DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRODUCCIÓ DE PROJECTES MULTIMÈDIA Codi 12244221
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
QUILES PASCUAL, ARNAU
Adreça electrònica arnau.quiles@urv.cat
Professors/es
QUILES PASCUAL, ARNAU
Web
Descripció general i informació rellevant Familiaritzar l'alumne amb les eines i les metodologies de la producció multimèdia dins l'entorn de les TIC. Dominar els procediments de disseny, creació i distribució dels productes multimèdia digitals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Dissenyar, planificar i desenvolupar projectes complexos de programes i programacions audiovisuals i de productes interactius de tractament de l’actualitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Coneix els principals paràmetres comunicatius, tecnològics i econòmics que intervenen en un projecte multimèdia
Domina les tècniques i les tecnologies necessàries per a idear i desenvolupar tot tipus de projectes mediàtics multisuport
Domina i sap aplicar els principis bàsics d’usabilitat i arquitectura de la informació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B8 Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema


Introducció a la producció multimèdia
Breu història del multimèdia
Els elements del projecte multimèdia
L'entorn digital
Llenguatge multimèdia Multimèdia i disseny interactiu
El guió multimèdia
Comunicació visual i sonora
Confluència: Audio, Video, Gràfic, Foto, Text, Hipertext
Disseny de la informació multimèdia Contingut, activitat i objecte
Anàlisi, síntesi, navegació
Bases de dades i llibreries
Itinerari interactiu
Disseny de la interfície multimèdia Interfície i usuari
Ergonomia
Entorns 2D i 3D
Dispositius multimèdia
Disseny de la interactivitat Concepte, ús, funcionalitat i estil de l'interactiu multimèdia
Disseny tècnic multimèdia
Programació multimèdia
Realitat augmentada
Tecnologia multimèdia Hardware i Software per a la producció multimèdia
Tecnologies de difusió i distribució multimèdia
Noves tecnologies aplicades als entorns multimèdia: Web, Web TV, Interactive TV, Smartphone, Tablet, Consola, Videojoc, Realitat Virtual, Interfícies físiques
Rich Media
Etapes de la producció multimèdia Organigrama de la producció del projecte multimèdia
Necessitats i rols en la producció multimèdia
Equip i desenvolupament del projecte multimèdia
Productes multimèdia Projectes multimèdia: Artístic, Científic / Recerca, Comercial, Informatiu, Divulgatiu, Entreteniment, Espectacle, Altres...
La indústria multimèdia digital Perspectives de la indústria multimèdia digital
Les noves professions multimèdia
El mercat del multimèdia digital
L'empresa multimèdia
Taller de producció de projectes multimèdia I Creació d'aplicacions multimèdia amb Adobe Experience Design
Taller de producció de projectes multimèdia II Programació d'aplicacions multimèdia amb Processing i Max/MSP/Jitter
VJ en temps real amb Resolume
Taller de producció de projectes multimèdia III Creció d'un Webdoc amb Racontr
Vídeo Interactiu amb Youtube
Projecte final

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
Sessió Magistral
A14
2 2 4
Seminaris
A14
4 4 8
Sessió Magistral
A14
8 4 12
Pràctiques a laboratoris
A14
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis
A14
4 12 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A14
8 8 16
Pràctiques a través de TIC
A14
2 12 14
Treballs
B8
4 12 16
Atenció personalitzada
4 2 6
 
Proves pràctiques
A14
8 12 20
Proves de desenvolupament
A14
B8
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, metodologia, programari i pràctiques
Sessió Magistral Introducció a la producció multimèdia
Seminaris Presentacions a càrrec de professionals de l'indústria multimèdia
Sessió Magistral Exposició de projectes i treballs històrics i rellevants
Pràctiques a laboratoris Tallers, tutorials i pràctiques del programari de producció multimèdia
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució de problemes entorn als exercicis pràctics
Supòsits pràctics/ estudi de casos Estudis de cas
Pràctiques a través de TIC Pràctiques online
Treballs Treballs puntuables
Atenció personalitzada Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Moodle: Seguiment planificat i Pràctiques Correu electrònic: dubtes específics, resolució de problemes de pràctiques i projecte final Presencial: Avaluació i seguiment del projecte final i peticions de l'estudiant

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A14
Pràctiques guiades a laboratoris 30%
Treballs
B8
Entregues de treballs: Tallers pràctics 30%
Proves pràctiques
A14
Projecte final 20%
Proves de desenvolupament
A14
B8
Preparació projecte final 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Pràctiques i Tallers: (60%)
Entrega del projecte en 2ª convocatòria (40%)


Fonts d'informació

Bàsica BOU, Guillem , El guión multimedia , Anaya , 2003
NIELSEN, Jakob , Usabilidad, prioridad en el diseño web , Anaya , 2006
DONDIS, Donis A. , La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual, Gustavo Gili , 2011
RÀFOLS, Rafael; COLOMER, Antoni , Diseño audiovisual , Gustavo Gili , 2012
PANIAGUA, Antonio, Diseño interactivo y multimedia con Flash , Anaya , 2011
POWERS, David , Diseño y desarrollo de aplicaciones , Anaya , 2011
WONG, Wucius , Fundamentos del diseño , Gustavo Gili , 2011
THOMPSON, Jim; BERBANK-GREEN, Bernaby; CUSWORTH, Nic, Videojuegos, Manual para diseñadores gráficos , Gustavo Gili , 2008
MARÍN, Carles, Periodismo audiovisual. Información, entretenimiento y tecnologías multimedia , Gedisa, 2006
HILLEGASS, Aaron; CONWAY, Joe , Desarrollo de aplicaciones para iPhone & iPad , Anaya , 2011
KRUG, Steve , No me hagas pensar , Prentice Hall , 2006
MAEDA, John , Las leyes de la simplicidad , Gedisa , 2012
UBIETO, José Ramón, Trabajo en red , Gedisa , 2011
ROIBAS, María José, Aplicaciones multimedia al método de trabajo por proyectos , Lulu , 2009
MEDINA, Javier, Movilización de fuentes multimedia en entornos inteligentes , EAE , 2011
CASALS, Ricard , Diccionario de diseño multimedia y web , Tecnoteca , 2010
GARRAND, Timothy, Escribir para multimedia y la web, ESCUELA CINE Y VIDEO ANDOAIN, 2009
ALBERICH, Jordi , Grafismo multimedia: Comunicación, diseño, estética , UOC , 2009
URRETAVIZCAYA, Miguel, Nueva Televisión Digital en el Universo Multimedia , Deusto , 2008
LOMBARDO, Vincenzo; VALLE, Andrea, Audio e multimedia , Apogeo , 2008
MORENO, Antonio , Diseño ergonómico de aplicaciones hipermedia , Paidós , 2000
BENIGNI, Gladys , Metodología orientada a objetos para la producción de software Multimedia e Hipermedia , EAE, 2011
JENKINS, Henry, Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación , Paidós, 2008
MANOVICH, Lev, El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la nueva era digital, Paidós, 2005
TUBAU, Daniel, El guión del siglo 21: El futuro de la narrativa en el mundo digital, Alba, 2011

Complementària , , ,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFODISSENY/12244215

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12244006
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12244103
DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA/12244107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent