DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) COMUNICACIÓ ESCRITA EN CATALÀ Codi 12254004
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Adreça electrònica xavier.rull@urv.cat
Professors/es
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Web http://https://www.filologiacatalana.urv.cat/ca/
Descripció general i informació rellevant <p>L'assignatura Comunicació Escrita en Català ofereix una visió sobre tot lo que referència a l'ús de la llengua en la comunicació, amb especial èmfasi en les qüestions de la llengua pública o estàndard. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció. Els límits de la llengua pública
Tema 2. Qüestions tipogràfiques 2.1. Tipus de lletra (+ ús metalingüístic)
2.2. Xifres
2.3. Braquigrafia
Tema 3. Gestió dels estrangerismes 3.1. Els estrangerismes com a fenomen social
3.2. Gestió dels estrangerismes
3.3. Plural
Tema 4. Perífrasis verbals 4.1. Naturalesa de les perífrasis verbals
4.2. Perífrasis verbals de temps-aspecte: 'anar/venir' versus 'haver'
4.3. Perífrasis verbals d'obligació-pendència-previsió-futur-probabilitat
Tema 5. Pronoms àtons 5.1. Forma dels pronoms àtons
5.2. Combinació
5.3. Datiu plural
5.4. Altres qüestions
Tema 6. Habilitació gramatical 6.1. Article neutre
6.2. Infinitius noms
6.3. Participi de passat en femení com a nom
6.4. Infinitius adverbis
Tema 7. Verbs 'ser', 'estar' i 'haver-hi' 7.1. Amb adjectius (i participis)
7.2. Expressant locativitat
Tema 8. Preposicions 'per' i 'per a'
Tema 9. Verbs lleugers

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
CT2
CT5
60 0 60
Treballs
A1
CT2
CT5
1 64 65
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1
CT2
CT5
1 20 21
Proves de desenvolupament
A1
CT2
CT5
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació sobre el funcionament de l'assignatura.
Sessió Magistral Plantejament i explicació dels temes.
Treballs Diverses tipologies a triar segons els interessos de l'estudiant.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor està obert a atendre els alumnes, el temps que calgui, per les qüestions que considerin oportunes en relació amb la matèria tractada a l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
CT2
CT5
Un treball 30%
Proves de desenvolupament
A1
CT2
CT5
Sobre el temari 40%
Altres  

Tres proves pràctiques

30% (10% + 10% + 10%)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal presentar tots els elements d'avaluació (la prova final, les 3 proves pràctiques i el treball). No aprovar un element avaluatiu implica suspendre l'assignatura. No presentar un element avaluatiu implica un "no presentat" a tota l'assignatura.

Per a aprovar cal escriure correctament; per tant, si en un treball o en una de les proves (tant les pràctiques com la final) l'alumne fa 2 o més errades per ítem, suspèn. Igualment, un cop el professor ha exposat a classe la lliçó sobre la representació tipogràfica de l'ús metalingüístic, presentar un text (una pràctica, el treball, etc.) fent malament això implica suspendre aquell element avaluatiu.

Els qui no superin la primera convocatòria o no s'hi presentin poden ser avaluats en la segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria cal presentar els mateixos elements d'avaluació que a la primera convocatòria.

L'assistència a classe no computa en l'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica Antoni M. BADIA I MARGARIT, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona: Castellnou
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 2009 (2a ed.), Barcelona: Edicions 62
-, Gramàtica normativa valenciana, 2006, València: Acadèmia Valenciana de la Llengua
Joan SOLÀ (director), Gramàtica del català contemporani , 2002, Barcelona: Empúries
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Questions bàsiques del català actual. Lèxic i semàntica. Fonètica i ortografia, 2001, Barcelona: Edicions 62
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona: Edicions 62
Josep RUAIX, Punts conflictius del català. Deu estudis sobre normativa lingüística, 1989, Barcelona: Barcanova
Josep RUAIX, Observacions crítiques i pràctiques del català d'avui (2 vol.), 1994-1995, Moià: l'autor
Josep RUIAX, Català complet (3 vol.), 1998, Moià: l'autor
-, Enciclopèdia Catalana, http://www.enciclopedia.cat, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Josep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 2008 (3a ed.), Barcelona / Vic: Universitat de Barcelona, Eumo
-, És a dir, http://www.esadir.cat, Barcelona: Corporació Catalana de Mitjans Audiovis
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO , Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló: Onada
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió , 1994, Barcelona: Empúries
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona: Edicions 62
Albert PLA I NUALART, Això del català, 2010, Barcelona: Edicions 62
Joan SOLÀ, Parlem-ne. Converses lingüístiques, 1999, Barcelona: Empúries
Joaquim MALLAFRÈ, De bona llengua, de bon humor, 1994, Barcelona: Columna
Joan SOLÀ, La llengua, una convenció dialèctica, 1989, Barcelona: Columna
Gabriel BIBILONI, Llengua estàndard i variació lingüística, 1994, València: 3i4
Termcat, Manlleus i calcs lingüístics en terminologia, 2005, Vic: Eumo
Xavier RULL, La lexicalització de sigles: pautes i propostes, 2007, Llengua & Literatura, 18, p. 475-523
Josep LACREU, Manual d'ús de l'estàndard oral, 2000 (5a ed.), València: Institut Interuniversitari de Filologia
Xavier RULL, Aspectes socials i lingüístics dels manlleus (I i II), 2000, Llengua i Ús, 18 i 19
Abelard SARAGOSSÀ, Gramàtica valenciana raonada i popular: el fonaments, 2003, València: Tabarca
-, Documents de la Secció Filològica, I, 1990, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, II, 1992, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, III, 1996, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, IV, 2003, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
Jordi GINEBRA, La nova normativa de l'Institut d'Estudis Catalans. Guia pràctica, 2017, Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili
Xavier RULL, Diccionari de perífrasis verbals. Descripció i remarques d'ús, 2021, AulaMagna
Xavier RULL, Els límits en la fixació gràfica dels topònims en català, 2021, Amazon
Xavier RULL, Base de dades de formants, 2015, Xarxa Vives

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent