DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PERIODISME DEL SEGLE XX Codi 12244114
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Web
Descripció general i informació rellevant Repàs i anàlisi de l'evolució del periodisme i dels mitjans de comunicació a Catalunya i a l'Estat espanyol durant bona part del segle XX (fins a finals dels anys 80)

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
 A8 Comprendre la realitat sociocomunicativa de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament empresarial) en el context espanyol, europeu i mundial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix la tradició del periodisme català desenvolupat durant el segle XX dins del marc espanyol
Valora les principals figures de la tradició periodística catalana i espanyola
 A8 Comprèn l'evolució de les empreses periodístiques catalanes durant el segle XX, atenent al context jurídic-polític de cada època
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
1. Periodisme i Restauració a Espanya. La llei de policia d’impremta de 1883
2. El sorgiment de la premsa moderna a Catalunya, 1879-1923
3. La premsa de Madrid durant la Restauració
4. El periodisme durant la Segona República: polítiques de premsa i periodisme a Madrid
5. L’edat d’or de la premsa catalana, 1923-1936
6. Periodisme i propaganda durant la Guerra Civil, 1936-39
7. La professió periodística a Catalunya durant el primer terç del segle XX: precarietat, associacionisme i professionalització
8. Periodisme visual fins a la Guerra Civil: fotoperiodisme, revistes gràfiques i noticiaris cinematogràfics.
9. Les agències de notícies a Espanya en el context internacional
10. El periodisme radiofònic fins a la Guerra Civil
11. La política de premsa del franquisme: les lleis de premsa de 1938 i de 1966
12. La premsa de postguerra a Madrid i a Catalunya (anys 40 i 50)
13. La premsa espanyola i catalana durant els anys 60 i primers 70
14. El periodisme radiofònic durant el Franquisme
15. El periodisme televisiu durant el Franquisme
16. El periodisme imprès durant la Transició i els anys 80
17. El periodisme radiofònic durant la Transició i els anys 80
18. El periodisme televisiu durant la Transició i els anys 80

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A8
B1
38 38 76
Treballs
A1
A8
B1
B3
B4
C4
2 15 17
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A8
B1
B3
B4
C4
18 35 53
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Una sessió introductòria a principi de curs, durant l'horari destinat a les sessions magistrals.
Sessió Magistral Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals).
Treballs L'alumnat haurà d'elaborar un treball que es lliurarà cap a final de quadrimestre. El professor en proporcionarà les directrius formals i de continguts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es programaran diverses activitats durant les classes pràctiques presencials que comportaran els corresponents exercicis per a l'alumnat. A banda, aquest haurà de llegir obligatòriament tres llibres d'una llista proporcionada pel professor i fer-ne sengles proves de lectura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resondre qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A8
B1
Prova de coneixement tipus test amb respostes múltiples 50%
Treballs
A1
A8
B1
B3
B4
C4
Elaboració d'un treball de curs d'acord amb les directrius que el professor lliurarà per escrit a principi de curs 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A8
B1
B3
B4
C4
Avaluació de les pràctiques dutes a terme en el marc de les sessions de pràctiques presencials, i de les proves de lectura dels llibres. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Detall del sistema d'avaluació

- Lectura obligatòria de tres llibres a triar de la bibliografia de l'assignatura, un del bloc I i dos del bloc II. Se n'hauran de fer sengles ressenyes crítiques a classe, durant les sessions pràctiques, segons el calendari i els requisits que figuren al pla de treball de l'assignatura. La realització i la superació d'aquestes ressenyes serà requisit indispensable per aprovar l'assignatura. Es puntuaran amb apteo apte. En cas que una ressenya es qualifiqui com a no apta l'alumne/a l'haurà de tornar a lliurar amb els canvis i millores que indiqui el professor. Les ressenyes no aptes o no lliurades en el termini establert descomptaran un 5% de la nota final de l'assignatura. Les ressenyes d'especial qualitat incrementaran la nota final en dues dècimes cada una. L'alumnat que presenti almenys dues ressenyes de llibres redactades anglès obtindrà una bonificació del 5% en la nota final de l'assignatura.

- Pràctiques: comptaran un 20% de la nota final. Caldrà haver assistit a un mínim del 75% de les sessions programades (es portarà control d'assistència).

- Treball de curs d'acord amb les instruccions que es proporcionaran oportunament. La nota del treball comptarà un 30% de la nota final. Els treballs suspesos, no presentats o presentats fora de termini s'hauran de recuperar en segona convocatòria.

- Examen de continguts: l'alumnat haurà de superar un test de coneixements teòrics i conceptuals a final del quadrimestre, en data que es comunicarà oportunament. La nota comptarà un 50% de la qualificació final. Els continguts que seran matèria d'aquestes proves es presentaran a l'alumnat a través de les sessions magistrals i de les lectures recomanades.

Avaluació continuada i segona convocatòria

Per fer mitjana en avaluació continuada caldrà superar les ressenyes, el treball i l'examen, i haver assistit a un mínim del 75% de les sessions de pràctiques programades. Les ressenyes no aptes s'hauran de tornar a lliurar en el termini que estableixi el professor. Qui no superi el treball i/o l'examen en avaluació continuada ho haurà de recuperar en la segona convocatòria d'avaluació de l'assignatura. Les persones que hagin fet menys del 75% de les sessions de pràctiques programades hauran de recuperar-les en segona convocatòria, d'acord amb les directrius que estableixi el professor. Per aprovar l'assignatura en segona convocatòria només serà imprescindible superar l'examen de continguts per fer mitjana amb les altres qualificacions.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Bloc I. Textos d’història del periodisme o dels mitjans de comunicació a Espanya i a Catalunya

Baget Herms, J. M. (1999): Quaranta anys de televisió a Catalunya, 1959-1999. Barcelona: Pòrtic.

Balsebre, A. (2001): Historia de la radio en España. Madrid: Cátedra.

Bañeres, Enric et al. (1999): Periodistes sota censura: de la fi de la Guerra Civil a la Llei de Premsa. Barcelona: Diputació de Barcelona i Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Barrera, Carlos (1995): Periodismo y franquismo. De la censura a la apertura. Pamplona: Eunsa.

Fabre, Jaume (1996): Periodistes uniformats: diaris barcelonins dels anys 40. Barcelona: Diputació de Barcelona i Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Fernández, Isabel i Fernanda Santana (2000): Estado y medios de comunicación en la España democrática. Madrid: Alianza.

Ferré Pavia, Carme (2000): Intel·lectualitat i cultura resistents: Serra d'Or, 1959-1977. Cabrera de Mar: Galerada.

Ferré Pavia, Carme (coord.) (2009): Un país de revistes: història dels magazins en català. Barcelona: Associació de Publicacions Periòdiques en Català.

Franquet, R. (2001): Història de la ràdio a Catalunya al segle XX: de la ràdio de galena a la ràdio digital. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Fuentes, J. F. i J. Fernández Sebastián (1997): Historia del periodismo español. Madrid: Síntesis.

Gaziel [Agustí Calvet] (2009): En las trincheras. Barcelona: Diéresis.

Gómez Mompart, J. L. (1992): La gènesi de la premsa de masses a Catalunya, 1902-1923. Barcelona: Pòrtic.

Guillamet, Jaume (1994): Història de la premsa, la ràdio i la televisió a Catalunya (1641-1994). Barcelona: La Campana.

Olmos, Víctor (1997): Historia de la Agencia Efe. El mundo en español. Madrid: Espasa Calpe.

Montaner, Jordi: El “Ciero” no va arribar al segle. Barcelona: Diputació de Barcelona i Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Munsó, Joan (2001): La otra cara de la televisión. 45 años de economía y política audiovisual. Barcelona: Flor del viento.

Palacio, M. (2001): Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa

Pàmies, Oriol: El grup Mundo. Pecats i penitències d’una premsa de transició. Barcelona: Diputació de Barcelona i Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Preston, Paul (2007): Idealistes sota les bales. Barcelona: Proa.

Pujadas, Xavier i Carles Santacana: L’esport és notícia. Història de la premsa esportiva a Catalunya (1880-1992). Barcelona: Diputació de Barcelona i Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Saura, Víctor: Carlins, capellans, cotoners i convergents. Història d’El Correo Catalán (1876-1985). Barcelona: Diputació de Barcelona i Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Seoane, M. Cruz (2007): Cuatro siglos de periodismo en España: de los avisos a los periódicos digitales. Madrid. Alianza.

Timoteo Álvarez, J. (ed.) (1990): Historia de los medios de comunicación en España, 1900-1990. Barcelona: Ariel.

Tresserras, Joan Manuel (1993): D’Ací i d’Allà. Aparador de la modernitat (1918-1936). Barcelona: Llibres de l’Índex.

 

Bloc II. Biografies, autobiografies i reculls d’articles periodístics

 Barea, Arturo (2007): La forja de un rebelde. Vol. III, La Llama. Barcelona: Debolsillo.

Burguet Ardiaca, Francesc (1997): Els Diaris de la Rambla: memòries del periodista Lluís Aymamí i Baudina. Barcelona: Diputació de Barcelona i Col.legi de Periodistes de Catalunya.

Casasús, Josep Maria (1996): Periodisme català que ha fet història. Barcelona: Proa

Casasús, Josep Maria (2011): Crònica d’un país. 15 articles imprescindibles. Barcelona: Dèria.

Casasús, Josep Maria (1986): Lliçons de periodisme en Josep Pla: la modernització dels gèneres periodístics a Catalunya. Barcelona: Destino.

Ehrenburg, Ilya (1998): Corresponsal en España. Barcelona: Prensa Ibérica.

Fernández Colorado, Luis i Josetxo Cerdán (2007): Ricardo Urgoiti: los trabajos y los días. Madrid: Filmoteca Española.

Finestres, Jordi(2008): Josep M. Planes. Set trets a l’arrabassada. Barcelona: Pòrtic

Fontserè, Carles (2006): Memòries d'un cartellista del 36 (1931-1939). Barcelona: Pòrtic.

Gaziel [Agustí Calvet] (1994): Història de «La Vanguardia» (1884-1936) i nou articles sobre periodisme. Barcelona: Empúries.

Gaziel [Agustí Calvet] (1988): Tots els camins duen a Roma: història d'un destí (1893-1914). Memòries. Barcelona: Edicions 62.

Ibáñez Escofet, Manuel (1995): La memòria és un gran cementiri. Barcelona: Edicions 62.

Huertas Claveria, Josep M. (2005): El Plat de llenties: periodisme i transició a Catalunya (1975-1985). Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Llanas, Manuel (1998): Gaziel: vida, periodisme i literatura. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Pernau, Josep (2004): Memòries, d’Arbeca a l’Opus Mei. Barcelona: La Campana

Planes, Josep Maria (2002): Els gàngsters de Barcelona. Barcelona: Proa.

Planes, Josep Maria (2007): Planes d'esport. Barcelona: Proa

Polo, Irene (2003): La fascinació del periodisme: cròniques (1930-1936). Barcelona: Quaderns Crema.

Puig i Ferrater, Joan (2002): Servitud. Memòries d’un periodista. Barcelona: Proa.

Sagarra, Josep Maria de (1986): Memòries. Barcelona: Edicions 62.

Sagarra, Josep Maria de (2004): El perfum dels dies. Barcelona: Quaderns Crema.

Sender, Ramón J.: Viaje a la aldea del crimen. http://historiadees.files.wordpress.com/2011/05/sender-ramon-j-viaje-a-la-aldea-del-crimen.pdf

Sentís, Carles (1994): Viatge en Transmiserià: crònica viscuda de la primera gran emigració a Catalunya. Barcelona: La Campana.

Sentís, Carles (1995): El Procés de Nuremberg. Barcelona: La Campana.

Sentís, Carles (2006): Memòries d’un espectador (1911-1950). Barcelona: La Campana.

Torra, Quim (2008): Periodisme? Permetin! La vida i els articles d'Eugeni Xammar. Barcelona: Símbol.

Xammar, Eugeni (1998): L'Ou de la serp. Barcelona: Quaderns Crema.

Xammar, Eugeni (2005): Crónicas desde Berlín (1930-1936). Barcelona: Quaderns Crema.

Xammar, Eugeni (2007): Seixanta anys d'anar pel món: converses amb Josep Badia i Moret. Barcelona: Quaderns Crema.

Complementària , , ,
, , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent