60%
Presentations / oral communications
B3
C3
C4
La presentació de cas i moderació del debat tindrà un pes significatiu en la nota final. 10%
Assignments
C3
El treball de final de curs arrodoneix la nota dels diferents resums i comentaris entregats durant el semestre i consisteix en una anàlisi de contingut sobre producció informativa. 30%
Others  
 
Other comments and second exam session

Per seguir l'avaluació continuada, caldrà presentar tots els resums o comentaris de lectures en la setmana que siguin encarregats, preparar la presentació pel dia que hagi estat assignada i fer el treball de curs. Qui no compleixi aquests requisits haurà de fer un examen final de teoria en segona convocatòria (50%) i presentar el treball de curs (exposició oral del treball 10% + treball en sí 40%) seguint les instruccions que proporcioni el professor.

En cas de no poder seguir l'avaluació continuada, sol·licitar una avaluació única a la presentació que consistirà en l'encàrrec d'un volum de lectures, ressenyes i pràctiques online (70%)+ treball d'anàlisi mediàtica (30%) equiparable a la tasca portada a terme per la resta de la classe a presentar en la data d'examen plantejada per la universitat.


Sources of information

Basic , , ,

Allan, Stuart and Thorsen, Einar (eds.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. New York: Peter Lang.

Berger, Peter L. i Luckmann, Thomas (1988) La construcció social de la realitat. Barcelona: Herder.

Altheide, David (2004) “Media Logic and Political Communication”. Political Communication. 21 (3): 293-296.

Callaghan, Karen i Schnell, Frauke (2001) “Assessing the Democratic Debate: How the News Media Frame Elite Policy Discourse”.Political Communication, 18 (2): 183-212.

Casero, Andreu (2008) “Modelos de relación entre periodistas y políticos: La perspectiva de la negociación constante”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. 14: 111-128.

Casero, Andreu (2009) “El control político de la información periodística”. Revista Latina de Comunicación Social. 64: 354-366

Capdevila, Arantxa; Ferran, Elena (2012) “El ‘recorte de la autonomía’. Posicionamiento mediático ante las declaraciones de Aznar y de Zapatero desde el análisis textual” en Castelló, Enric (ed.) (en prensa) La mediatización del conflicto político. Discursos y narrativas en el contexto español. Barcelona: Laertes.

Capella, Joseph i Jamieson, Katheleen (1997) Spiral of Cynicism: the press and the public good. Nova York: Oxford University Press.   

Castelló, Enric i Montagut, Marta (2011): “Journalists, reframing and party public relations consultants. Strategies in morning talk radio”. Journalism Studies, 12(4): 506-521.

Col·legi de Periodistes de Catalunya (2007) Llibre blanc de la professió periodística a Catalunya. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya. Disponible en línia a http://www.periodistes.org/llista_de_documents?page=1 [12-05-2012]

Entman, Robert (1993) “Framing: Towards classification of a fractured paradigm”. Journal of Communication, 43 (4): 51-58.

Domingo, David & Paterson, Chris (eds.) (2011) Making Online News. Volume 2: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet Journalism. New York: Peter Lang.

Gamson y Modigliani (1989): “Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A constructionist approach”. American Joournal of Sociology. 95 (1): 1-37

Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Ediciones Tres tiempos.

Igartúa, Juan José i Muñiz, Carlos (2004) “Encuadres noticiosos e inmigración: Un análisis de contenido de la prensa y televisión españolas”. Zer. 16:  87-104.

Jamieson, K. y Cappella J.N. (2009): Echo Chamber. Rush Limbaugh and the Conservative Media Establishment. Nova York: Oxford University Press

Kovak, Bill & Rosenstiel, Tom (2007) The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and The Public Should Expect. Three Rivers Press.

Lakoff, George (2008) No pensis en un elefant. Llenguatge i debat polític. Barcelona: Viena

McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.

Manning, Paul (2001) News and News Sources. Londres: Sage.

Miller, Mark M. i Parnell, Bonnie (2003) “The Spiral of Opportunity and Frame Resonance: Mapping the Issue Cycle in News and Public Discourse” a Reese, Stephen D.; Gandy, Oscar H i Grant, August E. (2003) Framing Public Life. Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. New Jersey: Lawrence Elbaum Associates: 106-123

Norris, Pippa (2000) A virtous circle: Political Communication in Post-Industrial Democracies. Nova York: Cambridge University Press.

Pan, Zhongdang i Kosicki, Gerald M. (2003) “Framing as a Strategic Action in Public Deliberation” a Reese, Stephen D.;Gandy, Oscar H. i Grant, August E. (2003) Framing Public Life. Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. New Jersey: Lawrence Elbaum Associates: 35-67

Ortega F. i Humanes, M. L. (2002) Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Madrid: Ariel.

Paterson, Chris i Domingo, David (eds.) (2008) Making Online News. Volume 1: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang.

Riffe, Daniel; Lacy, Stephen; Fico, Frederick (2005): Analyzing media messages using quantitative content analysis in research. Nova York: Routledge.

Rodero, Emma; Pérez Maíllo, Aurora; Tamarit, Ana (2009) “El atentado del 11 de marzo de 2004 en la Cadena SER desde la teoría del ‘framing”. Zer. 14 (26): 81-103

Shoemaker, Pamela; Reese, Stephen (1996) Mediating the message: Theories of influences on mass media content. Longman.

Soriano, Jaume (2007) L’ofici de comunicòleg. Métodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo editorial.

Tuchman, Gaye (1983) La construcción de la noticia. Barcelona: Gustavo Gili.

Weaver, David H. (2008) Global journalism research: Theories, methods, findings, future. Blackwell.

Walgrave, S. &Van Aelst, P (2006) “The Contingency of the Mass Media’s Political Agenda Setting Power: Toward a Preliminary Theory”. Journal of Communication, 56: 88-109.

 

 

 

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
INTERNET JOURNALISM/12244115


Subjects that it is recommended to have taken before
FUNDAMENTALS OF JOURNALISM/12244104
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.