DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) LLENGUA ALEMANYA I Codi 12254101
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
SEGARRA MAURI, JEAN MARC
Adreça electrònica jeanmarc.segarra@urv.cat
Professors/es
SEGARRA MAURI, JEAN MARC
Web http://www.xtec.cat/~jsegarra
Descripció general i informació rellevant Estudiar les estructures bàsiques de la llengua alemanya per possibilitar l'expressió oral i escrita a un nivell elemental.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Entendre una llengua estrangera i expressar-s'hi oralment i per escrit de manera fluida i precisa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Mostra un maneig de la gramàtica i el vocabulari d'una segona llengua estrangera a un nivell bàsic
Desenvolupa la capacitat de comprensió oral i escrita per satisfer les necessitats d'ús d'una segona llengua estrangera
Es sensibilitza sobre els aspectes de més contrast entre la segona llengua estrangera i l'espanyol/el català i es familiaritza amb els errors més comuns que es donen en el procés de transferència entre llengües per poder-los identificar i corregir
Es sensibilitza sobre el sistema de sons de la segona llengua estrangera
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
S'interessa per la importància de l'activitat que es desenvolupa en el grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Explicarem els objectius de l'assignatura i els aspectes a tenir en compte per a Llengua Alemanya I. Els hem dividit en quatre apartats bàsics i aquests per unitats (4 en total):
1- Estructures gramaticals (Grammatik. Lernziel: strukturell).
2- Funcions (Sprechintentionen. Lernziel: pragmatisch).
3- Lèxic (Wortschatz. Lernziel: lexikalisch).
4- Cultura (Landeskundliche Information
LEKTION 1: Erste Kontakte


LEKTION 1: Erste Kontakte

ESTRUCTURES GRAMMATICALS.
- Verben: sein, heißen mit Nominativergänzung.
- Verben: leben, wohnen, sein, liegen mit Situativergänzung.
- Verben: kommen mit Direktivergänzung.
- Verben: haben mit Akkusativergänzung.
- Aussagesatz (oració enunciativa).
- Wortfrage (pregunta parcial introduïda per un pronom interrogatiu).
- Satzfrage (pregunta total on es respon si/no.
- Konjugation: Präsens.
- Imperativ: Sie.
- Flexion: (maskulin, femenin) bei Berufsangaben.

FUNCIONS.
- Einander begrüßen. (Hallo, Servus, Guten..)
- Sich vorstellen. (Mein Name..., Ich heiße...)
- Nach dem Befinden fragen und darauf reagieren.
- Bejahen / Verneinen.
- Identifizieren.
- Buchstabieren.
- Sich als Angerufener und Anrufender am Telefon melden.
- Beschreiben.
- Jemanden ansprechen.
- Das Thema wechseln.
- Einwilligen (consentir).
- Bedauern (lamentar).
- Sich bedanken.

LÈXIC.
- Begrüßungsformen.
- Zahlen.
- Fragepronomen: wer? wie? woher? wo? wohin? was?
- Angaben zur Person: Name, Herkunft, Wohnort, Adresse, Alter, Beruf, Hobbys, Familienstand.
- Ländernamen.
- Verben: heißen, sprechen, kommen, sein, haben, leben, lernen, spielen, arbeiten, wohnen, machen, von Beruf sein, kaufen, verkaufen, studieren.

CULTURA.
- Begrüßungsformen. (Saber distingir entre els usos col.loquial i estàndard de les fòrmules socials)
- Telefongespräch. (frases fetes: fòrmules d'actuació en comunicacions telefòniques)
- Distribució i localització dels diferents Länder on es parla alemany (i a altres països).
LEKTION 2: Gegenstände.

LEKTION 2: Gegenstände.

ESTRUCTURES GRAMMATICALS.
- Definitartikel, Indefinitartikel (negativ und positiv).
- Possessivartikel im Nominativ Singular und Plural.
- Personalpronomen im Nominativ Singular und Plural.

FUNCIONS.
- Gegenstände identifizieren und klassifizieren.
- Eigenschaften von Gegenständen angeben.
- Gegenstände beschreiben.
- Besitz und Zugehörigkeit ausdrücken.
- Richtigstellen.

LÈXIC.
- Gegenstände in Haus und Haushalt.
- Zahlen bis 1000.

CULTURA.
- Objectes d'ús quotidià.
- Opuscles de compra a Alemanya.
LEKTION 3: Essen und Trinken.


LEKTION 3: Essen und Trinken.

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Akkusativ der Definit- und Indefinitartikel.
- Sätze mit Modalverben + Infinitiv (möchten, Satzklammer).
- Modalverb möchten als Vollverb.
- Vorfeldbesetzung im Aussagesatz.
- Akkusativergänzung.
- Qualitativergänzung.
- Temporalangaben (Adverbien im Satz).
- Imperativ.
- Verben mit Vokalwechsel.

FUNCIONS.
- Gewohnheiten beschreiben.
- Vorlieben un Wünsche äußern.
- Nach Vorlieben und Wünschen fragen.
- Etwas bestellen.
- Aufträge geben.
- Jemanden zu etwas auffordern.
- Um Beurteilung bitten.
- Loben.
- Unzufriedenheit ausdrücken.
- Dinge anbieten und ablehnen.
- Häufigkeit ausdrücken.

LÈXIC.
- Speise und Getränke.
- Lebensmittel.
- Mahlzeit.
- Restaurant: Preise / bestellen / bezahlen.
- Eigenschaften von Nahrungsmitteln und Getränken.
- Geschmack.
- Mengeneinheiten.
- Häufigkeit.
- Temporaladverbien.

CULTURA.
- Hàbits alimentaris a Alemanya.
- Els aliments BIO. L'alimentació natural vs el Fast-Food.
- La cultura de la cervesa.
- Elements de la vida quotidiana: botigues i productes.
LEKTION 4: Freizeit.
LEKTION 4: Freizeit.

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Generalisierende Indefinitpronomen jemand.
- Verben mit Ergänzungen im Satz: Akkusativergänzung.
- Verben mit trennbarem Verbzusatz.
- Modalverben können, müssen, dürfen, möchten.
- Verben mit Vokalwechsel (a-ä, e-i).
- Verbativergänzung.
- Konjugation wissen, haben, tun.
- Frage mit wann / wie lange?
- Uhrzeit.

FUNCIONS.
- Handlungen beschreiben.
- Machbarkeit ausdrücken.
- Auf Verbote oder Verpflichtungen hinweisen.
- Verabredungen treffen.
- Vorschläge annehmen und ablehnen.
- Uhrzeit angeben.

LÈXIC.
- Alltägliche Handlungen.
- Freizeitbeschäftigungen und Interessen.
- Arbeit (Dienstleistungen).
- Besuch von Veranstaltungen (Theater, Kino, Konzert).
- Sport.
- Verabredungen.
- Zeitangaben (Zeitpunkt).

CULTURA.
- Ritme i estil de vida als països de parla Alemanya: horaris, àpats i aprofitament del lleure.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
1 0 1
Sessió Magistral
A2
30 60 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B1
B2
B4
B5
15 15 30
Pràctiques a través de TIC
A2
B1
B2
B4
10 10 20
Treballs
B2
B5
1 1 2
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A2
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicarem els objectius de l'assignatura i els aspectes a tenir en compte per a Llengua Alemanya I. Els hem dividit en quatre apartats bàsics i aquests per unitats (4 en total):
1- Estructures gramaticals (Grammatik. Lernziel: strukturell).
2- Funcions (Sprechintentionen. Lernziel: pragmatisch).
3- Lèxic (Wortschatz. Lernziel: lexikalisch).
4- Cultura (Landeskundliche Information)

També presentarem una bibliografia succinta de material indispensable i optatiu.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals explicarem la teoria que figura al programa de l'assignatura. Esperem la participació activa de l'alumnat.
També presentarem una bibliografia succinta de material indispensable i optatiu.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resoldrem pràctiques guiades dels quatre pilars bàsics de l'aprenentatge d'una llengua estrangera: Sprechen (parlar), Lesen (llegir), Schreiben (escriure) i Hören (escoltar); és a dir les quatre destreses cabdals de la capacitat cognitiva humana. Les pràctiques es faran a l'aula individualment, en grupet petit i en gran grup; o bé s'hauran preparat a la bestreta a casa.
Pràctiques a través de TIC Farem pràctiques guiades dels quatre pilars bàsics de l'aprenentatge d'una llengua estrangera: Sprechen (parlar), Lesen (llegir), Schreiben (escriure) i Hören (escoltar); és a dir les quatre destreses cabdals de la capacitat cognitiva humana. Aquest cop amb exercicis online: usant webpage de l'assignatura i el moodle.
Treballs Redacció de textos breus relacionats amb la temàtica de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció a l'aula abans de començar la classe o bé al despatx. Resolució de dubtes, revisió de proves d'avaluació, assessorament sobre l'evolució individual i, si s'escau, entrevista d'avaluació final. Per atenció personalitzada entenem: a principi de curs deixar clar els objectius de l'assignatura, materials, treballs, manera d'avaluar... El contacte mitjançant el moodle serà constant. No obstant això, si l'alumne continua tenint dubtes, recomanem aprofitar les hores de visita del professor per tal d'esclarir qualsevol tema amb més profunditat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B1
B2
B4
B5
Valorem l'assistència i participació en les activitats de curs.

S'avaluarà la capacitat de l'alumne de resoldre els exercicis pràctics plantejats, tant individualment com en grup.

5%
Pràctiques a través de TIC
A2
B1
B2
B4
MOODLE:
Tindré en compte tot el bagatge online que hagi fet l'alumne/a (pràctiques fetes, vegades que ha usat el material online...)
10%
Treballs
B2
B5
S'avaluarà la correcció formal, comunicativa i gramatical dels treballs encarregats. 5%
Proves mixtes
A2
Es faran 2 proves parcials i una de final en acabar el quadrimestre.
En totes tres hi haurà:una part de gramàtica (66 %) + una prova de comprensió auditiva (17 %) + una prova de comprensió lectora (17 %). A les tres proves cal treure un mínim de 4 a la part de gramàtica per fer mitjana. Si és menys no s'aprovarà, tot i que la mitjana doni més de cinc.
Si es treu una mitjana superior a 5 a la prova final, només es farà mitjana de les tres proves en el cas que aquesta superi la nota obtinguda a la prova final. Per poder fer mitjana de les 3 proves, caldrà treure un mínim de 4 a la prova final.

Les parcials són 50% i la prova final 50%.

Explicació pràctica: si hom treu un 8 a la prova parcial 1 i un 10 a la prova parcial 2..., i treu un 6 a la prova final, llavors sumem 8+10+6+6 dividit per 4= 7'5 de nota final de les proves. Després arrodonirem amb el 20% restant de resolució de problemes, participació a classe, treballs i pràctiques Moodle.
80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria servarem les parts aprovades anteriorment (si s'escau) i farem repetir la part suspesa. Les notes referents al curs també es tindran en compte si s'escau i són favorables a l'interès de l'alumnat.


Fonts d'informació

Bàsica AUFDERSTRAßE, Hartmut; BOCK et altri, THEMEN aktuell 1. Kursbuch., Max Hueber Verlag, Ismaning, 2003
AUFDERSTRAßE, Hartmut; BOCK et altri, THEMEN aktuell 1. Arbeitsbuch., Max Hueber Verlag, Ismaning, 2003
CASTELL, Andreu, Gramática de la lengua alemana., Editorial Idiomas, Madrid, 2008

A principi de curs lliuraré una bibliografia succinta de Llengua Alemanya I, així com un dossier amb exercicis i punts gramaticals explicats en alemany-català i molt més material complementari.

Quant a diccionaris et altri, espereu al primer dia de classe. Farem un repàs de tota allò indispensable i necessari.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LLENGUA ALEMANYA II/12264103


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent