DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) PERIODISME DEL SEGLE XX Codi 12244114
Ensenyament
Grau en Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
joana.zapata@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
ZAPATA PÉREZ, JOANA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Periodisme del segle XX té dos objectius:</p><p>1. Que l’alumnat conegui les principals tendències, institucions, entitats i personalitats del periodisme a Espanya i a Catalunya des de finals del segle XIX fins a la dècada dels 90 del XX, mitjançant un programa de sessions magistrals i de lectures complementàries.</p><p class="MsoNormal">2. Que l'alumnat aprengui a elaborar productes periodístics professionals de temàtica històrica, mitjançant un programa d'activitats pràctiques adreçades a adquirir els coneixements i les habilitats pertinents, el qual culmina amb l'elaboració d'un reportatge i d'un podcast com a exercicis avaluables.</p><p class="MsoNormal">Aquesta assignatura s’impartirà de forma presencial al Campus Catalunya de la URV, excepte que les autoritats sanitàries imposin restriccions derivades de l'evolució de la pandèmia. En aquest cas s'informaria l'alumnat a través del campus virtual.</p><div><style><br /></style></div><div><style> Periodisme del segle XX té com a objectiu que l’alumnat conegui les principals tendències, institucions i personalitats del periodisme a Espanya i a Catalunya des de finals del segle XIX fins a la dècada dels 80 del XX, mitjançant un programa teoricopràctic que posa l’accent en la imbricació de l’esfera mediàtica amb el context sociopolític i sociocultural del país. </body> </html> </style></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
 A8 Comprendre la realitat sociocomunicativa de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament empresarial) en el context espanyol, europeu i mundial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix la tradició del periodisme català desenvolupat durant el segle XX dins del marc espanyol
 A8 Comprèn l'evolució de les empreses periodístiques catalanes durant el segle XX, atenent al context jurídic-polític de cada època
Valora les principals figures de la tradició periodística catalana i espanyola
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Periodisme i Restauració a Espanya. Context i tendèndies generals
2. La dictadura i la "dictablanda (1923-1930)
3. La Segona República (1931-1936)
4. La Guerra Civil (1936-1939)
5. Postguerra i primer franquisme (1939-1962)
6. El segon franquisme (1962-1975)
7. La Transició i els anys 80 (1976-1990)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A8
38 16 54
Treballs
CT4
18 37 55
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A1
A8
CT4
CT5
1 36 37
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió introductòria a principi de curs, durant l'horari destinat a les sessions magistrals. Sessió introductòria a cada tema concret.
Sessió Magistral Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals).
Treballs Cada alumne realitzarà un reportaje i un podcast
Atenció personalitzada Tutories personalitzades a petició de l'alumnat

Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

 L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu per resoldre qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura fent la petició corresponent per correu electrònic.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CT4
Un reportatge i un podcast 50%
Proves objectives de tipus test
A1
A8
CT4
CT5
Prova de coneixements 50%
Altres  

Realització d'un mínim de 7 de les 11 activitats pràctiques programades durant el curs (requisit obligatori sense pes en la nota final).

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. S'informarà de qualsevol modificació mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).

L'avaluació de l'assignatura consta de les següents parts:

a. Examen de continguts: 50% de la nota

b. Reportatge escrit: 30% de la nota

c. Podcast : 20% de la nota.d. Realització d'un mínim de 7 de les 11activitats pràctiques programades: requisit obligatori, sense pes en la nota final.

Avaluació continuada

Per fer mitjana en avaluació continuada caldrà aprovar per separat l'examen de continguts, el reportatge i el podcast. Qui no superi alguna d'aquestes tres parts l'haurà de recuperar en segona convocatòria (del 24 al 28 de gener de 2022). Igualment, caldrà haver realitzat almenys 7 de les 11 activitats pràctiques programades. Qui no hagi assolit aquest mínim haurà de presentar en segona convocatòria una activitat compensatòria que s'indicarà oportunament.

Segona convocatòria

En segona convocatòria es farà mitjana ponderada de les notes de les tres parts (examen, reportatge i podcast), independentment de si s'han aprovat per separat o no.
L'alumnat que realitzi les 11 activitats pràctiques programades tindrà una bonificació del 10% en la nota final de l'assignatura.

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Fuentes, Juan Francisco i Javier Fernández Sebastián (1998). Historia del periodismo español. Madrid. Síntesis.

Cruz, María i Saiz, María Dolores (2007). Cuatro siglos deperiodismo en España. Madrid: Alianza.

Complementària , , ,
, , ,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL/12244008
HISTÒRIA I ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ/12244105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent