DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12254001
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
liz.russell@urv.cat
margarida.aritzeta@urv.cat
montserrat.corretger@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
RUSSELL BROWN, ELISABETH
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
Web http://montserrat.corretger@urv.cat; margarida.aritzeta@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Durant el PRIMER QUADRIMESTRE aquesta assignatura s'impartirà en HORARI DE MATÍ i HORARI DE TARDA. En el grup de MATÍ s'impartiran les classes en règim PRESENCIAL. En el grup de TARDA s'impartiran les classes en règim SEMIPRESENCIAL (caldrà treballar amb ordinador i connexió a internet a casa o a la Facultat) Durant el SEGON QUADRIMESTRE hi haurà un sol grup de matí, en règim de classes presencials. Continguts del PRIMER QUADRIMESTRE: Coneixement sistemàtic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i gèneres literaris. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre. SEGON QUADRIMESTRE: Hi haurà un sol grup, presencial, en horari de matí Continguts del SEGON QUADRIMESTRE coneixement sistemàtic, històric i filològic de la literatura catalana (narrativa i poesia) des dels anys 60/70 del segle XX fins a l’actualitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodológics de la literatura i crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE



1. NOCIONS DE TEORIA I CRÍTICA LITERÀRIA

1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text
L'ESCRIPTURA I LA LECTURA.
Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat.
Lectura i comprensió de textos teòrics
2 EL DISCURS LITERARI

2.1 Introducció general als gèneres literaris
L'enunciació i la partició dels gèneres
3. ELS GÈNERES NARRATIUS
3.1. La novel·la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere
Un gènere de gèneres
Punt de vista i focalització
La recepció
4. ELS GÈNERES POÈTICS

4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.
Raons de la mètrica
Lectura i comentari de fragments de textos
5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS

5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.
El conflicte
La situació d'enunciació en el teatre
Experiències actuals, fronteres del gènere
6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la Literatura Descripció breu
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE


TEMA 1. (TEORIA/ febrer i març) Plantejament literari, històric i social de la narrativa entre 1925 i 1939 (dictadura i república). Marc general en relació al context sociocultural i polític:

– El vehicle narratiu: la depuració i flexibilització de la prosa
– La represa de la novel·la
– Els models narratius
– Influències europees
– Editorials i col·leccions
– Funció social de la crítica: publicacions, periodistes culturals i crítics
– El públic lector

Materials: fragments de llibres i articles sobre el tema (dossier penjat al Moodle i a la copisteria).

Altra bibliografia: s’indica en el tema i es comenta a classe.
Quadre cronològic del segle XX (1 o 2 sessions. No es passa cap dossier d’aquesta introducció).

Plantejaments ideològics en connexió: històrics, socials, estètics, literaris.
TEMA 2. (PRÀCTICA DEL TEMA 1/ febrer i març) Comentaris de textos dels següents autors:

Carles Soldevila, Miquel Llor, C. A. Jordana, Sebastià Juan Arbó, Mercè Rodoreda, Teresa M. Vernet i altres.

Materials: textos fotocopiats (dossier penjat al Moodle i a la copisteria).

Les parts TEÒRICA I PRÀCTICA del TEMA 1 es combinaran en el treball de classe. Caldrà, doncs, tenir sempre a classe els dos dossiers mentre es treballi aquest tema.
Aplicació pràctica dels continguts del tema anterior sobre textos.
TEMA 3. (abril) Josep M. de Sagarra


- Estudi crític general de la seva obra, amb atenció especial a la narrativa.
- Lectura íntegra de la novel·la Vida privada: comentari a classe.

Materials: fragments de llibres i articles sobre l’obra de Sagarra, en especial la narrativa, i sobre la novela·la Vida privada (dossier penjat al Moodle i a la copisteria).


Novel·la: Vida privada, en una de les edicions existents.
- Estudi crític general de la seva obra
- Lectura íntegra de Vida privada: comentari a classe
TEMA 4. (maig) La narrativa i els narradors dels anys trenta projectats a l’exili:

Comentaris de textos:

Vicenç Riera Llorca i la voluntat de recuperació de la memòria dels trenta.

Altres autors: Domènec Guansé, Odó Hurtado, C. A. Jordana (El món de Joan Ferrer), Pere Calders, Mercè Rodoreda …



Materials: es facilitaran (Moodle i copisteria) en el moment oportú.
Estudi d'alguns/es autors/es i lectura i comentari de textos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
B1
C4
25 50 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B1
C4
25 50 75
Seminaris
B1
60 62 122
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A2
C4
1 8 9
Proves de desenvolupament
A2
B1
C4
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral PRIMER QUADRIMESTRE: Explicacions teoricopràctiques (i apunts al Moodle) sobre els continguts de l'assignatura. Lectura i comentari de l'assaig de J. Culler "Breve introducción a la Teorís Literaria"


SEGON QUADRIMESTRE: Explicacions sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. L'assistència a classe és obligatòria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària PRIMER QUADRIMESTRE: Lectura i comentari de textos teòrics i de textos literaris per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.

SEGON QUADRIMESTRE: Es dedicaran a relacionar els conceptes teòrics amb els casos pràctics, a través del comentari de textos i l'exercici de la crítica, l'anàlisi i la interpretació de casos concrets.
Seminaris PRIMER QUADRIMESTRE: Aplicació dels coneixements al comentari de textos d'un dossier (disponible al Moodle).

SEGON QUADRIMESTRE: lectura i comentari de textos d'un dossier (disponible al Moodle)

Atenció personalitzada Es durà a terme una atenció personalitzada de l'alumnat a través del moodle, a l'aula i al despatx (en horari convingut)

Atenció personalitzada
Descripció
Es durà a terme una atenció personalitzada de l'alumnat a través del moodle, a l'aula i al despatx (en horari convingut)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B1
C4
PRIMER QUADRIMESTRE: Comentari de textos teòrics. Avaluació sobre:
-La "mort de l'autor".
-La "funció autor" (què és un autor i quin efecte té en l'estudi de la literatura).
-El Cànon literari.
El bloc tindrà caràcter eliminatori.

SEGON QUADRIMESTRE: Seguiment de l'actitud, de les intervencions de l'alumnat i de les aportacions en les sessions dedicades a la pràctica textual (avaluació contínua).
Avaluació d'un comentari de text individual
25%
Seminaris
B1
PRIMER QUADRIMESTRE: Caldrà fer dos exercicis similars als que s'hauran fet a classe sobre textos d'una llista donada.
1. Lectura i anàlisi d'un text narratiu.
2. Lectura i anàlisi d'un text poètic o dramàtic.
El bloc tindrà caràcter eliminatori. El PLAGI INVALIDA ELS EXERCICIS PRESENTATS.

SEGON QUADRIMESTRE: exercici sobre un tema proposat, en la línia del que s'haurà treballat a classe.
25%
Proves de desenvolupament
A2
B1
C4
PRIMER QUADRIMESTRE: Prova de desenvolupament (escrita) sobre els temes proposats al programa. Tindrà caràcter eliminatori

SEGON QUADRIMESTRE: Prova final escrita
40%
Proves objectives de tipus test
A2
C4
PRIMER QUADRIMESTRE: Proves de control de comprensió de textos i vocabulari (qüestionaris en suport informàtic). 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos

En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit i hi entrarà la matèria treballada durant el curs. Cada quadrimestre s'avaluarà de manera independent i per aprovar l'assignatura caldrà tenir-los aprovats tots dos.


Fonts d'informació

Bàsica Jonathan Culler , Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Ed. Crítica (Biblioteca de bolsillo), 2000
Michel Foucault, Què és un autor, “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220, 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor”, Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987), 1984
Constanzo Di Girolamo, "Tendències actuals de les teories de la literatura", “Els Marges” (núm 53), 1995
, Apunts al MOODLE, ,
, Dossier de textos al MOODLE, ,

SEGON QUADRIMESTRE:

Al marge de la present bibliografia, per a l’estudi monogràfic de cada tema i autor es proporcionarà bibliografia i altres materials a classe i a l’espai Moodle.

Revistes:

Caplletra,Caràcters, Els Marges, Serra d'Or, Catalan Review, Revista de Catalunya, L'Avenç i altres

Llibres:

Àlex Broch, Diccionari de literatura catalana, Gran Enciclopèdia Catalana, 2008

J. Molas-J. Massot i Muntaner, dirs., Diccionari de literatura catalana, Barcelona, Edicions 62, 1979.

J. Molas (dir.), Història de la literatura catalana, vols. X i XI, Barcelona, Ariel, 1988.

E. Bou, dir., Nou diccionari 62 de la literatura catalana, Barcelona, Edicions 62, 2000.

J. Fuster, Literatura catalana contemporània, Barcelona, Curial, 1972.

À. Broch, Literatura catalana dels anys setanta, Barcelona, Edicions 62, 1980.

À. Broch, Literatura catalana dels anys vuitanta, Barcelona, Edicions 62, 1991.

À. Broch, Forma i idea en la literatura contemporània, Barcelona, Edicions 62, 1993.

DD.AA., Literatura catalana actual, dossier de Caplletra, núm. 22 (primavera 1997).

G-J Graells / O. Pi de Cabanyes, La generació literària dels setanta, Barcelona, Ed. Pòrtic, 1971.

D. Oller, Els tres ordres de figuració a la poesia moderna i algunes consideracions sobre  la postmoderna, dinsLa construcció del sentit, Barcelona, Empúries, 1986.

J. Orja, Farenheit 212. Una aproximació a la literatura catalana recent, Barcelona, La Magrana, 1989.

V. Salvador / A. Piquer (eds.), Vint anys de novel·la catalana al País Valencià, València, Editorial 3i4, 1992

DD. AA., La cultura catalana recent (1960-1988), Barcelona, PAM, 1993

DD.AA., Creació literària al País Valencià. Problemes i propostes, AELC, 2000

Marta Nadal, Vint escriptors catalans, Barcelona, PAM, 1997 

Dolors Oller, Deu poetes d'ara, Barcelona, MOLC-Ed. 62, 1996

F. Calafat, Camp de mines. Poesia catalana del País Valencià, 1980-1990, València, Edicions de la Guerra, 1991.

DD. AA., 70-80-90, València, 3i4, 1992.

Sam Abrams, Tenebra blanca. Antologia del poema en prosa en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Proa, 2001

Josep Palomero, Bengales en la fosca. Antologia de la poesia valenciana del segle XX, Alzira, Bromera, 1997

Albert Calls, Rafael Vallbona, Poesia noranta, Barcelona, Oikos-Poesia, 1997

Sam Abrams i Francesco Ardolino, Imparables. Una antologia, Barcelona, Proa 2004

Vicent Simbor, El realisme compromès en la narrativa catalana de postguerra, València-Barcelona, IIFV-PAM, 2005

DD.AA L’escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Grup d’Estudis de Literatura Catalana Contemporània de la UAB (GELCC) i L’Avenç, 2006 

Castellanos, Jordi, “La literatura catalana del segle XX. Un balanç”, L’Avenç, 243, gener 2000, p. 38-42

Corretger, Montserrat, “Crítica literària i societat a la Catalunya contemporània (1922-1939)”, L’Avenç, 238, juliol-agost 1999, pp. 44-46

Complementària Llovet, Jordi, Robert Caner, Nora Catelli, Antoni Martí i David Viñas, Teoría literaria y literatura comparada, Barcelona, Ariel, 2005

Recomanacions


 
Altres comentaris
PRIMER QUADRIMESTRE: Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE MATÍ hauran de llegir els textos del dossier corresponents a cada sessió abans d’anar a classe. Es faran controls de les lectures. En la segona convocatòria s’hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen). Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE TARDA hauran de fer servir l'ORDINADOR i la CONNEXIÓ A INTERNET per seguir el curs (a casa o a la Facultat) en les sessions no presencials. En la segona convocatòria s’hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen). EL PLAGI invalida els textos presentats. En la SEGONA CONVOCATÒRIA (s'hauran d'haver fet prèviament els exercicis pràctics de primer i segon quadrimestre) es farà un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà d'una pregunta teòrica corresponent als continguts del primer quadrimestre i una pregunta pràctica, corresponent al segon quadrimestre.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent