DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PERIODISME ESPECIALITZAT Codi 12244219
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PRADES TENA, JORDI
Adreça electrònica jordi.prades@urv.cat
Professors/es
PRADES TENA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Periodisme Especialitzat II és una assignatura eminentment pràctica que orienta l'estudiant en la praxi periodística en el camp del periodisme ambiental i els seus vincles amb el desenvolupament i la sostenibilitat. Es posa el focus en la comunicació i la divulgació relacionades amb el medi ambient, la salut, l'alimentació, la biotecnologia i les seves connexions amb la ciència i la societat del risc. És per tant una aproximació eclèctica i transversal que prepara els estudiants en el darrer semestre del grau per tal de planificar i produir continguts periodístics i de comunicació corporativa, així com per gestionar la informació ambiental dirigida als mitjans de comunicació i a les empreses, en particular, i també al públic de masses en general. Les classes magistrals exposen conceptes relacionats amb el marc teòric de l'assignatura; les classes pràctiques donen pautes generals per seleccionar els temes, buscar fonts d'informació, planificar la producció i buscar les plataformes i públics adients. Les pràctiques (assajos, entrevistes i reportatges) es caracteritzen per la flexibilitat de cara a planificar les proves i treballar de forma autònoma, tot marcant els objectius que s'han d'aconseguir al llarg del curs. Aquesta assignatura està especialment dirigida als estudiants de periodisme que vulguin enfocar el seu futur professional als àmbits del periodisme i la comunicació ambiental, científica i tecnològica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix els aspectes bàsics de les grans tipologies de temes científics que generen interès periodístic
Adquireix els coneixements i les tècniques necessàries per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte en els àmbits científic i social
Desenvolupa el sentit ètic i de responsabilitat social a l’hora d’enfrontar-se a la cobertura periodística en temes científics controvertits
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’acord amb una sistemàtica
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. La mediatització de la ciència i el rol del periodisme
2. Medi ambient i sostenibilitat. Fonaments.
3. El conflicte ambiental. Actors i escenaris.
4. Modernització ecològica vs. ecologia política.
Justícia ambiental i justícia ecològica.
5. Ciència i indústria cultural. Sessió de jocs.
6. Revistes especialitzades i fonts d'informació. Gimcana formativa al CRAI.
7. Espectacularització, ciència ficció i pseudociència.
8. Assajos, entrevistes, reportatges i documentals.
9. Socialització de la ciència i divulgació científica.
10. La xarxa: bloggers, youtubers i altres tendències

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
C5
14 14 28
Presentacions / exposicions
A7
C5
15 30 45
Treballs
A7
B4
24 46 70
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En les primeres sessions de l'assignatura s'explica el funcionament i avaluació de l'assignatura, així com els seus continguts.
Sessió Magistral En aquestes sessions es desenvolupa el contingut teòric del curs.
Presentacions / exposicions En aquestes sessions, els alumnes exposen els seus treballs individualment i/o en grup.
Treballs Els treballs consisteixien en la realització d'un assaig crític, d'una entrevista a un investigador i d'un reportatge científic.
Atenció personalitzada Durant el curs s'ofereixen tutories personalitzades per preparar els treballs i les exposicions.

Atenció personalitzada
Descripció
Es calendaritzen tutories personalitzades amb el professor per preparar pràctiques i exposicions

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A7
C5
Proves i/o debats (P1, P2 i P3) + Assaig final (P4) 25%
Treballs
A7
B4
Entrevista P5 (25%) + Reportatge P6 (50%) 75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

IMPORTANT. Les proves d'avaluació continuada requereixen assistència a visionats i debats.

Avaluació final (AF)

Els estudiants que no presentin les proves abans esmentades o que no les superin, les hauran de presentar en segona convocatòria per superar l'avaluació final.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Referències bàsiques

Bryson, Bill (2003). Una breve historia de casi todo. RBA Libros, S.A. Barcelona. Disponible a: file:///C:/Users/52601083-Z/Desktop/Bryson,%20Bill%20-%20Una%20breve%20historia%20de%20casi%20todo%20[R1].pdf

Estupinyà, Pere (2010) El ladrón de cerebros. Compartiendo el conocimiento científico con las mentes más brillantes. Barcelona. Debate.

Martínez Alier, Joan; Wagensberg, Jorge. (2017). Solo tenemos un planeta. Sobre la harmonía de los humanos con la naturaleza. Icaria S.A. Barcelona.

Pigem, Jordi (2010). Revalorar el món. Els valors de la sostenibilitat. Papers de sostenibilitat. Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible. Generalitat de Catalunya. Disponible a: http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Publicacions/pds_15_web.pdf

Punset, Eduard (2004) Cara a cara con la vida, la mente y el universo: conversaciones con los grandes científicos de nuestro tiempo. Barcelona. Destino.

Altres referències 

Bauer, Martin W. & Buchi, Massimiano (2007) Journalism, Science and Society. Science communication between news and public relations. London & New York. Routledge.

Calvo Hernando, Manuel (1997) Manual de periodismo científico. Barcelona: Bosch.

Carbonell, Eudald; Sala, Robert (2002) Encara no som humans: Propostes d'humanització per al tercer mil·leni. Empúries.

Carbonell, Eudald i Hortolà, Policarp (2010) Entender la ciencia desde dentro (o por lo menos intentarlo). Tarragona. Publicacions URV.

Duran, Xavier (2011) Per què les lleones no els prefereixen rossos? : (i seixanta curiositats científiques més). Barcelona: Columna.

Elías, Carlos (2008) Fundamentos de periodismo científico y divulgación mediática. Madrid. Alianza.

Goldacre, Ben (2012) Mala ciencia. No te dejes engañar por curanderos, charlatanes y otros farsantes. Barcelona: Espasa.

Gore, Al (2007) Una verdad incómoda. La crisis planetaria y el calentamiento global y cómo afrontarla. Barcelona. Gedisa.

Laborda, Jorge (2006) Las mil y una bases del ADN y otras historias científicas. Madrid. Hélice. (ebook).

León, Bienvenido (2010) Ciencia para la televisión: el documental científico y sus claves. Barcelona. Ediuoc.

Ramentol, Santiago (2000) Els silencis de la ciència. València: 3i4.

 

Revistes

Catalan Journal of Communication & Cultural Studies

Comunicar

Environmental Communication

Public Understanding of Science

Science Communication

 

Webgrafia

 

10 blocs de ciència: http://es.labs.teads.tv/top-blogs/ciencia

Associació Catalana de Comunicació Científica: http://www.accc.cat/

Ciència al Metropol: http://www.comciencia.urv.cat/ciencia-al-metropol/Comciència

Comciència URV: http://www.comciencia.urv.cat/

FECYT: http://www.fecyt.es/

Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació: http://www.fundaciorecerca.cat/

Generació Digital, TV3: http://www.ccma.cat/tv3/generacio-digital/

Percepción social de la ciencia y la tecnología (2015): http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Prensa/NOTAS_PRENSA/2015/Dossier_PSC_2015.pdf

Piguem, Jordi. Revalorar el món. Els valors de la sostenibilitat. http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Publicacions/pds_15_web.pdf

Què, qui, com, TV3: http://www.ccma.cat/tv3/quequicom/

Popular Science: http://www.popsci.com/

Redes RTVE: http://www.rtve.es/television/redes/

Wolframio: http://www.etseq.urv.es/wolframio/

Bergoglio, J.M. (2015). Laudatio si: http://w2.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
IMPORTANT. Les proves d'avaluació continuada requereixen assistència a visionats i debats i la realització de les pràctiques puntuables i no puntuables.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent