IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) THEORY AND ANALYSIS OF PROFESSIONAL PRACTICES IN JOURNALISM Code 12244111
Study programme
Bachelor's Degree in Journalism (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 1Q
Language
Català
Department Communication Studies
Coordinator
MONTAGUT CALVO, MARTA
E-mail marta.montagut@urv.cat
antonio.orensanz@urv.cat
Lecturers
MONTAGUT CALVO, MARTA
ORENSANZ PI, ANTONIO
Web
General description and relevant information <p> This course offers journalism productions tools of analysis linked with the main communication theories and methodologies. The main aims of the course are: a) have a complete view of the profession, b) context analysis, c) production routines and content analysis and d) new journalism trends around the world. </p><div><br /></div><div><br /></div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Type B Code Competences Transversal
 CT3 Solve problems critically, creatively and innovatively in their field.
 CT4 Work autonomously and as part of a team with responsibility and initiative.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A2 Comprèn els condicionaments que introdueixen les diferents tecnologies i canals de difusió en el tractament de l'actualitat periodística
 A7 Coneix els condicionaments de la producció (econòmics, polítics i culturals), els processos interns de producció d’actualitat (organització, maneres i rutines de producció), i el resultat d’aquest procés (productes culturals en l’àmbit de l’actualitat periodística en un sentit ampli)
Adquireix el coneixement i les habilitats per a realitzar una anàlisi dels mitjans de comunicació de masses a partir de les eines i les metodologies bàsiques en l’estudi de la comunicació
Type B Code Learning outcomes
 CT3 Identify the situation as a problem in the field and be sufficiently motivated to face up to it.
Follow a systematic method to divide a problem into parts, identify the causes and apply the knowledge specific to the discipline.
Design a new solution by using all the resources necessary to cope with the problem.
Include the details of the proposed solution in a realistic model.
Reflect on the model proposed, find shortcomings and suggest improvements.
 CT4 Identify the role they play in the group and understand the group’s objectives and tasks.
Communicate and act within the group in such a way that they facilitate cohesion and performance.
Commit to the group’s tasks and agenda.
Participate in the group in a good working environment and help to solve problems.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Journalism as a job Journalist sociological profile
Roles and functions (watchdog/gatekeeper/reframer)
Newsroom as social space (or not)
Media Economical Policies
2. News Production Analysis Spiral of Cynicism and he Virtous Circle
Production rutines and processes
relationship with sources: "the dark side" or the general mediatization
Agenda and frame building
3. News content analysis introduction Topics and agenda analysis
News as discourse: an introduction
Narratives and frames
Image and sound power in news building process
4. News production tendencies Newsrrom Innovation Processes
Convergence, polivalence and multiplatform
Laboral conditions
Genre Hibridation: Infotaintment, politaintment
Production sinergies in journalism: polyvalence and/or scarcity
Freelance jobs
5.Desinformació i rol del periodisme Desinformation classification
Propaganda/Information
Content re-legitimization
Journalism and journalist re-legitimization
5. Model changes and/or news opportunities Professional metamorphosis
Online journalism, new platforms, new consumers
Net power
Citizen Journalism
Hiperspecialization

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A2
A7
18 18 36
Debates
CT3
23 23 46
Presentations / oral communications
CT3
1 5 6
Assignments
A2
A7
CT4
1 31 32
Personal attention
5 0 5
Problem solving, exercises in the classroom
A2
CT3
12 12 24
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del curs
Lecture Durant dues hores a la setmana dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari.
Debates Cada setmana hi haurà una lectura obligatòria, una projecció o una xerrada amb algun professional del periodisme que servirà de punt de partida per fer un debat a classe. Els estudiants han de fer un resum de la lectura, la projecció o la xerrada i preparar idees per al debat.
Presentations / oral communications En grups de dues persones, s'haurà de presentar a classe un cas relacionat amb el contingut de l'assignatura i coordinar el debat que es generi d'aquesta presentació. El cas presentat a classe pot ser la base per fer el treball teòric final.
Assignments En grups de dues persones, els estudiants fan un treball de curs d'anàlisi de la cobertura informativa d'un tema concret per part de diferents mitjans de comunicació.
Personal attention Atenció al despatx en horaris de tutoria, però també podeu sol·licitar tutories a través del correu electrònic.
Problem solving, exercises in the classroom Practiques a l'aula dedicades a la resolución de problemas en entorns de simulació profesional i en base a casos d'actualitat vinculats als conceptes teòrics donats a la matèria

Personalized attention
Description

Students will be given individual and/or group tutorials during which they can resolve any questions that may have about the subject. Tutorials may be face-to-face or online. At the start of the academic year, students will be informed about how these personalised tutorials will take place (timetables, whether they will be face-to-face, by email, Moodle, etc.).


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Debates
CT3
Els resums o comentaris de lectures, projeccions i xerrades per al debat s'entregaran via Moodle i seran avaluats pel professor. 40%
Presentations / oral communications
CT3
La presentació de cas i moderació del debat tindrà un pes significatiu en la nota final. 10%
Assignments
A2
A7
CT4
El treball de final de curs arrodoneix la nota dels diferents resums i comentaris entregats durant el semestre i consisteix en una anàlisi de contingut sobre producció informativa. 30%
Problem solving, exercises in the classroom
A2
CT3
Les pràctiques a l'aula sobre casos de simulació professional en base a casos d'actualitat serán avaluats en termes de qualitat i assistència 20%
Others  
 
Other comments and second exam session

To follow the continuous assessment, it will be necessary to present all summaries or comments of readings in the week they are assigned, prepare the presentation for the day that has been assigned and do the course work. Those who do not meet these requirements will have to take a final theory exam in the second call (50%) and present the course work (oral presentation of the work 10% + work itself 40%) following the instructions provided by the teacher.

In case of not being able to follow the continuous assessment, request a unique assessment at the presentation which will consist of the assignment of a volume of readings, reviews and online practices (70%) + media analysis work (30% ) comparable to the task carried out by the rest of the class to be presented on the exam date proposed by the university.


Sources of information

Basic , , ,

Allan, Stuart and Thorsen, Einar (eds.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. New York: Peter Lang.

Berger, Peter L. i Luckmann, Thomas (1988) La construcció social de la realitat. Barcelona: Herder.

Altheide, David (2004) “Media Logic and Political Communication”. Political Communication. 21 (3): 293-296.

Callaghan, Karen i Schnell, Frauke (2001) “Assessing the Democratic Debate: How the News Media Frame Elite Policy Discourse”.Political Communication, 18 (2): 183-212.

Casero, Andreu (2008) “Modelos de relación entre periodistas y políticos: La perspectiva de la negociación constante”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. 14: 111-128.

Casero, Andreu (2009) “El control político de la información periodística”. Revista Latina de Comunicación Social. 64: 354-366

Capdevila, Arantxa; Ferran, Elena (2012) “El ‘recorte de la autonomía’. Posicionamiento mediático ante las declaraciones de Aznar y de Zapatero desde el análisis textual” en Castelló, Enric (ed.) (en prensa) La mediatización del conflicto político. Discursos y narrativas en el contexto español. Barcelona: Laertes.

Capella, Joseph i Jamieson, Katheleen (1997) Spiral of Cynicism: the press and the public good. Nova York: Oxford University Press.   

Castelló, Enric i Montagut, Marta (2011): “Journalists, reframing and party public relations consultants. Strategies in morning talk radio”. Journalism Studies, 12(4): 506-521.

Col·legi de Periodistes de Catalunya (2007) Llibre blanc de la professió periodística a Catalunya. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya. Disponible en línia a http://www.periodistes.org/llista_de_documents?page=1 [12-05-2012]

Entman, Robert (1993) “Framing: Towards classification of a fractured paradigm”. Journal of Communication, 43 (4): 51-58.

Domingo, David & Paterson, Chris (eds.) (2011) Making Online News. Volume 2: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet Journalism. New York: Peter Lang.

Gamson y Modigliani (1989): “Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A constructionist approach”. American Joournal of Sociology. 95 (1): 1-37

Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Ediciones Tres tiempos.

Igartúa, Juan José i Muñiz, Carlos (2004) “Encuadres noticiosos e inmigración: Un análisis de contenido de la prensa y televisión españolas”. Zer. 16:  87-104.

Jamieson, K. y Cappella J.N. (2009): Echo Chamber. Rush Limbaugh and the Conservative Media Establishment. Nova York: Oxford University Press

Kovak, Bill & Rosenstiel, Tom (2007) The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and The Public Should Expect. Three Rivers Press.

Lakoff, George (2008) No pensis en un elefant. Llenguatge i debat polític. Barcelona: Viena

McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.

Manning, Paul (2001) News and News Sources. Londres: Sage.

Miller, Mark M. i Parnell, Bonnie (2003) “The Spiral of Opportunity and Frame Resonance: Mapping the Issue Cycle in News and Public Discourse” a Reese, Stephen D.; Gandy, Oscar H i Grant, August E. (2003) Framing Public Life. Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. New Jersey: Lawrence Elbaum Associates: 106-123

Norris, Pippa (2000) A virtous circle: Political Communication in Post-Industrial Democracies. Nova York: Cambridge University Press.

Pan, Zhongdang i Kosicki, Gerald M. (2003) “Framing as a Strategic Action in Public Deliberation” a Reese, Stephen D.;Gandy, Oscar H. i Grant, August E. (2003) Framing Public Life. Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. New Jersey: Lawrence Elbaum Associates: 35-67

Ortega F. i Humanes, M. L. (2002) Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Madrid: Ariel.

Paterson, Chris i Domingo, David (eds.) (2008) Making Online News. Volume 1: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang.

Riffe, Daniel; Lacy, Stephen; Fico, Frederick (2005): Analyzing media messages using quantitative content analysis in research. Nova York: Routledge.

Rodero, Emma; Pérez Maíllo, Aurora; Tamarit, Ana (2009) “El atentado del 11 de marzo de 2004 en la Cadena SER desde la teoría del ‘framing”. Zer. 14 (26): 81-103

Shoemaker, Pamela; Reese, Stephen (1996) Mediating the message: Theories of influences on mass media content. Longman.

Soriano, Jaume (2007) L’ofici de comunicòleg. Métodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo editorial.

Tuchman, Gaye (1983) La construcción de la noticia. Barcelona: Gustavo Gili.

Weaver, David H. (2008) Global journalism research: Theories, methods, findings, future. Blackwell.

Walgrave, S. &Van Aelst, P (2006) “The Contingency of the Mass Media’s Political Agenda Setting Power: Toward a Preliminary Theory”. Journal of Communication, 56: 88-109.

 

 

 

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
INTERNET JOURNALISM/12244115


Subjects that it is recommended to have taken before
FUNDAMENTALS OF JOURNALISM/12244104
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.