DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LITERATURA FRANCESA Codi 12254104
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Juny, Jul.
Llengua d'impartició
Castellà
Prerequisits 12254102 Llengua francesa
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Adreça electrònica elena.delacruz@urv.cat
Professors/es
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura presenta una aproximació a alguns dels escriptors més destacats del segle XX francès. S'analitzaran els corrents literaris més significatius i el pensament que configura aquest període de la literatura francesa. També s’ensenyarà la llengua francesa a través de texts literaris seleccionats i adaptats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Entendre una segona llengua estrangera i expressar-se en ella en un nivell bàsic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix les tendències i les obres literàries més significatives en llengua francesa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La literatura 1.1 Objecte d'estudi, instruments i objectius
1.2 Art i societat a finals del segle XIX i mitjans del XX
1.3 Literatura i crítica literària
1.4 El mite de Narcís en la literatura com a paradigma literari d'anàlisi
2. La literatura dels segles XIX i XX a través dels textos 2.1. "A la recherche du temps perdu" de Marcel Proust
2.2. André Gide
2.3. Les avant-gardes: antecedents i creadors
2.4. Albert Camus
2.5. L’Existentialisme de Jean-Paul Sartre

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
CT5
4 2 6
Sessió Magistral
CT5
25 8 33
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
CT5
18 31 49
Atenció personalitzada
2 0 2
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A3
CT5
7 45 52
 
Proves de desenvolupament
CT5
2 2 4
Proves de desenvolupament
CT5
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es posarà l'alumne en contacte amb aspectes teòrics de la literatura francesa i la crítica literària. També s'explicaran la planificació i la metodologia de la assignatura.
Sessió Magistral Presentació de la literatura i la cultural francesa de finals dels segle XIX fins a mitjans del segle XX.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Resolució de problemes pràctics entorn del fet literari: redacció de recensions, petits articles, i publicacions i accions associades a la divulgació de la literatura i lectura crítica.

Atenció personalitzada Temps reservat per atendre individualment l'alumnat en privat.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura obligatòria de "Le temps retrouvé" de Marcel Proust (en edició francesa o en traducció).
Lectura del material per la resolució dels ABP.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme a l'aula, també al despatx de la professora o per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
CT5
Primer examen parcial: anàlisi d'un text i desenvolupament d'un tema tractat a classe segons les tipologies textuals estudiades. 35%
Proves de desenvolupament
CT5
Segon examen parcial: anàlisi d'un text i desenvolupament d'un tema tractat a classe segons les tipologies textuals estudiades. 65%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les dues proves parcials són obligatòries.

La segona convocatòria consistirà en una prova amb un pes d'un 100% a la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica A.A.V.V., Textos para el estudio de la literatura francesa (siglos XVI-XX), EUB, 1996
Jacques Vassevière, Nadine Toursel, Littérature : 150 textes théoriques et critiques, Armand Colin, 2015

*Lectura obligatòria de "Le temps retrouvé" de Marcel Proust (en l'edició francesa o traduïda).

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LITERATURA/12254001
 
Altres comentaris
Es convenient llegir les obres literàries treballades a classe o bé altres que siguin interessants, així com textos de monografies i articles. A través del CRAI hom pot cercar i accedir a aqueta mena de recursos bibliogràfics.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent