DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) GÈNERES INFORMATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS Codi 12244112
Ensenyament
Grau en Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LAHOZ AVENDAÑO, RICARD
Adreça electrònica francesc.domenech@urv.cat
ricard.lahoz@urv.cat
Professors/es
DOMÈNECH RULL, FRANCESC
LAHOZ AVENDAÑO, RICARD
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Coneixements teòrics i treballs pràctics per arribar a indentificar i poder elaborar treballs periodístics dels gèneres informatius (notícia, entrevista i crònica) destinats a premsa, ràdio, TV i mitjans online. </p><div><br /></div><div> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
 A11 Conèixer i saber aplicar els diferents gèneres periodístics escrits i els gèneres i formats de programes audiovisuals per narrar, analitzar o valorar l’actualitat de forma eficaç, responsable i creativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix la teoria i la pràctica de l'organització en gèneres dels textos periodístics en premsa, ràdio, televisió i Internet
 A7 Comprèn l’estructura, les dinàmiques i les rutines de producció d’una redacció d’informatius
 A11 Coneix i sap aplicar el concepte de notícia i de noticiabilitat, i dominar les tècniques bàsiques de producció de notícies per a premsa, ràdio, televisió i internet
Desenvolupa les habilitats socials necessàries per al treball en equip que té lloc en les redaccions de mitjans escrits, audiovisuals i interactius
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Conceptes bàsics del periodisme informatiu
La notícia: concepte i característiques Criteris de noticiabilitat
Vida de la notícia
Esdeveniments previstos i imprevisibles
Agenda informativa
Les fonts informatives Tipologia
Gestió de les fonts
Citació i atribució de les fonts
Internet i les xarxes socials com a font informativa
Periodista de mitjans i periodista de fonts Diferències i coincidències
Periodista de fonts: notes de premsa, convocatòries, dossiers informatius, internet, xarxes socials, seguiment de l'esdeveniment
La peça informativa escrita Estructura i característiques
Entrevista informativa
La peça informativa en ràdio Tipologia de programes informatius radiofònics
La peça informativa en televisió Tipologia d'informatius de televisió. Tipologia de peces informatives de televisió.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
2 0 2
Sessió Magistral
A4
35 0 35
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CT4
50 0 50
Pràctiques de camp/sortides
CT4
0 100 100
Resolució de problemes, exercicis
A4
1 35 36
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació general dels objectius de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Sessions teòriques, presencials o virtuals, per desenvolupar els coneixements bàsics dels continguts de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis de redacció de notícies reals per a premsa, ràdio i televisió. Com a alternativa, les pràctiques es poden realitzar virtualment.
Pràctiques de camp/sortides Cobriment de notícies i esdeveniments reals per a la realització de peces informatives de premsa, ràdio i/o televisió.
Resolució de problemes, exercicis Plantejament de diferents supòsits que es debaten en grup i cal resoldre individualment.
Atenció personalitzada Correció personalitzada de les pràctiques realitzades al llarg del curs pels alumnes. Seguiment i avaluació dels treballs presentats.

Atenció personalitzada
Descripció

Al llarg del curs hi ha previstes diverses sessions d'atenció individual i en grup a partir de l'anàlisi i correcció de les pràctiques realitzades.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CT4
L'avaluació te en compte la qualitat de la redacció i locució de les peces informatives elaborades per a ràdio i televisió, d'acord amb el contingut teòric de l'assignatura. Les pràctiques es fan en horari de classe a les aules TIC o virtualment. 40%
Pràctiques de camp/sortides
CT4
Pràctiques reals, a base de cobrir actes i esdeveniments reals per a premsa, ràdio i/o televisió. L'avaluació té en compte la capacitat de síntesi i la interiorització del concepte de notícia. 40%
Altres  

Altres exercicis pràctics: lectura d'un llibre en cadascun dels semestres, i testos d'actualitat periòdics.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A partir de la tercera pràctica no presentada, l'alumne no es podrà acollir a l'avaluació continuada i haurà de realitzar una prova a final de curs, en segons convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Balsebre, Armand, La entrevista en radio, televisión y prensa, Cátedra, 1998
Palau Sicart, Goretti, Gabinets de comunicació: periodistes a l’altra banda, Pòrtic, 2003
Reig, Ramon, El Periodista en la telaraña: nueva economía, comunicación, periodismo, públicos, Anthropos, 2007
Luengo Benedicto, Juan Tomàs, Cómo elaborar informativos en radio, Comunicación Social, 2010
Benavides, José Luis, Escribir en prensa, Pearson, 2004
De Moragas, Miquel; Prado, Emili, La televisió pública a l'era digital, Pòrtic , 2000
Oliva, L. Sitjà, X., Las noticias en radio y televisión, Omega, 2009
Martínez Albertos, José Luis, Curso general de redacción periodistica, Thomson, 2002
, www.lavanguardia.es, ,
, www.ara.cat, ,
, www.3cat24.cat, ,
, www.cadenaser.com, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent