DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) GLOBALITZACIÓ, CULTURA I SOCIETAT Codi 12244206
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant Aquest curs es realitza completament en anglès i té un to reflexiu. El curs està enfocat als debats actuals sobre la globalització i els seus impactes culturals i socials. L’assignatura proposa una aproximació teòrica a conceptes com el ‘xoc de civilitzacions’, ‘la societat líquida’, ‘la postmodernitat’, ‘el postnacionalisme’, ‘la cultura de consum’, o el ‘cosmopolitisme’. Els estudiants desenvolupen els seus avenços sobre lectures i l’anàlisi cultural (cinema i mitjans) amb un domini sobre aquests conceptes i una llista d’autors. Els estudiants apliquen aquest coneixement sobre un ventall d’assajos a produir (escrits i audiovisuals). Aquesta és una assignatura especialment dirigida als estudiants que tinguin objectius d’investigació en els camps de la cultura i els mitjans, en un entorn internacional. L’anglès és la llengua habitual per a les comunicacions, els lliuraments d’activitats, pràctiques i contribucions a classe. Així, s’espera un bon domini de l’anglès (B2) per a poder seguir el curs satisfactòriament. El curs també pressuposa habilitats per a la producció de mitjans, incloent fotografia i vídeo curt. L’assistència a classe és necessària i no és compatible amb d’altres matèries a la mateixa franja horària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Adquirir sensibilització pels temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquireix la capacitat d’analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
S'introdueix en els conceptes sociològics per explicar la realitat social
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 Comprèn la sostenibilitat des d’una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes

Continguts
Tema Subtema
1. Un món globalitzat? Temes clau 1.1. Un xoc de civilitzacions?
1.2. Multiculturalitat, concepte i crítica.
1.3. Representant societats plurals
1.4. identitat nacional i nacionalisme banal
2. Un món líquid? Més qüestions 2.1. Societat líquida i cultura líquida
2.2. De la modernitat a la postmodernitat
2.3. Cosmopolitisme
2.4. Cultura de consum: consum polític i nacionalisme de consum
3. Mitjans, mercats i el global com a 'localització' 3.1. World music i world cinemas
3.2. Formats de TV: hibridació i adaptació cultural
3.3. Cultura transnacional: de Disney al FC Barcelona
3.4. Deterritorialització, no-llocs i patrimoni cultural
4. Hegemonia revisitada 4.1. El vell concepte d'hegemonia
4.2. Societat xarxa i poder
4.3. Geopolítica de la cultura: softpower
4.4. Riscs, escalfaments globals, sostenibilitats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
30 0 30
Treballs
A1
11 33 44
Presentacions / exposicions
A1
10 8 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
A1
B7
4 30 34
Proves mixtes
A1
2 19 21
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Assaig/Producció
Presentacions / exposicions Exposicions a classe
Atenció personalitzada El seguiment tutoritzat de la feina de l'estudiant

Atenció personalitzada
Descripció
Durant el curs hi haurà tutories personalitzades per resoldre dubtes i guiar la feina dels estudiants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
Assaig sobre les temàtiques tractades 30%
Proves pràctiques
A1
B7
Producció: àudio, vídeo, slide... 30%
Proves mixtes
A1
Examen 30%
Altres  

És important l'assistència i participació a la classe.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants han de lliurar els treballs en el calendari estipulat. Per a la segona convocatòria els estudiants han de lliurar els mateixos treballs i afegir el pes de l'assistència i participació a l'examen (40%).


Fonts d'informació

Bàsica

Aronzyck, M (2013) Branding the nation. The global business of national identity. Oxford & New York: Oxford University Press.

Auge, M. (2002) In the metro. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Bauman, Z. (2003) Liquid love. Cambridge: Polity Press.

Bauman, Z. (2007) Liquid times. Cambridge: Polity Press.

Beck, U (1994) Reflexive modernization. Stanford (CA): Stanford University Press.

Beck, U (2004) World at risk. Cambridge: Polity Press.

Billig, M. (1995) Banal nationalism. London & Thousand Oaks (CA): Sage.

Bohlman, Ph. (2002) World music. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

Castells, M. (2013) Communication power. Oxford. Oxford University Press.

Denninson, S. & Lim, S. H. (2006) Remapping World Cinema. Identity, culture and politics. Londres: Wallflower Press.

Duricková, N. & Newman, K. (2010) World cinemas, transnational perspectives. New York: Routledge.

Erikssen, Th. H. (2014) Globalization. Key Concepts. London: Bloomsbury.

Featherstone, M. (1991) Consumer culture and postmodernism. London: Sage.

Fukuyama, F. (1992) The end of history and the last man. New York: Avon books.

Hopper, P. (2007) Understanding cultural globalization. Cambridge. Polity Press.

Huntington, S. P. (1996) The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York, Simon & Schuster, 1996.

Kymlicka, W. (1999) Multicultural citizenship. A liberal theory of community rights. Oxford: Claredon.

Lule, J. (2012) Globalization and the media. Lanham: Rowman and Littlefield.

Martel, F. (2010) Mainstream : enquête sur cette culture qui plaît à tout le monde. Paris: Flammarion.

Nye, J. (2004) Soft-power. The means to sucess in world politics. New York: Public Affairs.

Storey, J. (2004) Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction. Athens: The University of Georgia Press.

Turner, G. & Tay, J. 2009  (eds) Television Studies After TV. Understanding television in the Post-Broadcast era. London: Routledge.

Žižek, S. (2011) Living in the End Times. London: Verso.

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
L'assignatura implica un coneixement de l'anglès que permeti la lectura, l'escriptura i la conversa a classe. Es requereix un domini mitjà de producció audiovisual.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent