Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
| A3 |
Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet. |
| A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
| A7 |
Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Treballa una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i els emmarca en el seu procés de construcció social
És capaç d’analitzar críticament, des del punt de vista de la història dels corrents estètics, qualsevol producte comunicatiu de masses
Adquireix la capacitat d’analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
| | A3 |
Coneix i identifica els diferents sistemes i formats de captació, gravació, edició i tractament d’imatge i so
Es capacita en les possibilitats expressives tant de la imatge com del so
| | A4 |
Pren consciència de la importància d’una bona expressió oral i escrita per al desenvolupament professional i personal
Reconeix les característiques bàsiques de l’oralitat i les seves funcions
Coneix les característiques i els elements condicionants dels textos orals, especialment els dels mitjans audiovisuals
Identifica i corregeix els problemes d’expressió oral més comuns
Domina les tècniques bàsiques de la locució per a ràdio i televisió
| | A7 |
Coneix i sap aplicar el concepte d'actualitat periodística i de noticiabilitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Projecte radiofònic |
- Definició del projecte
- Elements del projecte
- Presentació del projecte
|
Discurs radiofònic |
- Gèneres radiofònics
- Formats radiofònics
- Experimentació sonora
|
Escriptura i locució radiofònica |
- Tipus de guió
- Redacció radiofònica
- Tècniques de locució
|
Estètica radiofònica |
- Indicatius
- Sintonies
- Música
- Efectes sonors
|
Producció |
- Tècniques
- Mètodes
- Enregistrament
- Edició i muntatge
- Publicació i promoció
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
10 |
14 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
14 |
22 |
Treballs |
|
16 |
20 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
6 |
30 |
36 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
12 |
18 |
Sessió Magistral |
|
4 |
0 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
8 |
12 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació d'assignatura: objectius, metodologia, calendari de pràctiques i treballs |
Presentacions / exposicions |
Presentació i discussió dels temes més rellevants relacionats amb la producció radiofònica |
Treballs |
Investigació, documentació i producció de les diferents practiques amb els continguts establerts a classe |
Pràctiques a laboratoris |
Posar en pràctica els elements del llenguatge radiofònic els quals han estat prèviament discutits en les sessions magistrals. |
Debats |
Anàlisi, discussió i intercanvi de idees sobre l’estat actual de la producció radiofònica |
Pràctiques a través de TIC |
Difondre adequadament els continguts produïts al llarg del taller a través de diferents suports en línea |
Sessió Magistral |
Explicació de l’estat actual de la producció radiofònica i les noves tendències. Diferenciar els diferents gèneres i formats utilitzats a la ràdio |
Atenció personalitzada |
Discussió i correcció de les pràctiques de laboratoris i els treballs amb els alumnes. |
Descripció |
Durant el curs 2023-24 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Es faran exposicions orals per part dels estudiants |
15% |
Treballs |
|
Els estudiants realitzaran informes sobre diferents temes de la producció radiofòniques |
25% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Es faran pràctiques radiofòniques utilitzant els contingut teòrics treballats a classe |
40% |
Debats |
|
Es faran dues discussions a classe |
10% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Es difondran els continguts produïts al llarg del taller a través de diferents suports en línea |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura és principalment pràctica per la qual cosa és molt difícil que es faci una avaluació única en forma d'examen, per tant, els estudiants en segona convocatòria han de lliurar les mateixes pràctiques que s'han fet durant l'avaluació continuada. |
Bàsica |
Balsebre, Armand, El Lenguaje radiofónico, Cátedra, 1996
Estévez, Mayra, Vio-Bog. Estudios sonoros de la región andina, http://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/1180/1/CON-001-EST%C3%89VEZ-Estudios%20sonoros.pdf, 2008
Camacho, Lydia, El radioarte, Trillas, 1996
Martínez-Costa, M y Díez, Ramón, Lenguaje, géneros y programas de radio, EUNSA, 2005
Martínez-Costa, María (Coord). , Información radiofónica. Cómo contar noticias en la radio hoy, Ariel Comunicación, 2002
Merayo, A y Pérez, C., La magia radiofónica de las palabras. Aproximación a la lingüística en el mensaje de la radio, Cervantes, 2001
Haye, Ricardo, Sobre Radio y Estética. Una Mirada desde la Filosofía del Arte, http://www.infoamerica.org/teoria_articulos/haye1.htm, 2006
López Vigil, I., Manual de Radioapasionados, http://radioteca.net/media/uploads/manuales/2013_10/ManualUrgenteRadialistas.pdf, 1997
|
|
Complementària |
Rodero, Emma, El sentido y la belleza melódica del mensaje informativo radiofónico o cómo entonar las noticias en la radio, Comunicación y Sociedad, 2002
Soengas, Xosé, El discurso radiofónico. Particularidades de la narración sonora, Revista Prisma, 2006
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|