DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PERIODISME ESPECIALITZAT Codi 12244219
Ensenyament
Grau en Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PRADES TENA, JORDI
Adreça electrònica jordi.prades@urv.cat
Professors/es
PRADES TENA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Periodisme Especialitzat és una assignatura eminentment pràctica que orienta l'estudiant en la praxi periodística en el camp del periodisme ambiental i els seus vincles amb el desenvolupament i la sostenibilitat. Es posa el focus en la comunicació i la divulgació relacionades amb el medi ambient, la salut, l'alimentació, la biotecnologia i les seves connexions amb la ciència i la societat del risc. És per tant una aproximació eclèctica i transversal que prepara els estudiants en el darrer semestre del grau per tal de planificar i produir continguts periodístics i de comunicació corporativa, així com per gestionar la informació ambiental dirigida als mitjans de comunicació i a les empreses, en particular, i també al públic de masses en general. Les classes magistrals exposen conceptes relacionats amb el marc teòric de l'assignatura; les classes pràctiques donen pautes generals per seleccionar els temes, buscar fonts d'informació, planificar la producció i buscar les plataformes i públics adients. Les pràctiques (assajos, entrevistes i reportatges) es caracteritzen per la flexibilitat de cara a planificar les proves i treballar de forma autònoma, tot marcant els objectius que s'han d'aconseguir al llarg del curs. Aquesta assignatura està especialment dirigida als estudiants de periodisme que vulguin enfocar el seu futur professional als àmbits del periodisme i la comunicació ambiental, científica i tecnològica. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix els aspectes bàsics de les grans tipologies de temes científics que generen interès periodístic
Adquireix els coneixements i les tècniques necessàries per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte en els àmbits científic i social
Desenvolupa el sentit ètic i de responsabilitat social a l’hora d’enfrontar-se a la cobertura periodística en temes científics controvertits
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La mediatització de la ciència i el rol del periodisme
------------
LECTURES:
- Knowledege-based journalism.
- The media in the labs, and the labs in the media.
______________________________________________
INTRODUCCIÓ:
- Què tenen de científic les ciències socials?
- La ciència: percepció i inestabilitat.
- Ciència i filosofia.
_______________________________________________


2. D'on venim?
- Medi ambient i sostenibilitat (fonaments).
- Els valors de la sostenibilitat.
- Laudatio si
--------------
- Les tres cultures (científica, mediàtica, popular)
- Ciència ficció i distopies.
-----------------------------
VISIONAT P1: Una verdad muy incómoda.
_____________________________________________
LECTURES DEBAT 1: Ciència, humanitats i tecnologia.
- Environmental Communication and Science Communication.
- El mago y el científico.
- Les ciències i les humanitats.
- On environmentalism.
---------------------------
PRÀCTICA DEL PAPER AL NEWSPAPER
______________________________________________
3. On som? Com hem arribat fins aquí?
- El conflicte ambiental. Actors i escenaris.
-----------------------------------------------
- Comunicar la ciència. Del fet científic a la notícia (simple scribe).
-----------------
VISIONAT DEBAT 2: How to change the world.
_____________________________________________
DEBAT 1. Ciència, humanitats i tecnologia. Lectures:
---------------------------
PRÀCTICA DEL PAPER AL NEWSPAPER
_________________________________________
4. On anem? Modernització ecològica i ecologia política.
--------------------------------------------------
VISIONAT: Decàleg COVID-19 (E. Carbonell).
_____________________________________________
La sostenibilitat ambiental.
El desenvolupament sostenible.
Justícia ambiental i justícia ecològica.
------------------------------------------
DEBAT 2. How to change the world.
___________________________________
5. Ciència i indústria cultural.
--------------------------------
VISIONAT P2: The big bang theory.
___________________________________

Representacions socials de la ciència i la tecnologia.
------------
LECTURES DEBAT 3: Sostenibilitat, desenvolupament i valors:
- El futur és verd.
- Pànikar.
- E. Carbonell (Encara no som humans / Els somnis de l'evolució).
-----------------------
PRÀCTICA DEL PAPER AL NEWSPAPER
___________________________________________
6. Revistes especialitzades i fonts d'informació.
El llenguatge de la comunicació científica (retòrica; tradicions, escoles i autors; argot).
---------------------------------------
Recerca en comunicació i comunicació de la recerca.
____________________________________
Recursos del CRAI.
--------------------
DEBAT 3: Sostenibilitat, desenvolupament i valors.
---------------------------------------------------------
LECTURES DEBAT 4: Periodisme científic i científics divulgadors:
- Trust in science, not in scientists / Estem fent divulgació acientífica (Pere Estupinyà).
- Conflictos y complicidades entre científicos y periodistas.
- Un panorama canviant per als mitjans de comunicació.
- Les dues cultures.
___________________________________________
7. Espectacularització, ciència ficció i pseudociència.
---------------------------------------------------------
VISIONAT: Pseudociencias y credulidad
VISIONAT P3: Y tú que sabes.
_________________________________________
DEBAT 4: Periodisme científic i científics divulgadors.
__________________________________________
8. Assajos, entrevistes, reportatges i documentals.
_________________________________________
PRÀCTICA DEL PAPER AL NEWSPAPER
_______________________________
9. Socialització de la ciència i divulgació científica.
-------------------------------------------------------
VISIONAT: Com va la vida?
_______________________________________
LECTURES DEBAT 5: Ciència i mitjans 2.0:
- La conquesta del lector.
- Ciència, públic i nous mitjans.
- Science communication reconsidered.
- Internet matarà o salvarà la premsa científica?
_______________________________________
10. La xarxa: bloggers, youtubers i altres tendències.
-------------------------------------------------------------
VISIONAT: El convidat.
DEBAT 5: Ciència i mitjans 2.0.
-----------------------------------
Xarxes socials per a científics (ResearchGate, Academia.edu).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
CT6
CT7
15 15 30
Presentacions / exposicions
A7
CT6
CT7
15 30 45
Treballs
A7
CT6
CT7
15 46 61
Atenció personalitzada
12 0 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En les primeres sessions de l'assignatura s'explica el funcionament i avaluació de l'assignatura, així com els seus continguts.
Sessió Magistral En aquestes sessions es desenvolupa el contingut del curs a través de classes teòriques, comentaris de lectures i visionats de documentals, vídeos i altres recursos audiovisuals.
Presentacions / exposicions En aquestes sessions, els alumnes exposen els seus treballs individualment i/o en grup.
Treballs Els treballs puntuables consisteixien a realitzar un assaig crític, una entrevista a un investigador i un reportatge.
Atenció personalitzada Durant el curs s'ofereixen tutories personalitzades per preparar els treballs i les exposicions.

Atenció personalitzada
Descripció

El professor destinarà temps per a possibles dubtes, consultes, etc.

Durant el curs s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual.
A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A7
CT6
CT7
Proves i/o debats (P1, P2 i P3) + Assaig final (P4) 25%
Treballs
A7
CT6
CT7
Entrevista P5 (25%) + Reportatge P6 (50%) 75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Referències bàsiques

Bryson, Bill (2003). Una breve historia de casi todo. RBA Libros, S.A. Barcelona. Disponible a: file:///C:/Users/52601083-Z/Desktop/Bryson,%20Bill%20-%20Una%20breve%20historia%20de%20casi%20todo%20[R1].pdf

Estupinyà, Pere (2010) El ladrón de cerebros. Compartiendo el conocimiento científico con las mentes más brillantes. Barcelona. Debate.

Estupinyà, Pere (2020) A vivir la ciencia. Las pasiones que despierta el conocimiento. Debate.

Martínez Alier, Joan; Wagensberg, Jorge. (2017). Solo tenemos un planeta. Sobre la harmonía de los humanos con la naturaleza. Icaria S.A. Barcelona.

Pigem, Jordi (2010). Revalorar el món. Els valors de la sostenibilitat. Papers de sostenibilitat. Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible. Generalitat de Catalunya. Disponible a: http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Publicacions/pds_15_web.pdf

Punset, Eduard (2004) Cara a cara con la vida, la mente y el universo: conversaciones con los grandes científicos de nuestro tiempo. Barcelona. Destino.

Altres referències 

Bauer, Martin W. & Buchi, Massimiano (2007) Journalism, Science and Society. Science communication between news and public relations. London & New York. Routledge.

Burnett, Dean (2016) El cerebro idiota. Un neurocientífico nos explica las imperfecciones de nuestra materia gris. Planeta.

Calvo Hernando, Manuel (1997) Manual de periodismo científico. Barcelona: Bosch.

Carbonell, Eudald; Sala, Robert (2002) Encara no som humans: Propostes d'humanització per al tercer mil·leni. Empúries.

Carbonell, Eudald i Hortolà, Policarp (2010) Entender la ciencia desde dentro (o por lo menos intentarlo). Tarragona. Publicacions URV.

Duran, Xavier (2011) Per què les lleones no els prefereixen rossos? : (i seixanta curiositats científiques més). Barcelona: Columna.

Elías, Carlos (2008) Fundamentos de periodismo científico y divulgación mediática. Madrid. Alianza.

Goldacre, Ben (2012) Mala ciencia. No te dejes engañar por curanderos, charlatanes y otros farsantes. Barcelona: Espasa.

Gore, Al (2007) Una verdad incómoda. La crisis planetaria y el calentamiento global y cómo afrontarla. Barcelona. Gedisa.

Klein, Naomi (2015). Esto lo cambia todo. El capitalismo contra el clima. Paidós.

Laborda, Jorge (2006) Las mil y una bases del ADN y otras historias científicas. Madrid. Hélice. (ebook).

León, Bienvenido (2010) Ciencia para la televisión: el documental científico y sus claves. Barcelona. Ediuoc.

Punset, Eduard (2005) El viatge a la felicitat. Les noves claus científiques. Columna.

Ramentol, Santiago (2000) Els silencis de la ciència. València: 3i4.

Wilson, E.O. (2007) La creació. Una crida per salvar la vida a la Terra. Empúries.

Revistes

Catalan Journal of Communication & Cultural Studies

Comunicar

Environmental Communication

Public Understanding of Science

Science Communication

 

Webgrafia

 

10 blocs de ciència: http://es.labs.teads.tv/top-blogs/ciencia

Associació Catalana de Comunicació Científica: http://www.accc.cat/

Ciència al Metropol: http://www.comciencia.urv.cat/ciencia-al-metropol/Comciència

Comciència URV: http://www.comciencia.urv.cat/

FECYT: http://www.fecyt.es/

Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació: http://www.fundaciorecerca.cat/

Generació Digital, TV3: http://www.ccma.cat/tv3/generacio-digital/

Percepción social de la ciencia y la tecnología (2015): http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Prensa/NOTAS_PRENSA/2015/Dossier_PSC_2015.pdf

Piguem, Jordi. Revalorar el món. Els valors de la sostenibilitat. http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Publicacions/pds_15_web.pdf

Què, qui, com, TV3: http://www.ccma.cat/tv3/quequicom/

Popular Science: http://www.popsci.com/

Redes RTVE: http://www.rtve.es/television/redes/

Wolframio: http://www.etseq.urv.es/wolframio/

Bergoglio, J.M. (2015). Laudatio si: http://w2.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent