DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12254001
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer Juny, Jul.
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
REIG CALPE, MONTSERRAT
TEIXELL PUIG, ORIOL
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
katarzyna.baran@urv.cat
oriol.teixell@urv.cat
montserrat.reig@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
BARAN , KATARZYNA AGNIESZKA
TEIXELL PUIG, ORIOL
REIG CALPE, MONTSERRAT
Web http://http://moodle.urv.cat/moodle/course/view.php?id=64513
Descripció general i informació rellevant Durant el PRIMER QUADRIMESTRE aquesta assignatura s'impartirà en HORARI DE MATÍ i HORARI DE TARDA. Tant en el grup de MATÍ com en el grup de TARDA s'impartiran les classes en règim SEMIPRESENCIAL. (Una sessió serà de classe presencial a la Facultat i en l'altra sessió caldrà treballar amb ordinador i connexió a internet des de casa o a la Facultat) Durant el SEGON QUADRIMESTRE hi haurà un sol grup de matí, en règim de classes presencials. Continguts del PRIMER QUADRIMESTRE: Coneixement sistemàtic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i autors i gèneres literaris. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre. SEGON QUADRIMESTRE: Hi haurà un sol grup, presencial, en horari de matí Continguts del SEGON QUADRIMESTRE coneixement sistemàtic, històric i filològic de la literatura catalana (narrativa i poesia) des dels anys 60/70 del segle XX fins a l’actualitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodológics de la literatura i crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE

1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA








2. TEORIA DELS GÈNERES LITERARIS








3. LES CRISIS DE LA MODERNITAT: DEL ROMANTICISME A LES AVANTGUARDES.







1.1 Evolució del concepte de literatura i definició de literarietat: oralitat/escriptura; ocasió/gènere; performance/lectura.
1.2 La interpretació del text: corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura.



2.1 Gènere dramàtic: mimesi, mite i catarsi. L'heroi tràgic: Èdip i Hamlet, antic vs. modern. (Lectures obligatòries: Èdip Rei de Sòfocles, Hamlet de Shakespeare).
2.2 La lírica i l'amor: definició d'allò líric. (Antologia de textos).
2.3 La narrativa i les seves transformacions: idealisme i paròdia. (Antologia de narracions breus).



3.1 El subjecte modern: del jo romàntic a Baudelaire.
3.2 La crisi de la realitat. (Lectures obligatòries: Un cor simple (Tres contes) de Flaubert; Bartleby, l'escrivent de Melville; La metamorfosi de Kafka).
3.3 La crisi del llenguatge. (Lectures obligatòries: Orlando de V. Woolf).
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE

TEMA 1
Plantejament literari, històric i social de la narrativa entre 1925 i 1939 (dictadura i república). Marc general en relació al context sociocultural i polític.


TEMA 2
Comentaris de textos dels següents autors:
Carles Soldevila, Miquel Llor, C. A. Jordana, Sebastià Juan Arbó, Mercè Rodoreda, Teresa M. Vernet, Josep M. de Sagarra i altres.
TEMA 1
– El vehicle narratiu: la depuració i flexibilització de la prosa
– La represa de la novel•la
– Els models narratius
– Influències europees
– Editorials i col•leccions
– Funció social de la crítica: publicacions, periodistes culturals i crítics
– El públic lector

TEMA 2
- Lectura fragmentària de diferents obres comentari a classe
- Lectura d'articles i estudis complementaris als textos literaris

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
CT3
45 45 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT3
20 55 75
Seminaris
CT3
36 40 76
Presentacions / exposicions
A2
CT3
CT6
10 30 40
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
A2
CT3
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral PRIMER QUADRIMESTRE: Explicacions teoricopràctiques (i apunts al Moodle) sobre els continguts de l'assignatura.


SEGON QUADRIMESTRE: Explicacions sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. L'assistència a classe és obligatòria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària PRIMER QUADRIMESTRE: Lectura i comentari de textos lírics per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.

SEGON QUADRIMESTRE: Es dedicaran a relacionar els conceptes teòrics amb els casos pràctics, a través del comentari de textos i l'exercici de la crítica, l'anàlisi i la interpretació de casos concrets.
Seminaris PRIMER QUADRIMESTRE: Aplicació dels coneixements al comentari de textos d'un dossier (disponible al Moodle).

SEGON QUADRIMESTRE: lectura i comentari de textos d'un dossier (disponible al Moodle)

Presentacions / exposicions PRIMER QUADRIMESTRE: Presentació a través del moodle de treballs en equip sobre aspectes relacionats amb la lectura de textos narratius i teòrics.
Atenció personalitzada Es durà a terme una atenció personalitzada de l'alumnat a través del moodle, a l'aula i al despatx (en horari convingut)

Atenció personalitzada
Descripció
Es durà a terme una atenció personalitzada de l'alumnat a través del moodle, a l'aula i al despatx (en horari convingut)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT3
PRIMER QUADRIMESTRE:
Un comentari presencial de textos lírics de l'antologia. (30%)

SEGON QUADRIMESTRE
Seguiment de l'actitud, de les intervencions de l'alumnat i de les aportacions en les sessions dedicades a la pràctica textual.
Elaboració d'un comentari de text individual.
30% (1Q)


25% (2Q)
Seminaris
CT3
SEGON QUADRIMESTRE
Exercici sobre un tema proposat, acordat amb el professor, en la línia del que s'haurà treballat a classe.
35% (2Q)
Presentacions / exposicions
A2
CT3
CT6
PRIMER QUADRIMESTRE: Caldrà presentar a través del moodle dos treballs tutoritzats.
1. Lectura i ressenya crítica d'un text teòric. Treball individual (10%).
2. Lectura d'Un cor simple de Flaubert, Bartleby, l'escrivent de Melville i La metamorfosi de Kafka i anàlisi en equip d'un aspecte teòric a concretar (20%)

30% (1Q)
Proves de desenvolupament
A2
CT3

PRIMER QUADRIMESTRE:
Una prova de desenvolupament (escrita) sobre les lectures obligatòries (Èdip Rei de Sòfocles, Hamlet de Shakespeare, antologia de narracions breus, Orlando de V. Woolf) i els temes que s'hi relacionen proposats al programa. (40%)

SEGON QUADRIMESTRE: Prova final escrita. (40%)
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Observació global: La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos quadrimestres.

En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit i hi entrarà la matèria treballada durant el curs. Cada quadrimestre s'avaluarà de manera independent i per aprovar l'assignatura caldrà tenir-los aprovats tots dos.

PRIMER QUADRIMESTRE: Per poder aprovar el primer quadrimestre, caldrà obtenir un mínim de cinc en la prova de desenvolupament i en el comentari de text presencial.


Fonts d'informació

Bàsica Jonathan Culler , Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Ed. Planeta, 2014
Michel Foucault, Què és un autor, “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220, 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor”, Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987), 1984

SEGON QUADRIMESTRE:

Al marge de la present bibliografia, per a l’estudi monogràfic de cada tema i autor es proporcionarà bibliografia i altres materials a classe i a l’espai Moodle.

Revistes:

Caplletra,Caràcters, Els Marges, Serra d'Or, Catalan Review, Revista de Catalunya, L'Avenç i altres

Llibres:

Àlex Broch, Diccionari de literatura catalana, Gran Enciclopèdia Catalana, 2008

J. Molas-J. Massot i Muntaner, dirs., Diccionari de literatura catalana, Barcelona, Edicions 62, 1979.

J. Molas (dir.), Història de la literatura catalana, vols. X i XI, Barcelona, Ariel, 1988.

E. Bou, dir., Nou diccionari 62 de la literatura catalana, Barcelona, Edicions 62, 2000.

J. Fuster, Literatura catalana contemporània, Barcelona, Curial, 1972.

À. Broch, Literatura catalana dels anys setanta, Barcelona, Edicions 62, 1980.

À. Broch, Literatura catalana dels anys vuitanta, Barcelona, Edicions 62, 1991.

À. Broch, Forma i idea en la literatura contemporània, Barcelona, Edicions 62, 1993.

DD.AA., Literatura catalana actual, dossier de Caplletra, núm. 22 (primavera 1997).

G-J Graells / O. Pi de Cabanyes, La generació literària dels setanta, Barcelona, Ed. Pòrtic, 1971.

D. Oller, Els tres ordres de figuració a la poesia moderna i algunes consideracions sobre  la postmoderna, dinsLa construcció del sentit, Barcelona, Empúries, 1986.

J. Orja, Farenheit 212. Una aproximació a la literatura catalana recent, Barcelona, La Magrana, 1989.

V. Salvador / A. Piquer (eds.), Vint anys de novel·la catalana al País Valencià, València, Editorial 3i4, 1992

DD. AA., La cultura catalana recent (1960-1988), Barcelona, PAM, 1993

DD.AA., Creació literària al País Valencià. Problemes i propostes, AELC, 2000

Marta Nadal, Vint escriptors catalans, Barcelona, PAM, 1997 

Dolors Oller, Deu poetes d'ara, Barcelona, MOLC-Ed. 62, 1996

F. Calafat, Camp de mines. Poesia catalana del País Valencià, 1980-1990, València, Edicions de la Guerra, 1991.

DD. AA., 70-80-90, València, 3i4, 1992.

Sam Abrams, Tenebra blanca. Antologia del poema en prosa en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Proa, 2001

Josep Palomero, Bengales en la fosca. Antologia de la poesia valenciana del segle XX, Alzira, Bromera, 1997

Albert Calls, Rafael Vallbona, Poesia noranta, Barcelona, Oikos-Poesia, 1997

Sam Abrams i Francesco Ardolino, Imparables. Una antologia, Barcelona, Proa 2004

Vicent Simbor, El realisme compromès en la narrativa catalana de postguerra, València-Barcelona, IIFV-PAM, 2005

DD.AA L’escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Grup d’Estudis de Literatura Catalana Contemporània de la UAB (GELCC) i L’Avenç, 2006 

Castellanos, Jordi, “La literatura catalana del segle XX. Un balanç”, L’Avenç, 243, gener 2000, p. 38-42

Corretger, Montserrat, “Crítica literària i societat a la Catalunya contemporània (1922-1939)”, L’Avenç, 238, juliol-agost 1999, pp. 44-46

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
PER TAL D'APROVAR L'ASSIGNATURA CALDRÀ HAVER APROVAT TOTS DOS QUADRIMESTRES PER SEPARAT Els/les alumnes hauran de llegir els textos corresponents a cada sessió abans d’anar a classe. S'haurà de fer servir l'ORDINADOR i la CONNEXIÓ A INTERNET per seguir el curs (a casa o a la Facultat) i es requeriran algunes competències en la publicació de treballs (Blog, video). EL PLAGI en els treballs i exàmens invalida els textos presentats. En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà de DUES PREGUNTES sobre els continguts del primer quadrimestre i una pregunta pràctica, corresponent al segon quadrimestre.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent