IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) FRENCH LANGUAGE I Code 12254102
Study programme
Bachelor's Degree in Catalan Language and Literature (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 1Q
Language
Català
Department Romance Studies
Coordinator
CASTILLO PERALTA, CARMEN
E-mail carmen.castillo@urv.cat
Lecturers
CASTILLO PERALTA, CARMEN
Web
General description and relevant information <p>The aim of this subject is for the student to be able to reach an elementary level A1 of the French language (oral and written) through an eminently communicative approach (no prior knowledge of French is necessary).</p>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Entendre una segona llengua estrangera i expressar-se en ella en un nivell bàsic.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Coneix la gramàtica i el vocabulari d’una segona llengua estrangera a un nivell bàsic.
Desenvolupa la capacitat de comprensió oral i escrita per a satisfer les necessitats d’ús instrumental bàsic d’una segona llengua estrangera.
Coneix, a un nivel bàsic, el sistema de sons de la segona llengua estrangera i la seva relació amb el sistema ortogràfic.
Reconeix aspectes contrastius entre la segona llengua estrangera i l’espanyol/català.
Identifica, a un nivel bàsic, els errors més comuns que es produeixen per interferència entre llengües per poder-los corregir.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Communication supports integrating basic pragmatic skills. 1.1. To greet
1.2. introduce yourself
1.3. Inform yourself
1.4. Ask for information.
1.5. Express impressions, opinions
1.6. talk about the weather
1.7. Time expression.
1.8. Explanation of facts and events.
2. Cultural and intercultural skills 2.1. Everyday culture.
2.2. French holidays.
2.3. The geography
2.4. History notes.
2.5. The language of everyday oral communication
3. Grammatical, lexical and phonetic tools in context.
3.1. The French alphabet and its pronunciation: the "liaison"
3.2. Nouns and adjectives. Gender and number.
3.3. Definite, indefinite, contracts and partitive articles.
3.4. The direct question.
3.5. the pronouns Special study of subject personal pronouns (tonic and unstressed).
3.6. the verb The auxiliaries Study of the present indicative and the imperative.
3.7. Prepositions and adverbs. The expression of time and space.
3.8. Copulative conjunctions.
3.9. Learning and practicing simple sentences.
3.10. The French lexicon (study by semantic fields).



Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
IT-based practicals
A3
4 8 12
Introductory activities
1 2 3
Lecture
A3
20 18 38
Problem solving, exercises
A3
25 35 60
Presentations / oral communications
A3
2 6 8
Assignments
A3
5 10 15
Personal attention
1 1 2
 
Oral tests
A3
1 5 6
Extended-answer tests
A3
1 5 6
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
IT-based practicals Exercicis a l'aula
Introductory activities Posar l'alumne en contacte amb la llengua francesa a través de la pràctica oral i escrita a l'aula de classe amb activitats complementàries: autoaprenentatge
Lecture Presentació de la gramàtica i de la realitat cultural francesa i francòfona, sempre tenint com a objectiu immediat una aplicació pràctica
Problem solving, exercises Caldrà fer exercicis d'aplicació (comprensió i expressió), supervisats pel professor
Presentations / oral communications L'alumne haurà de dur a terme alguna exposició oral (individual) o bé alguna representació dialogada (en grup) a classe.
Assignments Exercicis d'aplicació pràctica, bàsicament de redacció, que l'alumne haurà de presentar periòdicament per tal d'aplicar els continguts treballats a classe i demostrar-ne el seu coneixement.
Personal attention S'atendrà l'alumnat a través del correu electrònic i al despatx del professor.

Personalized attention
Description

The personalized attention will be carried out in the classroom, in the teacher's office (1.21 of the Romance Philologies department), via virtual, Moodle, or email: carmen.castillo@urv.cat


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Extended-answer tests
A3
3 written tests in the classroom on the topics covered in class: vocabulary, grammar, written comprehension. 50%
Oral tests
A3
3 individual oral tests: introduce yourself, simulate a dialogue, explain a small future project 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

The second call (on all the contents of the course) consists of a written and another oral exam with oral and written comprehension questions about a text, grammar exercises and vocabulary exercises, which may be related to the text, and finally a question of written expression. The weight of the mark for this exam is 50% each..


Sources of information

Basic Cécile Pinson, Sandrine Vidal, Anne Jacob, Guillaume Cornuau, Aurélien Calvez, Céline Braud, Edito 1 (A1), Didier, Paris, 2016
VV.AA., Diccionari francès-català / català-francès, Enciclòpedia Catalana, Barcelona, última edició
VV.AA. , Diccionario General español-francés / francés-español, Larousse, Paris, última edició
Y. Delatour i altres, Grammaire pratique du français, Hachette, Paris, 2000
M. Grégoire, Grammaire progressive de la langue française (niveau débutant), CLE International, Paris, última edició
L. Charliac i altres, Phonétique progressive du français (niveau intermédiaire), CLE International, Paris, 2010
C. Miquel , Vocabulaire progressif du français, niveau débutant, CLE International, Paris, última edició
C. Miquel, Communication progressive du français, niveau débutant, CLE International, Paris, 2010
Marie-Louise Parizet, Activités pour le cadre européen de référence, CLE International, Paris, 2006

A les classes es farà servir el Edito 1 (A!) i el quadern d'exercicis Edito 1 (A1).

Complementary , Diaris i Revistes franceses d'actualitat, ,
, Documents audiovisuals de civilització francesa i francòfona i d'actualitat, ,
, Documents electrònics de civilització francesa i francòfona i d'actualitat , ,
VV.AA., Collection Gallimard Jeunesse, Gallimard, Paris
VV.AA. , Lectures graduades: collection Le Chat Noir. Lire et s'entrainer (niveaux 1,2,3) , Vicens-Vives , Barcelona
VV.AA., Collection Folio. Gallimard Junior, Gallimard, Paris
VV.AA., Collection Évasion (plusieurs niveaux), Santillana, Madrid

Al CRAI disposeu de col·leccions de lectures graduades, audio-llibres i DVD pel·lícules en V.O. subtitulades. Així mateix hi trobareu diversos llibres per a l'aprenentatge del francès que poden ser molt útils com a bibliografia complementèria d'estudi i treball.

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
FRENCH LITERATURE I/12264104


 
Other comments
It is convenient to read and listen to authentic documents from: websites, newspapers and magazines (paper or digital), songs and films in their original version. At CRAI you will find films in V.O. subtitled as well as collections of graded readings and audio-books classified by levels. It is also recommended to consult the CRAI books for learning French catalog where you will find complementary material that can be quite useful.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.