DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) LLENGUA ALEMANYA II Codi 12254103
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits 12254101 Llengua alemanya I
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
CASTELL VICENTE, ANDRES
Adreça electrònica andreu.castell@urv.cat
Professors/es
CASTELL VICENTE, ANDRES
Web
Descripció general i informació rellevant Estudiar les estructures bàsiques de la llengua alemanya per possibilitar l'expressió oral i escrita a un nivell elemental.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Entendre una llengua estrangera i expressar-s'hi oralment i per escrit de manera fluida i precisa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Mostra un maneig de la gramàtica i el vocabulari d'una segona llengua estrangera a un nivell bàsic
Desenvolupa la capacitat de comprensió oral i escrita per satisfer les necessitats d'ús d'una segona llengua estrangera
Es sensibilitza sobre els aspectes de més contrast entre la segona llengua estrangera i l'espanyol/el català i es familiaritza amb els errors més comuns que es donen en el procés de transferència entre llengües per poder-los identificar i corregir
Es sensibilitza sobre el sistema de sons de la segona llengua estrangera
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
S'interessa per la importància de l'activitat que es desenvolupa en el grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Continuació de l'assignatura Llengua Alemanya I. Els continguts es troben dividits en quatre apartats bàsics i aquests per lliçons basades en el llibre de text (4 en total).
1- Estructures gramaticals (Grammatik. Lernziel: strukturell).
2- Funcions (Sprechintentionen. Lernziel: pragmatisch).
3- Lèxic (Wortschatz. Lernziel: lexikalisch).
4- Cultura (Landeskundliche Information)
LEKTION 5: Wohnen (Viure)


LEKTION 5: Wohnen. (Viure)

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Definitpronomen (Nominativ und Akkusativ).
- Indefinitpronomen (Akkusativ).
- Lokale Präpositionen in, an, auf mit Dativ.
- Präposition für.
- Komposita (Nomen + Nomen, Verb + Nomen).


FUNCIONS.
- (Nicht-)Verfügbarkeit ausdrücken. (Expressar disponibilitat)
- Zweck einer Handlung/Sache angeben/erfragen. (Preguntar/donar la finalitat d’una cosa/acció)
- Nach Wertschätzung fragen. ( demanar apreciació)
- Etwas negativ/positiv bewerten. (Avaluar quelcom positiu i negatiu)
- Etwas identifizieren. (Identificar una cosa)
- Auf etwas aufmerksam machen. (Cridar l’atenció d’alguna cosa)
- Auf Verbote/Erlaubtheit hinweisen. (Fer esment de prohibició i permís)
- Auf (Nicht-)Verpflichtung hinweisen. (Fer esment d’obligació o no obligació)
- Enttäuschung ausdrücken. (Expressar decepció)
- Einräumen. (Moblar)
- Einwenden. (Objectar)
- Etwas enschränken. (Reduir una cosa)
- Jemanden einladen. (Invitar algú)

LÈXIC.
- Räume, Möbel.
- Charakterisierung für Wohnungen.
- Ausstatung und Lage der Wohnung. (Equipament i ubicació de la vivenda)
- Wohnen im Mietshaus (casa de lloguer) / Hotel.
- Ort und Lage. (Lloc i estat)
- Mietsverhältnis. (Contracte de lloguer)

CULTURA.
- Tipus d'habitatges: vivendes, equipaments i problemàtica a Alemanya.
- Formes d'organitzar les vacances. Distribució temporal de les vacances escolars. Diferències entre cada Estat Federal. Motiu de les diferències.
LEKTION 6: Krankheit. (Malaltia)

LEKTION 6: Krankheit. (Malaltia)

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Possessivartikel.
- Modalverben wollen und sollen.
- Imperativ der 2. Person Singular und Plural.
- Perfekt.

FUNCIONS.
- Körperteile benennen. (Anomenar les parts del cos)
- Beschwerden beschreiben. (Descriure dolors)
- Um Rat fragen. (Demanar consell)
- Ratschläge geben und weitergeben. (Donar i transmetre consells)
- Jemanden zu etwas drängen. (Instar algú a fer quelcom)
- Verhindertsein ausdrücken. (Expressar impediments)
- Vergangenes berichten. (Relatar en passat)
- Sich vergewissern. (Assegurar-se)

LÈXIC.
- Körperteile. (Parts del cos)
- Krankheiten. (Malalties)
- Schmerzen. (Dolors)
- Medikamente.
- Körperbewegungen. (Moviments corporals)
- Gegenstände des täglichen Bedarfs. (Articles de primera necessitat)

CULTURA.
- Importància de la prevenció sanitària a Alemanya.
- Informació del Sistema Sanitari a Alemanya.
- La importància del Perfekt en alemany.
LEKTION 7: Alltag. (Dia de cada dia)

LEKTION 7: Alltag. (Dia de cada dia)

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Perfekt mit sein und haben.
- Perfekt von trennbaren Verben. (El Perfekt dels verbs separables)
- Perfekt von Verben mit Präfix und anderen unregelmäßigen (irregulars) Verben,
von starken (forts) und schwachen (dèbils) Verben.
- Personalpronomen im Akkusativ.
- Richtungsangaben (indicació de direccions): Präpositionen in, mit dem Akkusativ.
- Imperativ der "Du"-Form.

FUNCIONS.
- Berichten / Erzählen. (Informar / explicar)
- An etwas erinnern. (Recordar-se)
- Auf etwas aufmerksam machen. (Fer esment d’una cosa)
- Bejahen. (Afirmar)
- Sich erkundigen. (Assabentar-se, recollir informació)
- Sich weigern. (Negar-se)
- Sich vergewissern. (Assegurar-se)

LÈXIC.
- Alltägliche Aktivitäten. (Activitats quotidianes)
- Wochentage. (Dies de la setmana)
- Monatsnamen. (Mesos de l’any)
- Zeitangaben (Zeitpunkt). (Indicacions temporals)
- Themenbereich Unfall. (Tema: Accident)
- Richtungs- und Zielangaben. (Indicacions direccionals i de destinació)
- Uhrzeit. (L’hora)



CULTURA.
- Vida diària a Alemanya: què, com, quines coses... fa una família normal.
- Igualtat home-dona a Alemanya!
- Mitologia: dies de la setmana i mesos de l'any.
LEKTION 8: Stadt und Verkehr.
(Ciutat i trànsit)

LEKTION 8: Stadt und Verkehr.
(Ciutat i trànsit)

ESTRUCTURES GRAMATICALS.
- Lokale Präpositionen mit Akkusativ oder Dativ.
- Präpositionen mit dem Dativ (zu, mit).
- Kontextgebundene lokale Verweise (referències) (hier, rechts, links, geradeaus).
- Rückverweisende Satzverbindung (Enllaços) durch Adverbien (da, dort).
- Satzverbindung durch Temporaladverbien (zeitliche Reihenfolge im Text).
- Präpositionen nach, von...nach, über bei geographischen Namen.

FUNCIONS.
- Nach Machbarkeit fragen. (Demanar per la possibilitat de fer una cosa)
- Jemanden instruieren. (Donar instruccions a algú)
- Etwas erklären. (Aclarir / explicar una cosa)
- Um Instruktion bitten. (Demanar instruccions)
- Informationen erfragen. (Demanar informacions)
- Etwas zusammenfassen, berichten. (Resumir, informar)

LÈXIC.
- Geschäfte. (Botigues)
- Sport- und Freizeiteinrichtungen. (Organització d’esport i lleure)
- Öffentliche Gebäude. (Edificis públics)
- Dienstleistungen. (Prestacions de serveis)
- Verkehrwege, Verkehrsmittel, Weg, Orientierung. (Mitjans i vies de transport...)
- Tourismus.
- Lage, Richtung, Ziel. (Estat, direcció i destinació)
- Ruhezustand. (Situació)
- Bewegung / Fortbewegung. (Moviment / desplaçament)

CULTURA.
- Horaris, característiques... de tendes i llocs oficials.
- Berlín: abans i després de la reunificació.
- Explicar de manera succinta la Història del Segle XX a Alemanya.
- La Unió Europea.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
1 0 1
Sessió Magistral
A2
30 60 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B1
B2
B4
B5
11 22 33
Treballs
A2
B4
1 6 7
Atenció personalitzada
A2
B1
B2
B4
2 2 4
 
Proves mixtes
A2
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i a presentar l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. S'espera participació activa de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, debat, si escau, i resolució d'un problema relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Redacció de textos breus relacionats amb la temàtica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció al despatx o a la sala de tutories. Resolució de dubtes, revisió de les proves d'avaluació i, si escau, entrevista d'avaluació final.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B1
B2
B4
B5
S'avaluarà la capacitat de l'alumne de resoldre els exercicis pràctics plantejats, tant individualment com en grup. 15%
Treballs
A2
B4
S'avaluarà la correcció formal, comunicativa i gramatical dels treballs encarregats. 5%
Proves mixtes
A2
Es faran 2 proves parcials i una de final en acabar el quadrimestre.
En totes tres hi haurà:una part de gramàtica (66 %) + una prova de comprensió auditiva (17 %) + una prova de comprensió lectora (17 %). A les tres proves cal treure un mínim de 4 a la part de gramàtica per fer mitjana. Si és menys no s'aprovarà, tot i que la mitjana doni més de cinc. Si es treu una mitjana superior a 5 a la prova final, només es farà mitjana de les tres proves en el cas que aquesta superi la nota obtinguda a la prova final. Per poder fer mitjana de les 3 proves, caldrà treure un mínim de 4 a la prova final.
80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica AUFDERSTRAßE, Hartmut; BOCK et altri, THEMEN aktuell 1. Kursbuch., Max Hueber Verlag, Ismaning, 2003
AUFDERSTRAßE, Hartmut; BOCK et altri, THEMEN aktuell 1. Arbeitsbuch., Max Hueber Verlag, Ismaning, 2003
CASTELL, Andreu, Gramática de la lengua alemana., Editorial Idiomas, Madrid, 2008

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent