IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) DOCUMENTARY AND ADVERTISING PHOTOGRAPHY Code 12244205
Study programme
Bachelor's Degree in Journalism (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional Fourth 1Q
2Q
Language
Anglès
Castellà
Department Communication Studies
Coordinator
ELIAKIM , MAOZ AVRAHAM
E-mail maozavraham.eliakim@urv.cat
Lecturers
ELIAKIM , MAOZ AVRAHAM
Web
General description and relevant information The course, taught in English Q1 and Spanish Q2, offers an understanding of the photographic medium and its peculiarities as a documentary and advertising tool. The course is involving practical and theory elements. This course combines classroom-based training and on-line practices in a percentage yet to be determined. At the beginning of the course, the calendar with all the planned teaching activities (with schedules and spaces) will be available on Moodle.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A6 Produir productes periodístics audiovisuals aplicant la gramàtica específica del so i de la imatge fixa i en moviment i dominant els aspectes bàsics de la producció, el guionatge, el muntatge i la postproducció de programes i productes audiovisuals periodístics.
Type B Code Competences Transversal
 CT2 Managing information and knowledge through the efficient use of IT.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A6 Coneix les possibilitats expressives, estètiques i informatives de la fotografia aplicada a l’àmbit periodístic
Adquireix la terminologia i els conceptes pertinents
Exerceix amb fonament la crítica de fotografia
Coneix la història i l’evolució de la fotografia documental i publicitària
Es capacita en l’ús de l’equip fotogràfic professional, en les tècniques i tecnologies de retoc fotogràfic d’edició fotogràfica
Apropa els alumnes a la realitat del fotoperiodisme i de la fotografia publicitària en les diferents vessants laborals
Type B Code Learning outcomes
 CT2 Master the tools for managing their own identity and activities in a digital environment.
Search for and find information autonomously with criteria of reliability and relevance.
Organize information with appropriate tools (online and face-to-face) so that they can carry out their academic activities.
Produce information with tools and formats appropriate to the communicative situation and with complete honesty.
Use IT to share and exchange information.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Course Introduction.

2. Basic photographic techniques. 2. How to create an image. Different camera types. Camera controls. Lenses and other accessories. Types of light - Quantity VS quality.
3. The uniqueness of photography as a medium. 3. Point of view, layering your composition and the choice to include or exclude elements from it. The narrative resources of documentary photography and advertising.
4. Working as a photojournalist and commercial photographer. 4. Photography genres and it's audience.
5. Documentary and advertising photography history.
6. Digital photography. 6. Post-production. introduction to digital photography in the documentary and advertising sectors. Ethics Vs Advertising. Photoshop - post production.
7. Critics and debates regarding photojournalism and commercial photography.
8. Working as a commercial photographer: getting your clients and developing your photography business.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
5 0 5
Lecture
A6
26 0 26
Laboratory practicals
A6
14 4 18
IT-based practicals in computer rooms
CT2
5 20 25
IT-based practicals
A6
CT2
1 49 50
Personal attention
1 0 1
 
Extended-answer tests
A6
CT2
0 10 10
Practical tests
A6
CT2
0 10 10
Practical tests
A6
CT2
0 5 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura: continguts, sistema d'avaluació, funcionament de les pràctiques etc.
Lecture Sessions prèvies a la realització de cada pràctica en les que s'introduirà a l'alumnat les qüestions tècniques a desenvolupar, així com els diversos continguts de caire teòric.
Laboratory practicals Pràctiques de fotografia documental i publicitària en les que els alumnes desenvoluparan treballant en grup els diferents aspectes presentats a les classes magistrals
IT-based practicals in computer rooms Pràctiques de tractament digital de la imatge; retoc fotogràfic i edició
IT-based practicals Pràctiques d'il·luminació i exposició
Personal attention Tutories destinades al seguiment de la feina individual

Personalized attention
Description

Students will be given individual and/or group tutorials during which they can resolve any questions that may have about the subject. Tutorials may be face-to-face or online. At the start of the academic year, students will be informed about how these personalised tutorials will take place (timetables, whether they will be face-to-face, by email, Moodle, etc.).


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Practical tests
A6
CT2
Realització i presentació d'un book. 40%
Practical tests
A6
CT2
Participació a les sessions magistrals i tallers. 20%
Extended-answer tests
A6
CT2
Participació a les sessions magistrals i tallers. 40%
Others  
 
Other comments and second exam session

Test 1 Call

Students need to pass the following units:

  • Portfolio's Creation and Presentation according to themes (40%)
  • Test (40%)
  • Participation in sessions (20%).
  • Note that attendance is mandatory for the nature of the course.

Test 2 Call

Consist in the recovery of those elements that have not been approved in the first call.
To participate in the Second Round:

Had participated in the first test and have submitted at least a portion of the portfolio.


Sources of information

Basic BAEZA, P., Por una función crítica de la fotografía de prensa, Gustavo Gili, 2001, Barcelona
FREUND, G., La fotografía como documento social, Gustavo Gili, 1976, Barcelona
DAWN, A, Fotomontaje, Barcelona Gustavo Gili, 2002, Barcelona
ANG, T, La fotografía digital [guía para la creación y manipulación de imágenes], Blume, 2003, Barcelona

Complementary

ABREU SOJO C. Los géneros periodísticos fotográficos. Barcelona: CIMS 97, 1998.

BARTHES R. La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 1982.

BERGER, J. y Jean MOHR. Otra manera de contar. Barcelona: Gustavo Gili, 1980.

BUELL, H. Moments. The Pulitzer Prize-Winning Photographs. A visual chronicle of our time. Könemann, 2000.

CANGA LAREQUI, J. Diseño periodístico en prensa diaria. Barcelona: Bosch, 1994.

HILL, P y COOPER, T. Diálogo con la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2001.

HOPE, T. Fotoperiodismo. Blanco y negro. Barcelona: Omega, 2002.

KEENE, M. Práctica de la fotografía de prensa. Barcelona: Paidós Comunicación, 1995.

LANGFORD M. Enciclopedia completa de la fotografía. Madrid: Hermman Blume, 1983.

____ Fotografía básica. Iniciación a la fotografía profesional. Barcelona: Omega, 1978.

LEDO, M. Documentalismo fotográfico. Madrid: Cátedra, 1998.

LLISTAR, M. La imagen fotográfica en la cultura digital. Barcelona: Paidós, 1997.

NEWHALL, B.  Historia de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.

SALVAT. Enciclopedia Práctica de la Fotografía (10 volúmenes). Barcelona: Salvat 1979.

SONTAG, S. Davant el dolor dels altres. Barcelona: Proa, 2003.

TAUSK, P. Historia de la fotografía en el siglo XX. Barcelona: Gustavo Gili,1978

VV.AA. La fotografía documental, Life la fotografía. Barcelona: Salvat, 1976. 

VILCHES, L. Teoría de la imagen periodística. Barcelona: Paidós Comunicación, 1993. 

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.