DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ESCRIPTURA CREATIVA Codi 12244203
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Web
Descripció general i informació rellevant Avís important: si no t'agrada llegir i escriure, si no t'agrada o no t'interessen els llibres, aquesta optativa no és per a tu. Escriure és una habilitat fonamental per a qualsevol comunicador/a, especialment en els àmbits del Periodisme, la Publicitat i les Relacions Públiques, però també en el món audiovisual. L'assignatura Escriptura Creativa pretén consolidar i ampliar aquestes habilitats en l'alumnat del programa formatiu de grau en Comunicació, partint d'una reflexió teòrica i conceptual, complementada amb un programa d'exercicis i pràctiques. El programa no només incideix en els coneixements i les habilitats purament escripturals, sinó que també aborda aspectes íntimament relacionats amb aquestes, relatius a tot el procés de producció i comercialització de llibres (industria editorial), tant en paper com en format e-book.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Reconeix en un text característiques que el configuren com a tal en lingüística textual
Reconeix en un text elements que constitueixen la ideologia del discurs
Reconeix recursos literaris que figuren en un text
Aplica recursos literaris a l’escriptura
Coneix textos d’escriptors-periodistes clàssics i actuals en llengua catalana, d’Antoni Rovira i Virgili a Quim Monzó
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Escriptura creativa? Definicions i aproximacions al fet d’escriure. Conceptes i terminologia
2. La "dificultat" de l'escriptura
3. La generació d’idees, l’estructura i la composició
4. L’estil i el vocabulari
5. Tècniques de reproducció del discurs aliè
6. L’art de la titulació i els microtextos
7. La reescriptura i l’edició
8. L’art de la traducció
9. Nocions de compaginació: la dimensió visual dels textos
10. Com publicar: des del blocaire a l’editor professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
B6
C4
28 29 57
Treballs
A4
B6
C4
0 38 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
B6
C4
30 20 50
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius Sessions presencials a l'aula ordinària, presentació de conceptes, teories i coneixements diversos.
Treballs Elaboració de quatre ressenyes obligatòries de sengles llibres.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques presencials a l'aula ordinària i a l'aula d'ordinadors.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada a petició de l'estudiant.

Atenció personalitzada
Descripció
Les tutories individuals es faran a petició de l'estudiant. A banda el professor atendrà consultes a través de telèfon i/o correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
B6
C4
Sessions teòrico-conceptuals a l'aula. 30%
Treballs
A4
B6
C4
Lectura de quatre llibres i elaboració de sengles ressenyes crítiques 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
B6
C4
Pràctiques a l'aula ordinària i a l'aula d'informàtica 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Es proporcionaran a principi de curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent