IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) SPECIALIZED JOURNALISM Code 12244219
Study programme
Bachelor's Degree in Journalism (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional 2Q
Language
Català
Department Communication Studies
Coordinator
PRADES TENA, JORDI
E-mail jordi.prades@urv.cat
Lecturers
PRADES TENA, JORDI
Web
General description and relevant information This subject focuses on environmental journalism and its relationships with sustainable development. Main contents are related to the environment, health, food, biotechnology and their links with science and the risk society. Therefore it is a multidisciplinar approach to the practice of journalism that aims to prepare students both to plan and produce contents and to manage information for media and companies as well as for the whole audiences. General concepts are provided at theoretical level; practices (essays, interviews and reports) are flexible in order to help students to plan and work in an autonomous manner and to accomplish the objectives of the subject through the course. This subject is addressed to the students which aim to focus their career in the fields of the environmental journalism and the science and technological communication.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A7 Coneix els aspectes bàsics de les grans tipologies de temes científics que generen interès periodístic
Adquireix els coneixements i les tècniques necessàries per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte en els àmbits científic i social
Desenvolupa el sentit ètic i de responsabilitat social a l’hora d’enfrontar-se a la cobertura periodística en temes científics controvertits
Type B Code Learning outcomes
 B4 Use data to take correct decisions.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’acord amb una sistemàtica
Type C Code Learning outcomes
 C5 Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.

Contents
Topic Sub-topic
1. The mediatization of science and the role of journalism
2. Sustainability and the environment. Fundamentals.
3. The environmental conflict. Actors and scenarios.
4. Ecological modernization vs. political ecology. Environmental and ecological justice
5. Science and cultural industries. Games session.
6. Science journals and information sources. Gymkhana session.
7. Spectacularization, science fiction and pseudoscience.
8. Essays, interviews, reportages and documentaries.
9. Socialization of science
10. Bloggers, youtubers and new trends.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
A7
C5
14 14 28
Presentations / oral communications
A7
C5
15 30 45
Assignments
A7
B4
24 46 70
Personal attention
5 0 5
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities En les primeres sessions de l'assignatura s'explica el funcionament i avaluació de l'assignatura, així com els seus continguts.
Lecture En aquestes sessions es desenvolupa el contingut teòric del curs.
Presentations / oral communications En aquestes sessions, els alumnes exposen els seus treballs individualment i/o en grup.
Assignments Els treballs consisteixien en la realització d'un assaig crític, d'una entrevista a un investigador i d'un reportatge científic.
Personal attention Durant el curs s'ofereixen tutories personalitzades per preparar els treballs i les exposicions.

Personalized attention
Description
Es calendaritzen tutories personalitzades amb el professor per preparar pràctiques i exposicions

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Presentations / oral communications
A7
C5
Proves i/o debats (P1, P2 i P3) + Assaig final (P4) 25%
Assignments
A7
B4
Entrevista P5 (25%) + Reportatge P6 (50%) 75%
Others  
 
Other comments and second exam session

IMPORTANT. Les proves d'avaluació continuada requereixen assistència a visionats i debats.

Avaluació final (AF)

Els estudiants que no presentin les proves abans esmentades o que no les superin, les hauran de presentar en segona convocatòria per superar l'avaluació final.


Sources of information

Basic , , ,

Referències bàsiques

Bryson, Bill (2003). Una breve historia de casi todo. RBA Libros, S.A. Barcelona. Disponible a: file:///C:/Users/52601083-Z/Desktop/Bryson,%20Bill%20-%20Una%20breve%20historia%20de%20casi%20todo%20[R1].pdf

Estupinyà, Pere (2010) El ladrón de cerebros. Compartiendo el conocimiento científico con las mentes más brillantes. Barcelona. Debate.

Martínez Alier, Joan; Wagensberg, Jorge. (2017). Solo tenemos un planeta. Sobre la harmonía de los humanos con la naturaleza. Icaria S.A. Barcelona.

Pigem, Jordi (2010). Revalorar el món. Els valors de la sostenibilitat. Papers de sostenibilitat. Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible. Generalitat de Catalunya. Disponible a: http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Publicacions/pds_15_web.pdf

Punset, Eduard (2004) Cara a cara con la vida, la mente y el universo: conversaciones con los grandes científicos de nuestro tiempo. Barcelona. Destino.

Altres referències 

Bauer, Martin W. & Buchi, Massimiano (2007) Journalism, Science and Society. Science communication between news and public relations. London & New York. Routledge.

Calvo Hernando, Manuel (1997) Manual de periodismo científico. Barcelona: Bosch.

Carbonell, Eudald; Sala, Robert (2002) Encara no som humans: Propostes d'humanització per al tercer mil·leni. Empúries.

Carbonell, Eudald i Hortolà, Policarp (2010) Entender la ciencia desde dentro (o por lo menos intentarlo). Tarragona. Publicacions URV.

Duran, Xavier (2011) Per què les lleones no els prefereixen rossos? : (i seixanta curiositats científiques més). Barcelona: Columna.

Elías, Carlos (2008) Fundamentos de periodismo científico y divulgación mediática. Madrid. Alianza.

Goldacre, Ben (2012) Mala ciencia. No te dejes engañar por curanderos, charlatanes y otros farsantes. Barcelona: Espasa.

Gore, Al (2007) Una verdad incómoda. La crisis planetaria y el calentamiento global y cómo afrontarla. Barcelona. Gedisa.

Laborda, Jorge (2006) Las mil y una bases del ADN y otras historias científicas. Madrid. Hélice. (ebook).

León, Bienvenido (2010) Ciencia para la televisión: el documental científico y sus claves. Barcelona. Ediuoc.

Ramentol, Santiago (2000) Els silencis de la ciència. València: 3i4.

 

Revistes

Catalan Journal of Communication & Cultural Studies

Comunicar

Environmental Communication

Public Understanding of Science

Science Communication

 

Webgrafia

 

10 blocs de ciència: http://es.labs.teads.tv/top-blogs/ciencia

Associació Catalana de Comunicació Científica: http://www.accc.cat/

Ciència al Metropol: http://www.comciencia.urv.cat/ciencia-al-metropol/Comciència

Comciència URV: http://www.comciencia.urv.cat/

FECYT: http://www.fecyt.es/

Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació: http://www.fundaciorecerca.cat/

Generació Digital, TV3: http://www.ccma.cat/tv3/generacio-digital/

Percepción social de la ciencia y la tecnología (2015): http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Prensa/NOTAS_PRENSA/2015/Dossier_PSC_2015.pdf

Piguem, Jordi. Revalorar el món. Els valors de la sostenibilitat. http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Publicacions/pds_15_web.pdf

Què, qui, com, TV3: http://www.ccma.cat/tv3/quequicom/

Popular Science: http://www.popsci.com/

Redes RTVE: http://www.rtve.es/television/redes/

Wolframio: http://www.etseq.urv.es/wolframio/

Bergoglio, J.M. (2015). Laudatio si: http://w2.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html

Complementary

Recommendations


 
Other comments
IMPORTANT. Students must attend classes and make both scoring and non-scoring works.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.