DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) LITERATURA I SOCIETAT Codi 12254009
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GORT OLIVER, JORDINA
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
GALLARDO TORRANO, PEDRO
Adreça electrònica pere.gallardo@urv.cat
josefa.rodriguez@urv.cat
0
Professors/es
GALLARDO TORRANO, PEDRO
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
GORT OLIVER, JORDINA
Web http://neus.penalba@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aquest curs es proposa reflexionar sobre la relació entre el fenòmen literari i la societat, tot analitzant com s'estableix aquest vincle i com ha canviat en diferents èpoques. El curs tindrà un enfocament de literatura comparada, és a dir, es treballarà amb textos de diferents tradicions filològiques i, ocasionalment, també amb obres pictòriques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Adquireix coneixements literaris i culturals
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Realitza d’activitats d’estudi i anàlisi dels conceptes teòrics fonamentals per entendre la literatura
Adquireix coneixements i conceptes per comprendre la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Introducció Què és la mimesi?
La importància de la tragèdia a l'època clàssica La catarsi
La construcció de l'amor a la literatura El roman courtois i la poesia trobadoresca
Literatura i paisatge al Romanticisme El sublim
Literatura fantàstica Fantasia o realitat?
El realisme del XIX L'art com a reportatge social
Les primeres avantguardes Joc formal o compromís social?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
2 2 4
Sessió Magistral
A6
34 28 62
Seminaris
A6
14 60 74
Atenció personalitzada
A6
2 4 6
 
Proves mixtes
A6
C5
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció dels continguts de l'assignatura i de les nocions teòriques que s'empraran al llarg dels curs.
Sessió Magistral Presentació i anàlisi dels temes i lectures del curs
Seminaris Participació individual o en grups sobre les lectures analitzades

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran visitar-me a les hores de despatx. Qualsevol consulta que afecti el curs (temari, lectures, avaluació) es tractarà en aquestes hores de visita o també en acabar les classes i de cap manera per correu electrònic. Les hores de visita es pactaran amb l'alumnat per tal de faciliar-los la màxima atenció. Es durà a terme un seguiment de l'actitud, les intervencions i els exercicis de l'alumnat durant les classes magistrals i en les sessions dedicades a la pràctica textual. Seguiment individual del treball monogràfic de cada alumne.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A6
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat 10%
Seminaris
A6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària

Seguiment de l'actitud, de les intervencions de l'alumnat i del seu treball i aportacions en les sessions dedicades a la pràctica textual (avaluació contínua).
10%
Proves mixtes
A6
C5
Els alumnes hauran de passar una prova final escrita mixta (amb un exercici teòric i un de pràctic) en què hauran de portar a terme una reflexió i anàlisi, tot prenent com a referent principal les qüestions teòriques tractades al curs. 80%
Altres  

L'alumnat que vulgui optar a matrícula d'honor podrà fer petits treballs assagístics guiats per la professora sobre les lectures del curs.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumnat que vulgui optar a matrícula d'honor podrà fer petits treballs assagístics guiats per la professora sobre les lectures del curs.


Fonts d'informació

Bàsica , Dossier de lectures a copisteria, ,
Llovet, Jordi (ed.), Teoria literaria y literatura comparada, Ariel, Barcelona
Auerbach, Erich, Mimesis. La representación de la realidad en la literatura occidental , F.C.E, Mèxic
Joan Fuster, El descrèdit de la realitat, Bromera, Alzira
Lukács, Adorno, et al., Realismo: ¿mito, doctrina o tendencia histórica?, Tiempo Contemporáneo, Buenos Aires
Foster, Hal, El efecto de lo real: La vanguardia a finales de siglo, Akal , Madrid

A principi de curs es facilitarà en format paper una bibliografia més extensa.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els alumnes hauran d'assistir a classe havent llegit els textos del dossier corresponents a cada sessió. Es recomana l'assistència a classe, ja que les anàlisis de textos i de quadres es faran sempre a l'aula i, esporàdicament, es demanarà la participació activa de l'alumnat.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent