DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TALLER DE RÀDIO Codi 12244230
Ensenyament
Grau en Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MARCHESI , MÓNICA OLIVIA
Adreça electrònica monicaolivia.marchesi@urv.cat
Professors/es
MARCHESI , MÓNICA OLIVIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En l'assignatura s'aprofundeix sobre l'ús del so per a la construcció del discurs radiofònic entenent al discurs com una estructura narrativa més complexa que inclou els efectes, la música, els ambients, els silencis i la paraula.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
 A3 Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet.
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Treballa una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i els emmarca en el seu procés de construcció social
És capaç d’analitzar críticament, des del punt de vista de la història dels corrents estètics, qualsevol producte comunicatiu de masses
Adquireix la capacitat d’analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
 A3 Coneix i identifica els diferents sistemes i formats de captació, gravació, edició i tractament d’imatge i so
Es capacita en les possibilitats expressives tant de la imatge com del so
 A4 Pren consciència de la importància d’una bona expressió oral i escrita per al desenvolupament professional i personal
Reconeix les característiques bàsiques de l’oralitat i les seves funcions
Coneix les característiques i els elements condicionants dels textos orals, especialment els dels mitjans audiovisuals
Identifica i corregeix els problemes d’expressió oral més comuns
Domina les tècniques bàsiques de la locució per a ràdio i televisió
 A7 Coneix i sap aplicar el concepte d'actualitat periodística i de noticiabilitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Projecte radiofònic - Definició del projecte
- Elements del projecte
- Presentació del projecte

Discurs radiofònic - Gèneres radiofònics
- Formats radiofònics
- Experimentació sonora
Escriptura i locució radiofònica - Tipus de guió
- Redacció radiofònica
- Tècniques de locució
Estètica radiofònica - Indicatius
- Sintonies
- Música
- Efectes sonors
Producció - Tècniques
- Mètodes
- Enregistrament
- Edició i muntatge
- Publicació i promoció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
4 10 14
Presentacions / exposicions
A4
CT3
8 14 22
Treballs
A7
16 20 36
Pràctiques a laboratoris
A3
CT5
6 30 36
Debats
CT3
CT5
4 4 8
Pràctiques a través de TIC
A3
CT5
6 12 18
Sessió Magistral
A1
A7
4 0 4
Atenció personalitzada
A4
CT3
4 8 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació d'assignatura: objectius, metodologia, calendari de pràctiques i treballs
Presentacions / exposicions Presentació i discussió dels temes més rellevants relacionats amb la producció radiofònica
Treballs Investigació, documentació i producció de les diferents practiques amb els continguts establerts a classe
Pràctiques a laboratoris Posar en pràctica els elements del llenguatge radiofònic els quals han estat prèviament discutits en les sessions magistrals.
Debats Anàlisi, discussió i intercanvi de idees sobre l’estat actual de la producció radiofònica
Pràctiques a través de TIC Difondre adequadament els continguts produïts al llarg del taller a través de diferents suports en línea
Sessió Magistral Explicació de l’estat actual de la producció radiofònica i les noves tendències. Diferenciar els diferents gèneres i formats utilitzats a la ràdio
Atenció personalitzada Discussió i correcció de les pràctiques de laboratoris i els treballs amb els alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2023-24 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A4
CT3
Es faran exposicions orals per part dels estudiants 15%
Treballs
A7
Els estudiants realitzaran informes sobre diferents temes de la producció radiofòniques 25%
Pràctiques a laboratoris
A3
CT5
Es faran pràctiques radiofòniques utilitzant els contingut teòrics treballats a classe 40%
Debats
CT3
CT5
Es faran dues discussions a classe 10%
Pràctiques a través de TIC
A3
CT5
Es difondran els continguts produïts al llarg del taller a través de diferents suports en línea 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura és principalment pràctica per la qual cosa és molt difícil que es faci una avaluació única en forma d'examen, per tant, els estudiants en segona convocatòria han de lliurar les mateixes pràctiques que s'han fet durant l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica Balsebre, Armand, El Lenguaje radiofónico, Cátedra, 1996
Estévez, Mayra, Vio-Bog. Estudios sonoros de la región andina, http://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/1180/1/CON-001-EST%C3%89VEZ-Estudios%20sonoros.pdf, 2008
Camacho, Lydia, El radioarte, Trillas, 1996
Martínez-Costa, M y Díez, Ramón, Lenguaje, géneros y programas de radio, EUNSA, 2005
Martínez-Costa, María (Coord). , Información radiofónica. Cómo contar noticias en la radio hoy, Ariel Comunicación, 2002
Merayo, A y Pérez, C., La magia radiofónica de las palabras. Aproximación a la lingüística en el mensaje de la radio, Cervantes, 2001
Haye, Ricardo, Sobre Radio y Estética. Una Mirada desde la Filosofía del Arte, http://www.infoamerica.org/teoria_articulos/haye1.htm, 2006
López Vigil, I., Manual de Radioapasionados, http://radioteca.net/media/uploads/manuales/2013_10/ManualUrgenteRadialistas.pdf, 1997

Complementària Rodero, Emma, El sentido y la belleza melódica del mensaje informativo radiofónico o cómo entonar las noticias en la radio, Comunicación y Sociedad, 2002
Soengas, Xosé, El discurso radiofónico. Particularidades de la narración sonora, Revista Prisma, 2006

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent